Köpa bärbar anno 2012

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
buurd

Köpa bärbar anno 2012

Inlägg av buurd »

Hejsan!

Jag planerar att investera i en ny bärbar och har tittat på en Dell XPS 15 för ca 10 000 kr (hd skärm, 8 gb ram, 2 gb på grafikkortet m.m).

Dock blir jag lite ledsen när jag ser att jag inte kan köpa den utan operativsystem eller med någon Linuxdist förinstallerad.

Så min fråga blir kort och gott, hur ser läget ut för att köpa datorer avsedda för (eller i vart fall testade med) Linux? Går det i över huvud taget komma undan att Windows är förinstallerat utan att datorn i sig själv ska bli dubbelt så dyr?

Tack på förhand och beklagar om det är 100 gången i år frågan blivit ställd.

Med vänliga hälsningar
Roland
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Köpa bärbar anno 2012

Inlägg av Christian Johansson »

Nej, så vitt jag vet är det billigare att köpa en dator med Windows förinstallerat från någon hemelektronikkedja än att köpa en dator med Linux förinstallerat eller utan OS. Detta beror nog på hemelektronikkedjornas möjligheter att pressa priserna p.g.a. väldigt stora volymer och p.g.a. Microsofts samarbete med datortillverkarna. Det är ju tråkigt att det ska vara så här, folk undrar varför Linux inte slår på hemdatorer men det är ju just p.g.a. detta. Jag har två gånger köpt dator med Ubuntu förinstallerat från GGS-Data. De är bra och serviceinriktade men jag hade kunnat köpa dator från hemelektronikkedjor med Windows betydligt billigare så jag förlorar pengar på att använda Ubuntu istället för Windows ... men jag ser det lite som en hobby och hobbyer får lov att kosta lite pengar tycker jag.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Christian Johansson skrev:Nej, så vitt jag vet är det billigare att köpa en dator med Windows förinstallerat från någon hemelektronikkedja än att köpa en dator med Linux förinstallerat eller utan OS. Detta beror nog på hemelektronikkedjornas möjligheter att pressa priserna p.g.a. väldigt stora volymer och p.g.a. Microsofts samarbete med datortillverkarna. Det är ju tråkigt att det ska vara så här, folk undrar varför Linux inte slår på hemdatorer men det är ju just p.g.a. detta. Jag har två gånger köpt dator med Ubuntu förinstallerat från GGS-Data. De är bra och serviceinriktade men jag hade kunnat köpa dator från hemelektronikkedjor med Windows betydligt billigare så jag förlorar pengar på att använda Ubuntu istället för Windows ... men jag ser det lite som en hobby och hobbyer får lov att kosta lite pengar tycker jag.
Till Christian +1
Dvs., jag håller med Christian i det som han skriver.
De "rabatter" som de flesta köp innebär, enligt Christians skrivning, det är, att det mestadels är mer förmånligt att köpa en ny dator på dessa premisser.

Att du sedan, med datorn väl i hand, aldrig mer kommer att starta upp med MS-windows, det är en annan sak. Jag gör så. Skäms inte för det. ;D

MS' "monopol" ( ;) 8) ::) :P ;D ) pressar priserna (?) .
Jag tackar och tar emot.
Det MS erbjuder mig, i ett sådant köp, står inte i paritet med det som jag själv sedan väljer att installera.
Jag installerar Linux!
Vid sidan av MS-windows.
Som ändå aldrig, kan mäta sig med ett fritt operativ . . . . ;)

Därefter går jag in i MS-windows någon gång i kvartalet, halvåret och uppdaterar med deras patchar . . . lämnar det sedan, för att i all övrig tid vid datorn, köra på Linux. Det finns några datorer här hemmavid som jobbar så.

Hustrun har en desktop, HP., jättebra burk. Såldes med Vista en gång. Bra pris. För c:a sex år sedan. Hustrun har aldrig startat datorn med Vista. Under de senare fem åren. Behövs inte. (Vista? Nu förmodligen och sorgeliget insomnat, vad avser uppdateringar oxå. Vet inte. Vi bryr oss inte ;D ).

Liontech och GGS data, är annars dem (bland flera) du kan vända dig till. Men, varför inte nappa på ett köp, om det känns bra för dig och med den dator som avses. Inget, ingenting, kräver att du någonsin därefter, behöver starta upp med windows.

Se bara upp med, att hårdvaran i förevarande dator, inte "skämmer ut sig", i relationen med den fria världens bästa operativsystem, Linux. DET, är vad du mest behöver kontrollera. FÖRE ett köp. Lycka till! Jag håller alla tummar för dig. ;D

Tumme,
upp! ;D

tukken
Senast redigerad av 2 Broder Tuck, redigerad totalt 2 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Antec

Inlägg av Antec »

Jag var ett riktigt svar det tackar man för :D
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Antec skrev:Jag var ett riktigt svar det tackar man för :D
Hur skall man tyda detta?
- Är du ett riktigt svar?

