Ufuntu 12.04 fryser

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
tfernstrom
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Ufuntu 12.04 fryser

Inlägg av tfernstrom »

Hej
Jag har uppgraderat min bärbara dator från 11.10 till 12.04. Men datorn fryser stup i ett och måste startas om med att strömbrytaren hålls intryckt.
Vad är fel?
Är inte 12.04 en färdig stabil version?
År det fler som har samma fel?
Tacksam för råd hur jag ska lösa problemet.

Tommy
ubot

Re: Ufuntu 12.04 fryser

Inlägg av ubot »

Är inte 12.04 en färdig stabil version?
Jo. 12.04 är en stabil version. Om du inte löser det på något annat sätt så rekommenderar jag att du tar backup på allt viktig toch gör en nyinstallation av Ubuntu. Du kan ju alltid testa innan att ominstallera drivrutinen till grafikkortet.
tfernstrom
Kontakt:

Inlägg av tfernstrom »

Nej inte ens ominstallation hjälpte. Så Ubuntu 12.04 är inte stabil vilket 11.10 var. Dessutom går inta dokument som har sparats i 11.10 öppna filformat att läsa det blir läsfel. ??? Har testat på två datorer som nyss har fått 12.04. Dom filerna går att läsa i windows 7 så vi får återgå till windows med OpenOffice, för där fungerar det.
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

Hej
Jag har råkat ut för att systemet i 12.04 fryser när jag kör streamad film i firefox. Det kan funka en lång stund, så plötsligt låser sig allt och jag får starta om med knappen.
Trodde också det skulle hjälpa med att ominstallera och i mitt fall körde jag om från en uppdaterade version, till en helt nyinstallation från en nedladdad skiva. Till min besvikelse kom felet upp även där,, Installerade Chromium och har ännu inte råkat ut för det där.
Kan det va nått i senaste firefox, som inte funkar, o vad kan man i så fall göra? (annat än att köra chromium) Lutar som sagt åt att det är nått i firefox eller just när man kör stemad film, som är boven i dramat, för annars verkar det löpa på bra.
tfernstrom
Kontakt:

Inlägg av tfernstrom »

Det är inte bar i Firefox det fryser. Även när installation av program ska utföras och man flyttar eller rullar fönster med musen så fryser det.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Frågan är vad du har för dator och då tänker jag speciellt på grafikkortet

Kod: Markera allt

sudo lshw -C display
Du kan ju kolla igenom den här listan på frysbuggar och se om någon passar in i ditt fall.
tfernstrom
Kontakt:

Inlägg av tfernstrom »

Bowmore skrev:Frågan är vad du har för dator och då tänker jag speciellt på grafikkortet

sudo lshw -C display
Du kan ju kolla igenom den här listan på frysbuggar och se om någon passar in i ditt fall.
Hej Jag har en ASUS A7 Med intel Core2 Duo. Duo T300
Men det står
Nvidia
GeForce 8400M G
128 MB
På en skyllt.

*-display
beskrivning: VGA compatible controller
produkt: G86 [GeForce 8400M G]
tillverkare: NVIDIA Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: a1
bredd: 64 bits
klocka: 33MHz
förmågor: pm msi pciexpress vga_controller bus_master cap_list rom
konfiguration: driver=nvidia latency=0
resurser: irq:16 memory:fc000000-fcffffff memory:c0000000-cfffffff memory:fa000000-fbffffff ioport:ac00(storlek=128) memory:fdee0000-fdefffff
tommy@tommy-A7S:~$ ^C
tommy@tommy-A7S:~$
Senast redigerad av 1 tfernstrom, redigerad totalt 1 gånger.
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

andra posten i bugglistan visar att problemet är kännt. Där kör man iofs cromium, medan det för mig gällt firefox. <orka inte läsa hela svaren, men kanske nått på gång
tfernstrom
Kontakt:

Inlägg av tfernstrom »

