(utanför ämnet) (off topic) (kuriosa)
edfast skrev: fann då att själva mappen bytt namn (på vilket sätt?) och fått det suffix som qBittorrent använder till ofärdiga nedladdningar (den hette nu "Video.!qB") och låg, annars orörd, i qBits förinstallerade "temp" mapp. Jag hade slarvat med min första genomsökning, men hur den hamnat där den låg tycker jag fortfarande är märkligt. Kanske snubblat lite över tangentbordet eller så.
En gång provade jag
XCFA för att koda om några ljudfiler. Programmet hade ett obegripligt användargränssnitt. Jag trodde att jag bad den konvertera ett par filer, men den hade ändrat namn på massor med filer i flera underkataloger: *.jpg hade döpts om till *.jpg.dts och *.txt till *.txt.mp3. Mycket skumt. Jag provade programmet i mappen ~/tmp och bara undermappar där hade påverkats (inget viktigt hade gått förlorat om jag inte hittat alla namn den ändrat).
När jag använt
Easytag för att redigera metadata på MP3-filer så har det hänt att den markerat filer som ändrade, som jag själv inte ändrat i. Den har funnit ID3v1 taggar i vissa filer och kopierat dem till ID3v2 taggar och tänkt att det är ju samma sak för användaren. Den är tydlig med att den har gjort ändringarna och trevlig på alla sätt, men efteråt identiferar file-kommandot filerna lite annorlunda och datumstämpeln har ändras så de backuppas nästa inkrementella backup.