12.04 ethtool

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Enigma

12.04 ethtool

Inlägg av Enigma »

Hej!
Hur kan det komma sig att när man ska installera ethtool i 12.04 så poppar Software center upp och visar programmet men inte tillåter att jag trycker på intall?
Va likadant i Ubuntus 11 versioner, men i tidigare versioner installeras det.

Har laddat ner senaste versionen av ethtool men även testat tidigare versioner.
Enigma

Re: 12.04 ethtool

Inlägg av Enigma »

Jag lyckades lösa problemet.
Det var ganska enkelt, så här gjorde jag.

Sparade .deb filen på skrivbordet
Öppnade terminalen och logga in som root
Sen skrev jag helt enkelt in:

Kod: Markera allt

dpkg -i /home/mitt namn/Skrivbord/filen.deb
Easy peasy :)
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Testa Pakethanteraren Synaptic istället. Den är mer kompetent. Ett annat mycket bra alternativ är aptitude för terminalen. Typ; 'sudo aptitude install ethool'
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

webaake skrev:Testa Pakethanteraren Synaptic istället. Den är mer kompetent. Ett annat mycket bra alternativ är aptitude för terminalen. Typ; 'sudo aptitude install ethool'
Ja, det fungerar om man vill installera ethtool från förråden. Enigma ville tydligen ladda ner en .deb-fil och installera istället för att installera från förråden, vet inte varför för normalt sett är det bättre att installera från förråden. I alla fall så har jag läst att i de senaste Ubuntu-versionerna så har beteendet ändrats när man dubbelklickar på en .deb-fil så att Ubuntu Software Center öppnas istället för gdebi. Tror att det var detta som var Enigmas problem. Det kan man lösa genom att installera gdebi och associera .deb-filer med gdebi på följande sätt (info från http://www.webupd8.org/2012/04/things-t ... buntu.html):
Users upgrading from Ubuntu 10.04 LTS to 12.04 LTS will probably find it a bit awkward at first to see that Ubuntu Software Center is now used to install deb files by default and not Gdebi. But if you can't get used to using Ubuntu Software Center for this, you can easily get Gdebi back and set it default for installing deb files. Install Gdebi using the following command:

sudo apt-get install gdebi

If you want to make Gdebi default, right click a .deb file, select "Properties", go to the "Open With" tab and select "GDebi Package Installer" instead of "Ubuntu Software Center". Click "Close" and double click the .deb file - it should now open with GDebi and not Ubuntu Software Center.
Enigma

Inlägg av Enigma »

Visst hade jag kunnat installera från förråden men synaptic ligger ju inte som standard i 12.04.
Behövde därför ta ner ethtool manuellt och föra över det via en sticka.
Måste ha ethtool för att få igång mitt nät överhuvudtaget.

Fint där med gdebi tipset Johansson.

Tack för tipsen :)
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Software center är för användarvänligt, det går inte att lita på.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Enigma

Inlägg av Enigma »

webaake skrev:Software center är för användarvänligt, det går inte att lita på.
Sant, har aldrig gillat det.
Lite av tjusningen med Linux är ju att pilla i terminalen + att man lär sig så mycket mer.
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Enigma skrev:Visst hade jag kunnat installera från förråden men synaptic ligger ju inte som standard i 12.04.
...
Ja, men man kan installera Synaptic med följande i 12.04 (tror jag i alla fall, jag kör fortfarande 10.04):

sudo apt-get install synaptic
Enigma

Inlägg av Enigma »

Christian Johansson skrev:
Enigma skrev:Visst hade jag kunnat installera från förråden men synaptic ligger ju inte som standard i 12.04.
...
Ja, men man kan installera Synaptic med följande i 12.04 (tror jag i alla fall, jag kör fortfarande 10.04):

sudo apt-get install synaptic
Jo visst går det bra att installera synaptic på det viset men det kräver internet anslutning, vilket jag inte har innan jag har installerat ethtools och ställt in det :)
Skriv svar

Återgå till "Internet"