Hej
Jag utförde ominstallation av Firefox och alla tillbehör via Synaptic och datorn är lite stabilare nu om den fryser så kan den ibland men inte alltid ta sig ur det om man ger den lite tid.
Men helt bra är det inte än. Den fryser korta stunder när man skrollar förnstret eller byter flik i Firefox.
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Vet att senaste nvidia drivrutinen visat sig vara problematisk för många nvidia kort, dock ej de allra senaste. Det är nog med all säkerhet proprietära nvidia drivrutiner som är boven. Så som jag förstått det arbetar nvidia på att lösa problemet. Om du lider av dessa problem prova kör istället med öppna nouvea drivrutiner istället dvs du behöver bara avinstallera propietära nvidia drivrutinerna. Se om det hjälper något.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Som Kurdistan är inne på så finns det en del problem med senaste nvidia-current 295.40 drivaren så en del har som workaround nedgraderat till den tidigare versionen 295.33 som fungerar bättre för dem. Prova om det också fungerar för sig.

Du nedgraderar nvidia-current till 295.33 så här:

1) Ladda först ner paketet nvidia-current 295.33 beroende på om du kör 32- eller 64-bitars som då hamnar under Hämtningar

För 32-bitars: nvidia-current 295.33-0ubuntu1, 32-bitars

För 64-bitars: nvidia-current 295.33-0ubuntu1, 64-bitars

2) Sen nedgraderar du med ett av följande kommandon:

För 32-bitars:
sudo dpkg -i ~/Hämtningar/nvidia-current_295.33-0ubuntu1_i386.deb
För 64-bitars:

sudo dpkg -i ~/Hämtningar/nvidia-current_295.33-0ubuntu1_amd64.deb
3) Starta om och se om problemen med frysningar försvunnit.

@tfernstrom: Du har en 64-bitars maskin, kör nvidia-current och jag antar att du också installerat 64-bit versionen av Ubuntu. I annat fall väljer du 32-bitar i valen ovan.

Om det löser ditt problem så kan du sen låsa versionen t.ex via Synaptic.
korpdotter

Inlägg av korpdotter »

Bowmore: tack för de instruktionerna. Hade samma problem som i denna tråden: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 00&t=56272 men det löste sig med denna nedgraderingen. Hur gör jag för att låsa versionen i Synaptic? (jag är inte jättebra på detta kan jag erkänna)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

korpdotter skrev:Hur gör jag för att låsa versionen i Synaptic?
1) Markera paketet nvidia-current i Synaptic
2) I menyn: Paket > Lås version

Sen får du själv ha koll på när det kommer en nyare version, låsa upp, uppdatera och se om den funkar, annars bara att nedgradera igen.
korpdotter

Inlägg av korpdotter »

tack!
tfernstrom
Kontakt:

Inlägg av tfernstrom »

Kurdistan skrev:Vet att senaste nvidia drivrutinen visat sig vara problematisk för många nvidia kort, dock ej de allra senaste. Det är nog med all säkerhet proprietära nvidia drivrutiner som är boven. Så som jag förstått det arbetar nvidia på att lösa problemet. Om du lider av dessa problem prova kör istället med öppna nouvea drivrutiner istället dvs du behöver bara avinstallera propietära nvidia drivrutinerna. Se om det hjälper något.
Jag har avinstallerat proprietära nvidia drivrutinerna och kör på de öppna nouvea drivrutiner istället, och det ser ut att fungera bra. Har inte fryst på en halv timma nu. innan var det var femte minut.
Så det här får bli lösningen tills det finns nya drivrutiner från nvidia, om jag nu bryr mej om att aktivera dom när dom kommer. fungerar det så här så behövs dom ju inte.

Mvh
Tommy
Antec

Inlägg av Antec »

Här så fryser systemet med att jag använder Chromium, eller det har för mig bara hänt då, men det är ju det som gör det så svårt om man ska skicka en bugg-rapport om man inte har en kluring om vad det bero på eller kommer från, är det Chromium eller nått annat? Det är nog ett bredare problem än jag trodde?.. Men det som @BjHstad säger så verkar det som att problemet är känt ändå och det är ju bra i så fall. :)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"