Ubuntu 12.04 kraschar ibland bara (frysningar)
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Kör man hårt med 12.04 kraschar den, det värsta är att apport inte vill registera mina krascher, okej jag installera idag och har fått en! men apport vill inte jag lämnar en kraschrapport på det?
Senast redigerad av 1 Antec, redigerad totalt 9 gånger.
Re: Ubuntu 12.04 kraschar ibland bara
Jag trodde att den kraschen redan är rapporterad, ja det tror jag egentligen.. Jag tro dom vet om den redan!Bowmore skrev:https://wiki.ubuntu.com/Apport#How_to_enable_apport
Det liksom fryser sig nu har det hänt 3 gånger och det har bara gjort det i Chromium men då den fryser då är det antingen att hårdstarta om datorn med knappen eller att man trycker ctrl+alt+f1 och reboot systemet som gäller, allt fryses i den instansen man kör, först trodde jag att det var indicator-sound-service då jag hade en krasch där så jag passade på att skicka upp en bugg på den ändå.. Jag vet inte riktigt hur jag ska få fram vad det kan bero på eftersom apport också blir fryst så man får ingen ledtråd där eftersom inga kraschrapporter bli. Det borde ju vara Chromium som hänger ner hela systemet?
Jag har inte haft det här problemet under betan av 12.04 men det var också på en annan dator men båda har rätt gamla ATI-kort och båda kör 32-bit..
Här är info om hårdvaran om det finns något där som kan leda fram till nått?
Jag har inte haft det här problemet under betan av 12.04 men det var också på en annan dator men båda har rätt gamla ATI-kort och båda kör 32-bit..
Här är info om hårdvaran om det finns något där som kan leda fram till nått?
00:00.0 RAM memory: NVIDIA Corporation C51 Host Bridge (rev a2)
00:00.1 RAM memory: NVIDIA Corporation C51 Memory Controller 0 (rev a2)
00:00.2 RAM memory: NVIDIA Corporation C51 Memory Controller 1 (rev a2)
00:00.3 RAM memory: NVIDIA Corporation C51 Memory Controller 5 (rev a2)
00:00.4 RAM memory: NVIDIA Corporation C51 Memory Controller 4 (rev a2)
00:00.5 RAM memory: NVIDIA Corporation C51 Host Bridge (rev a2)
00:00.6 RAM memory: NVIDIA Corporation C51 Memory Controller 3 (rev a2)
00:00.7 RAM memory: NVIDIA Corporation C51 Memory Controller 2 (rev a2)
00:02.0 PCI bridge: NVIDIA Corporation C51 PCI Express Bridge (rev a1)
00:03.0 PCI bridge: NVIDIA Corporation C51 PCI Express Bridge (rev a1)
00:04.0 PCI bridge: NVIDIA Corporation C51 PCI Express Bridge (rev a1)
00:09.0 RAM memory: NVIDIA Corporation MCP51 Host Bridge (rev a2)
00:0a.0 ISA bridge: NVIDIA Corporation MCP51 LPC Bridge (rev a3)
00:0a.1 SMBus: NVIDIA Corporation MCP51 SMBus (rev a3)
00:0a.2 RAM memory: NVIDIA Corporation MCP51 Memory Controller 0 (rev a3)
00:0b.0 USB controller: NVIDIA Corporation MCP51 USB Controller (rev a3)
00:0b.1 USB controller: NVIDIA Corporation MCP51 USB Controller (rev a3)
00:0e.0 IDE interface: NVIDIA Corporation MCP51 Serial ATA Controller (rev a1)
00:0f.0 IDE interface: NVIDIA Corporation MCP51 Serial ATA Controller (rev a1)
00:10.0 PCI bridge: NVIDIA Corporation MCP51 PCI Bridge (rev a2)
00:10.1 Audio device: NVIDIA Corporation MCP51 High Definition Audio (rev a2)
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
03:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI RV516 [Radeon X1300/X1550 Series]
03:00.1 Display controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI RV516 [Radeon X1300 Pro] (Secondary)
04:07.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation BCM4401-B0 100Base-TX (rev 02)
04:09.0 Network controller: Texas Instruments ACX 111 54Mbps Wireless Interface
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
hej,
Kolla om minnet eller swap partitionen tar slut och i så fall vilket program som slukar ditt minne.
Jag tycker att det låter som att det kan vara Chromium som är problemet tyvärr.
Kolla om minnet eller swap partitionen tar slut och i så fall vilket program som slukar ditt minne.
Jag tycker att det låter som att det kan vara Chromium som är problemet tyvärr.
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Jo jag har testat minnena och dom ser ut att vara okej, har också sett över swapen och där är det också okej, undra lite om problemet är bredare än jag märkt av, eller om felet egentligen bara handlar om Chromium, jag kan ju ha haft sån tur att det bara inträffat just då jag använt Chromium men det behöver ju inte betyda att det är det ändå, Ska försöka söka på det här problemet i launchpad och se om jag finner mer info där, tack för tipsen 

