Yrkesutbildning LINUX behöver eran hjälp

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!

Vilken utbildning skulle du välja ?

Linux mot Webb
2
22%
Linux mot IT-Säkerhet
3
33%
Linux mot Nätverk och Virtualisering
4
44%

Antal röster: 9

mattiashem
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Yrkesutbildning LINUX behöver eran hjälp

Inlägg av mattiashem »

Tjenare

Jag håller idag tillsammans med http://www.schartau.se/ att skapa 3 stycken NYA yrkesutbildningar i Linux.
Kuserna kommer vara tre stycken olika men med 1 bas år som bli en grund i linux.
Efter det kan man välja mellan tre special områden

1. Linux mot webb
2. Linux mot IT-Säkerhet
3. Linux mot Nätverk och Virtalizering

I kurserna kommer jag bara köra ubuntu linux och jag hoppas kunna ha runt 100 elever varje år.

Men nu behöver jag DIN HJÄLP kurserna kommer vara värdelösa om inte vi som jobba med ubuntu är med och hjälper till med innehållet.
Och för att jag ska få kurserna godtjända av staten så behöver jag ha MASSOR med företag som stöddar den.

Kolla gärna ignom kursen på länken nedan (arbets wiki så ursäkta slarvfel) och kom med feedback görna på mail )matte@elino.se) till mig eller här.

Om du tycker detta är bra snälla stötta kursen genom att säga tex "Detta är bra saker Mattias från Elino" så ökar chansen att jag får igenomkursern

Känner du FAN VAD KUL JAG VILL VARA MED maila mig då för jag kommer behöva a folk som är lärare och föreläsare samnt folk i LEDINGSGRUPPEN.

Kom igen nu Ubuntu Sverige

LÄNKEN TILL MIN WIKI
https://redmine.elino.se/projects/utbildningar/wiki

Du måste ok mitt ssl cert för att komma in men det vet väll alla hur man gör :-)
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Yrkesutbildning LINUX behöver eran hjälp

Inlägg av andol »

mattiashem skrev:Du måste ok mitt ssl cert för att komma in men det vet väll alla hur man gör :-)
Alternativt så lägger du ut en hundralapp på ett riktigt certifikat?

(I just det här fallet gör det förstås inte mycket skillnad. Likväl, det är onödigt att lära folk att det är okej att acceptera overifierade certifikat.)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

mattiashem skrev:Du måste ok mitt ssl cert för att komma in men det vet väll alla hur man gör :-)
Jag tycker också att det är ett olämpligt råd. Helst som ni marknadsför er som kunniga inom it-säkerhet och nu ska hålla utbildning i ämnet.
mattiashem

Inlägg av mattiashem »

Hej

Tack för era synpunkter om SSL jag ska överväga det vidare.

Skulle även uppskatta vad ni jobbar med för system idag och vad ni använder de till. så att jag kan hålla kursen så uppdaterad som det bara går.

// Matte
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

trevligt initiativ, men du får nog se över texterna på wikin. en hel del stavfel och särskrivningar.
det ger inget vidare intryck.
mattiashem

Inlägg av mattiashem »

Tack jag vet är en wiki som jag jobbar med och har inte inte hunnit snäppa upp den till hundra.

Men det jag skulle vilja ha synpunkter mest på är det första året av linux utbildniningen och vad som är viktigt för studenterna att få lära sig.

// Matte
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Ska det vara YH eller? Du vet att det är rätt hårda krav för att få bedriva en YH va? :)

Satt under 2 år i ledningsgruppen för den utbildning jag gick, och med tanke på vilken lek den utbildningen var så fattar jag inte hur de kan få bedriva utbildningen vidare. >:(

Men jag hjälper mer än gärna till som sagt... Ska ta och klura ut lite på detta, så ta gärna kontakt med mig per PM.
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

@mattiashem:

Är du själv Linuxcertifierad?
mattiashem

Inlägg av mattiashem »

Halloj

Jag får bra hjälp med det runt utbildingen av skolan som jag hjälper.
Och jag har jobbat med de andra Linux utbildningarna och tycker man kan öka tempot där och lära ut mer på bredden.
Jag pm dig så ser vi vad vi kan.

Men det är viktig är att utbildningen lär ut de som vi använder dagligen. Och det är därför era synpunkter på det första linux året är viktigt för mig.

Nej jag är inte Linuxcertifierad.

// Matte
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"