kopiera i terminal

katxor

kopiera i terminal

Inlägg av katxor »

tjena alla. ni kanske har sett mig en del här på sistonde. tycker att det verkar sjukt nice med ubuntu hittils men nu har jag några n00b frågor.

jag har märkt att man i en vanlig filhanterare "thunar" inte kan kopiera filer till vilka foldrar man vill. i windows finns en möjlighet att högerklicka och ta "kör som" så loggar man in som admin för bara den tasken.  finns nått liknande sätt här?  annars hur kopierar jag något från "desktop" till min "home" katalog i terminalen

tack!

ytterligare en fråga. har tankat ner planeshift nu och det står bara som installations note att man ska skriva "chmod +x PlaneShift_CBV0.3.018\(2\).bin" när man laddat ner men inget händer... 

jag e riktig n00b på linux så ha överseende ;)
Senast redigerad av 1 katxor, redigerad totalt 6 gånger.
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
krs

SV: kopiera i terminal

Inlägg av krs »

katxor skrev: annars hur kopierar jag något från "desktop" till min "home" katalog i terminalen
Så här tror jag bestämt du gör i ett terminalfönster:

Kod: Markera allt

sudo cp /home/krs/Desktop/filnamnet /home/filnamnet 
Byt ut "krs" mot ditt användarnamn och byt ut "filnamnet" mot filnamnet.  ;)

"sudo" betyder att du gör efterföljande kommando som super user/root. Du kommer bli tillfrågad om ditt lösenord innan den utför kopierandet.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Hejhej!

För att kopiera filer i terminalen använder man kommandot cp. Du kan läsa en del om de vanligaste kommandona i Wikin: http://ubuntu-se.org/Wiki/Terminalhantering. Och för att få kopiera till vissa platser kan du behöva använda sudo cp.

Dock kan du starta t.ex. Thunar med kommandot gksudo thunar (ex. genom att trycka Alt+F2 och sedan skriva in det, eller genom terminal). Dock skall du vara mycket försiktigt då! Det är väldigt lätt att ställa till med mycket oreda, speciellt med den något oprecisa drag-och-klick-metoden.

Edit: krs han lite före :) Kan dessutom passa på att tipsa om manualen: du kan när som helst starta ett terminalfönster och skriva man kommando för det kommando du vill veta mer om (ex. man sudo för att lära dig mer om sudo). Manualen avslutar du med q
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 6 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
katxor

Inlägg av katxor »

tackar och bockar till er båda... även jag hann lägga till en ny fråga medans ni skrev ;P
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Ah! Det du gör när du kör chmod +x är att du ser till att filen är körbar, d.v.s. att du får lov att köra den som ett program. Du ändrar helt enkelt rättigheterna. Detta kan också göras genom att högerklicka, gå in på egenskaper, rättigheter och kryssa i rutan om körbarhet (jag höftar lite nu, men du hittar nog).

Nu skall det bara vara att köra filen, antigen genom att dubbelklicka på den eller genom att köra ./PlaneShift_CBV0.3.018\(2\).bin i terminalen (eftersom det är jobbigt att skriva så skriver du ./Pl och trycker sedan på TAB, du kan också trycka på TAB två gånger om inget dyker upp för att se vilka filer du har som börjar på "Pl", då kanske du får skriva t.ex. ./PlaneS och TAB, men du fattar säkert ;) Sjukt skönt med autokomplettering i terminalen, måste jag säga, speciellt med långa filnamn som ditt).
katxor

Inlägg av katxor »

så iom att jag körde chmod +x igår på den och sen inte visste vad jag skulle göra. betyder det att jag idag kan gå in i filhanteraren och typ dubbelklicka på den eller måste jag vara inloggad som root?
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Det borde gå utmärkt att gå in och dubbelklicka på den, alternativt köra den i terminal genom att skriva ./filnamn i katalogen där filen finns.

Läs gärna mer om rättiheter i Wikin, för att förstå varför du var tvungen att köra chmod +x, och hur det hänger ihop: http://ubuntu-se.org/Wiki/Filrättigheter
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"