Om du installerat den releasade versionen så är apport inte aktiverad. I så fall aktivera apport enl länken jag gav dig tidigare.
Ta sen bort ev kraschrapporter i /var/crash
Sen får vi se vid nästa krasch om den ger en rapport. Enklare att söka då.
Ta sen bort ev kraschrapporter i /var/crash
Kod: Markera allt
sudo rm /var/crash/*
Vilken krasch?Antec skrev:Jag trodde att den kraschen redan är rapporterad, ja det tror jag egentligen.. Jag tro dom vet om den redan!Bowmore skrev:https://wiki.ubuntu.com/Apport#How_to_enable_apport
Dom krascher jag haft som har kommit in i /var/crash/ dom har jag manuellt skickat upp till Launchpad bugg-report, den gäller då bara en "indicator-sound-service" men det finns inga andra där nu, har jag fel om jag tror att logg-filer skapas ändå i foldern /var/crash/ även om apport är avslagen då en krasch händer? Gällande Frysningarna även om det bara är 3 st än vet jag inte vart jag ska söka för att få mer info om vad det egentligen beror på..

- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Du missförstod mig lite, självklart är det bra att testa om minnena är okej men jag menade att du skulle se om minnet tar slut. Alltså om nått/några program använde upp allt dit minne.Antec skrev:Jo jag har testat minnena och dom ser ut att vara okej, har också sett över swapen och där är det också okej, undra lite om problemet är bredare än jag märkt av, eller om felet egentligen bara handlar om Chromium, jag kan ju ha haft sån tur att det bara inträffat just då jag använt Chromium men det behöver ju inte betyda att det är det ändå, Ska försöka söka på det här problemet i launchpad och se om jag finner mer info där, tack för tipsen

Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Nu har jag suttit och kollat minnes användningen av systemet och allt ser normalt ut det är inget program som sticker ut alls, chromium använder inte mycket, Ska tillägga också att då kör jag 8 olika instanser av Chromium och mellan 3 till 7 flikar på varje, sista kraschen var då jag nystartade datorn och hade bara 2 instanser igång av Chromium, Jag börjar tro att det är nått annat än Chromium? 

De var så länge sen jag hade apport avaktiverad som kommer inte ihåg. Men förutsättningen är att apport's backend är igång och det verkar den vara då du fått rapporter.Antec skrev:har jag fel om jag tror att logg-filer skapas ändå i foldern /var/crash/ även om apport är avslagen då en krasch händer?
Kan det vara grafikdrivaren? Kör du med radeon, en proprietär från förråden eller hämtat ner den från AMDs hemsida? Kan det vara flash?
Jag använder standard drivarna som ingår alltså jag menar jag använder dom drivarna som Linux har gett mig, har inte installerat några drivare alls för grafiken.. 