??? Funderar. Men inser att, jag gillar dig nog ändå :kram: , även om att jag inte riktigt hänger med . . . . . ;D

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
buurd

Inlägg av buurd »

Så om jag tolkar svaren rätt så gäller det för 2012 fortfarande att:
1) Jag kan sponsra en "linuxbutik" genom att lägga ett par tusenlappar extra
2) En Dell XPS borde fungera bra trots att den kommer förinstallerad med Windows :-)

//Roland
mdef

Inlägg av mdef »

lånar denna tråd lite, är väldigt sugen på ubuntu, dock senaste gången jag installerade ubuntu på mitt stationära så tog jag bort windows helt och körde bara ubuntu, funkade perfa i typ 1 vecka efter det tog det 15 min att kolla youtube och allting laggade. Till frågan, hur fan vet man vilka datorer som klarar av att köra ubuntu utan massa problem? Har inte tid men att hålla på och fixa osv. Vill heller inte lägga mycket pengar, var sugen på denna Asus Eee PC 1225B - 1,65GHz DC 4GB 320GB 11,6"

tror ni den kommer kunna köra ubuntu snabbt utan problem?

tacksam för svar!! O0
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Se http://www.ubuntu.com/certification/ för testad hårdvara.
mdef

Inlägg av mdef »

tack för länken, på senaste releasen finns det inte många datorer jag är intresserad av, dem väger för jävla mycket. Vill ha en som man faktiskt inte stör sig på när man bär med sig. Om jag tar en från 11 och sedan installerar senast ubuntu kommer det inte funka då? Vad är isf poängen med att dem säger gratis livs uppdateringar om dem inte funkar på när det kommer nya releases?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

mdef: jodå, det kommer fungera.
Labbe

Inlägg av Labbe »

Nog går det att köpa en bärbar med Ubuntu förinstallerat.
visserligen får man leta rätt länge innan man hittar, med det går.

Kan man tänka sig att beställa från Usa så finns:
https://www.system76.com

och här i Sverige så finns denna:
http://www.ggsdata.se
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Labbe, ja, det går, det har vi konstaterat redan tidigare i tråden. Problemet är att det är betydligt billigare att köpa en dator med Windows och själv installera Ubuntu på den istället.
mdef

Inlägg av mdef »

alltså, jag börjar gå helt vilse i linux världen, Jag vill ha en linux dator då jag vill testa annat innan windows 8 kommer då blir det förmodligen en sådan tablet som jag skall använda som dator också. Så nu till frågan vill ej ha en apple, och vill inte köra windows så antigen blir det antigen att köpa en linux direkt(ge gärna tips på bra butiker) eller köpa windows och sedan installera ubuntu,

Jag vill ha en dator för runt 4-8000, Vill ha en lätt dator max 1.5 och den skall vara snabb, inget lagg och sånt. Den skall även ha multitouch funktioner frågan är ju bara vilken man skall ta? Känns inte som att det finns något ultrabook idag som fungerar direkt fungerar fullt ut om man skulle installera ubuntu utan skulle bli massa jobb och det vill jag inte. Är mitt enda alterntiv att köpa förinstallerad ubuntu?
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

mdef skrev:alltså, jag börjar gå helt vilse i linux världen, Jag vill ha en linux dator då jag vill testa annat innan windows 8 kommer då blir det förmodligen en sådan tablet som jag skall använda som dator också. Så nu till frågan vill ej ha en apple, och vill inte köra windows så antigen blir det antigen att köpa en linux direkt(ge gärna tips på bra butiker) eller köpa windows och sedan installera ubuntu,

Jag vill ha en dator för runt 4-8000, Vill ha en lätt dator max 1.5 och den skall vara snabb, inget lagg och sånt. Den skall även ha multitouch funktioner frågan är ju bara vilken man skall ta? Känns inte som att det finns något ultrabook idag som fungerar direkt fungerar fullt ut om man skulle installera ubuntu utan skulle bli massa jobb och det vill jag inte. Är mitt enda alterntiv att köpa förinstallerad ubuntu?
mdef skrev:. . . Så nu till frågan vill ej ha en apple, och vill inte köra windows så antigen blir det antigen att köpa en linux direkt(ge gärna tips på bra butiker) eller köpa windows och sedan installera ubuntu . .
Är det något i svaren här i tråden som verkar underligt för dig?
Du har fått två (minst) förslag på sådana som kan sälja datorer med Ubuntu förinstallerat, eller ej. Det bestämmer du. Inte de. De ger dig det, som du vill ha. Om de har, det som du vill ha.
Jag ger dig mer än gärna ytterligare alternativ på ställen, som kanske bättre kan ge dig säljspecifika svar, än medlemmar på ett användarforum. Testa gärna dessa herrar. De har mycket goda referenser i Ubuntuvärlden.

Varför inte vända dig till dem med dina mer specifika frågor?
mdef skrev:Är mitt enda alterntiv att köpa förinstallerad ubuntu?
Får du inget mer, eller bättre, svar i tråden, varför inte rikta frågan till dem som är säljare av dylika datorer? Vi här, är brukare, ger gärna råd i och om Ubuntu. Finns här, gratis, på vår fritid. Gör, vad vi kan, för att hjälpa andra tillrätta.

Säljspecifika frågor är kanske inte det första, som vi här i forumet ägnar oss åt.

Lycka till!
Hur det än blir.

tukken
mdef

Inlägg av mdef »

tack så jätte mycket för bra svar! Känns som det är hur svårt som helst att hitta en dator som funkar bra med linux, jobbigt och lägga ut typ 5k så funkar inte något.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"