Uppgradera eller ominstallera? Hur gör ni?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
gusse02
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Uppgradera eller ominstallera? Hur gör ni?

Inlägg av gusse02 »

Ny release! Jag har de senaste åren gjort ominstallation i stället för uppgradering. Tidigare gjorde jag uppgradering men jag tycker man ofta fick en hel del konstiga problem då. Bättre med ominstallation. Det jobbiga med ominstallation är ju att man måste installera sina program igen och göra en del inställningar.

Hur gör ni?
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Uppgradera eller ominstallera? Hur gör ni?

Inlägg av ThinLizzy »

själv har jag /home på en separat partition, och behåller på så sett alla inställningar vid nyinstallation.
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home
och för att återinstallera alla program så kan man följa Bossiemans fina guide. den är lite gammal men gäller än.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.se/200 ... efter.html
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Jag avinstallerar allt onödigt, eller som är lätt att efterinstallera. Sedan byter jag ut alla 'lucid' mot 'precise' i sources.list. Sedan kör jag så det ryker.

Det blir väl några aptitude -f install också.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Jag kör nyinstallation.

Har ett litet script som jag fyller på med de program jag installerar, sedan kör jag bara det scriptet igen för att installera de programmen igen, så slipper jag hålla reda på vilka program jag installerat.

Jag har /home på egen partition, men byter namn på min gamla hemmamapp till axel-old för att inte få med mig gamla inställningar. Sedan kopierar jag över de saker jag behöver till min nya hemmamapp /home/axel.
Senast redigerad av 1 axel112, redigerad totalt 27 gånger.
viper

Inlägg av viper »

På "min" burk hemma har jag har kört uppgraderingarna hela vägen från 10.04 till 12.04. har funkat klockrent.
Och i den senaste, från 11.10 till 12.04 behövde jag inte ens konfigurera/installera om skrivaren, vilket varit nödvändigt i samtliga föregående uppgraderingar! Skrivaren är en Canon MP620.
(Men man bör väl alltid vara förberedd på en krasch och därför ha installerade program listade och sparade för enkel ominstallation.)
Jo, kör även jag med /home separat, på egen disk.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Lennie

Inlägg av Lennie »

Jag brukar göra en ny installation på en annan partition, så kan jag gräva fram de filer jag vill ha kvar från den gamla installationen. Jag har en separat datapartition med symlänkar för dokument mm.

På det sättet har jag den gamla versionen kvar som reserv, tills jag sett att allt fungerar i den nya versionen. Det brukar ju ofta vara rätt buggigt i början. Tidigare versioner har tagit ca en månad innan buggarna åtgärdats så jag kunnat använda det som huvudsystem. Men av det jag sett hittills av Xubuntu har jag inte stött på några buggar.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Vad gäller min personliga arbetsstation så föredrar jag att ominstallera den, för att inte behöva fundera över eventuella bieffekter utav en uppgradering, etc. Sen är det ju även så att mycket utav min systemkonfiguration sköts utav Puppet, varpå det är en relativt låg tidskostnad att ominstallera burken och därefter få den tillbaks till önskat skick.

Vad gäller servrar jag driftar så beror det lite på vilken roll de fyller, etc. Rör det sig till exempel om ett stort antal identiskt uppsatta maskiner kan det mycket väl vara värt tiden att testa sig fram till ett verifierat välfungerande uppdateringsförfarande. Sen finns ju även fallet med maskiner som sitter på signifikanta mängder lokal data man gärna slipper att kopiera fram och tillbaks.
it04-22
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av it04-22 »

Det verkar vara väldigt avgörande vilken dator och hårdvara du har. Den här gången uppgraderade jag bara till 12.04 från 11.10 och det fungerar perfekt från början. Förra gången då jag gick från 11.04 till 11.10 uppstod många små irriterande problem.
Då använder jag ett gammalt Asus m2v-mx moderkort med AM2 och en dual core cpu. Men när det väl funkar går Ubuntu riktigt bra. Det är väll när jag kör högsta HD-kvaliteten som det blir lite ränder och flimmer på sina ställen men inget man inte kan leva med.
Lundberg
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Lundberg »

Nyinstallation känns ju alltid fräschast - dock med /home på en egen partition. De gånger jag försökt uppgradera har det alltid strulat på något sätt och jag har tvingats nyinstallera ändå.
gusse02

Inlägg av gusse02 »

Tack för alla svar! Det var givande.
Jag har en bärbar och en stationär med Ubuntu. Ojdå, glömde att jag har en Asus eee pc också.
På den stationära gjorde jag en uppgradering. Det gick rätt ok. De problem jag hittills stött på tror jag inte jag undvikit med ominstallation. Denna gång kändes det rätt att göra uppgradering.

De flesta verkar föredra ominstallation. Så gott som alla använder separat home-partition.

Jag väntar med den bärbara eftersom den används av både mig och min fru och den MÅSTE fungera. Där har jag separat home-partition. Där brukar jag installera senaste versionen på en egen partition för att testa hur det fungerar. När jag är nöjd går jag över till den.

På min server kör jag debian och där har jag alltid använt uppdatering. Vet inte hur många år den rullat.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Uppdaterar just nu ...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

För en gångs skull så uppgraderade jag istället för ominstallation och det har fungerat bra hittills.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Jag hade lite för mycket hack och konstiga filer. Första omstarten kraschade kärnan med apparmor fel t ex. Efter uppgradering av apparmor gick det bra, som tur var kunde jag starta med en äldre kärna och komma in en konsol.

Ibland är det otroligt långa beroendekedjor utan rim och reson. Skulle uppdatera apt och blev hängande på en avinstallation av mysql-client ??? Men aptitude klarar biffen oftast.

Hittills har jag startat två gånger med nya kärnan och nya xorg, ser bra ut.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

gusse02 skrev:På min server kör jag debian och där har jag alltid använt uppdatering. Vet inte hur många år den rullat.
Finemang! ;D
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Jag har /home på egen partition, men byter namn på min gamla hemmamapp till axel-old för att inte få med mig gamla inställningar. Sedan kopierar jag över de saker jag behöver till min nya hemmamapp /home/axel.
Nu var det ett tag sedan jag gjorde en ominstallering, men vad jag minns så måste man placera en ny /Home någonstans. Om man placerar den nya home någon annanstans så for man ju två /home vilket inte accepteras, och placerar man den på samma plats som tidigare så raderas ju allt. Men jag kanske minns fel?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Man kan justera fstab manuellt.
Antec

Inlägg av Antec »

Har man home på en separat partison så är det ju självklart att installera från början det finns som inget snack där! Jag skulle i alla fall aldrig uppgradera på annat sätt, men det är ju bara jag, men jag vet att många håller med mig!
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Man kan justera fstab manuellt.
Du menar nu någonting annat än de inställningar man kan göra när man gör installationen ?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Det beror på hur man nyinstallerar, framförallt väljer att partitionera/formattera. Läs mer här;
http://sites.google.com/site/easylinuxt ... new-Ubuntu
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Han förordar att man inte har en separat /home partition. Men han verkar förutsätta att det är logiska parititioner inte fysiska. Jag har /home på en egen hårddisk.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"