Det är ju lite konstigt att datorn fungerar så himla bra med 12.04 överallt egentligen, men så utan förvarning så fryser den bara
Det blir ju inte så enkelt att hitta felet då, men att det är ett fel är jag säker på, hade det bara hänt en gång så brydde jag mig inte men nu har samma sak hänt 3 gånger på 3 dar! man kan säga en gång per dag
men dom första 2 kom dan efter installation och sen sista kom i går! 

Kanske att frysningarna upphör nu, hoppas verkligen det! Det är uppe i 4-5 stycken per dag nu. Både Firefox och Chromium fryser ner hela unity skrivbordet och det sker slumpmässing, kan hända när som helst. Men jag installerade tidigare i dag 10 nya uppgraderingar av unity-paketen. Det måste ju bara gå att få till det här, det kan det bli besvärligt när man är på internet-banken för att betala räkningarna eftersom man är tvungen att hårdstarta om hela datorn om det fryser. Jag har nu tok kört systemet sen klockan 15:00 och har inte haft en enda frysning än. Hoppas hoppas jag inte får någon fler frysning 

Ja nu har jag verkligen hårt kört med 12.04 sen i går och har inte fått någon frysnig alls sen jag uppgraderade unity-paketen som kom i går morse. Jag tror nu helt säkert att det här med frysningarna som jag haft är nu åtgärdade och lösta med just gårdagens uppgradering av unity-pateten. Men för säkerhetsskull sätter jag inte den här tråden löst än, vill prova några dager till, men det känns väldigt bra! 
Edit Jag ändrade på ämnesraden/titeln så att det mer stämmer med det problem jag har haft.

Edit Jag ändrade på ämnesraden/titeln så att det mer stämmer med det problem jag har haft.

Re: Ubuntu 12.04 kraschar ibland bara (frysningar)
Tyvärr är inte det här problemet riktigt löst än! Det blir fortfarande frysningar men inte lika ofta och det är ju bra, men det är inte perfekt som det egentligen borde vara så här långt efter släpp datum? Nu har jag också hunnit prata med en massa fler folk som har råkat ut för samma sak, så det är helt klart ett fel i gränssnittet som finns idag för 12.04, 32bit..Jag kommer att prova 64-bitar nu till veckan för att kontrollera att det inte är samma sak där, dom jag pratat med som har samma fel dom har alla 32bitar!
Med tanke på att det tydligen är en del som råkar ut för de här frysningarna så borde det finnas en bugg skriven på problemet. Har du sett till någon som stämmer överens med ditt problem?
Jag har sett på launchpad att det finns fler som har liknande problem, men det är svårt exakt att sätta problemet precis där det ska vara, dom andra kan ju ha ett annat problem jag har ingen aning om vad det beror på.. Men sen är det så att på jobbet som också vissa system är 32 bit har samma sak hänt.. Men det jag börjar förstå är att det inte verkar blir dom här problemen med gnome shell utan det verkar som att det är lokalt på Unity och 32 bitar.. Problemet är skumt det kan gå flera dar medan datorn används egentligen hela tiden och allt fungerar bra, nästa gång kan det ta 20 minuter innan den fryser, det har hänt att datorn har frusit plötsligt efter 15 timmar i sträck och innan inga problem, problemen är verkligen slumpartade och jag hittar inga ledtrådar mer än det jag sagt!?
jo en sak till problemet började ungefär om jag minns rätt 4 dar innan 12.04 skulle släppas, innan det har jag inte haft dom har problemen med 12.04 ...
Har du uteslutit minneläcka?
Paketet indicator-multiload bra att ha installerat så man kan ha koll på bl.a minne och swap i panelem. Kommandot free -m ett annat alternativ eller komplement.
Paketet indicator-multiload bra att ha installerat så man kan ha koll på bl.a minne och swap i panelem. Kommandot free -m ett annat alternativ eller komplement.