Nyckelring ber om lösenord

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
it04-22
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Nyckelring ber om lösenord

Inlägg av it04-22 »

Helt plötsligt började en ruta dyka upp efter några minuter efter att jag har startat datorn som ber mig skriva in lösenordet för "nyckelringen". Dels måste jag erkänna att jag inte riktigt vet vad "nyckelringen" ens är till för men jag kom ihåg lösenordet som tur var. Men min fråga är om någon vet varför det börjat dyka upp? Jag har kört samma linuxinstallation under en längre tid utan att denna ruta kommit tidigare. Det är version 11.10.
Det är bara irriterande då jag har datorn som mediaportal och meddelandet dyker alltid upp någon minut in i filmen eller tv-serien som man tittar på.
Sökte på nyckelring i ubuntus sökfält och hittade något program för det men där fanns egentligen ingenting jag kunde göra eller ändra inställningar på.
Tacksam för alla tips och idéer.
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Nyckelring ber om lösenord

Inlägg av ThinLizzy »

it04-22

Inlägg av it04-22 »

Nä det där gav mig inga tips tyvärr. Jag lyckades iaf inte få bort det. Ingenstans kan jag välja automatisk inloggning eller liknande tyvärr. Jag uppdaterar till 12.04 nu så får vi se om det blir bättre.
it04-22

Inlägg av it04-22 »

Nu har jag uppdaterat till 12.04 och efter omstarten (visserligen den efter uppdateringen) så verkar jag inte få upp meddelandet längre. Däremot blev text och bild lite suddigt i stället men det är en annan fråga.
it04-22

Inlägg av it04-22 »

Nej. Hade fel. Var nog bara för att det var omstarten efter uppgraderingen. i dag när jag drog i gång datorn kom meddelandet upp igen. jag har gått igenom alla inställningar men kan ta mig sjutton inte hitta något om en nyckelring. Vad ska man ta sig till?
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ganymedes »

Du har något som heter "Lösenord och nycklar", om inte, installera "seahorse".

Kod: Markera allt

sudo apt-get install seahorse
Öppna och högerklicka på "Lösenord: default", välj "Ändra lösenord". Skriv in ditt lösenord och lämna dom andra tomma. Klicka på OK!

Det borde lösa det.
Krossarn
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Krossarn »

Hej, jag har inte kommit underfund med hur jag startar en ny tråd så jag skriver i den här som åtminstone har med ämnet att göra.

Jag ville inte behöva skriva in mitt lösenord hela tiden så jag gick in i "Lösenord & Nycklar" och raderade där det som fanns. Nu kan jag inte installera nya program eftersom den frågar efter ett lösenord som jag har tagit bort. Jag kan varken skriva in det gamla eller lämna det blankt. Hur gör jag för att kunna installera det jag vill?

//Markus
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Krossarn skrev: Jag ville inte behöva skriva in mitt lösenord hela tiden så jag gick in i "Lösenord & Nycklar" och raderade där det som fanns. Nu kan jag inte installera nya program eftersom den frågar efter ett lösenord som jag har tagit bort. Jag kan varken skriva in det gamla eller lämna det blankt. Hur gör jag för att kunna installera det jag vill?
//Markus
Det låter i mina öron som att det är något annat som hänt. Även om man använder samma lösenord till nyckelringen och när man installerar program så är det två olika funktioner. Att ta bort lösenordet för nyckelringen påverkar inte möjligheten att installera program. Jag har själv gjort så här och det fungerar alldeles utmärkt. Kanske någon annan har någon lösning.
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

En tanke som slog mig, och en fråga man måste ställa sig. Är du helt säker på att du skriver in rätt lösenord när du försöker installera något? Kommit åt CapsLock? För det lösenordet har du inte tagit bort eller ändrat på i "Lösenord och nycklar".
Krossarn

Inlägg av Krossarn »

Det finns inga lösenord kvar i "Lösenord och nycklar", och det jag hade innan var bara ett "m", jag har testat med och utan CapsLock ett par gånger.

Konstigt om det ena inte ska påverka det andra, eftersom det var just då det ändrades.
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Det lösenord du använder när du installerar något är det lösenord du angav när du installerade systemet, och det lösenordet är krångligare att ändra. Det lösenordet har inget med "lösenord och nycklar" att göra, även om det är samma lösenord efter installationen. Så det spelar ingen roll att det är tomt där för att du ska kunna installera program.

Fungerar inte det så hoppas jag att någon annan kan hjälpa dig.
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Det är enkelt att ändra lösenordet för systemet också men det gör man under "Användare och grupper". Jag blandade ihop det med om man glömt lösenordet, då är det lite krångligare.
Krossarn

Inlägg av Krossarn »

Tack för försöken men jag får inte till det. Någon annan som kan råda bot? Jag orkar inte installera om igen..
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Någon som har något förslag?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Två tips;

1. Reset password; http://www.unixmen.com/ubuntu-forgotten-password/

eller

2. Skapa en ny användare med nytt lösenord och login;
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=67&t=14581
Du kan sedan kopiera över allting från /home/din/gamla_user och ändra ägare och grupp på det.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Krossarn

Inlägg av Krossarn »

Tack för hjälpen, det gick till slut att byta lösenordet med hjälp av den här länken: http://www.psychocats.net/ubuntu/resetpassword
//Markus
it04-22

Inlägg av it04-22 »

jag gick in på Lösenord och nycklar och hittade något som hette "Lösenord:login" så jag högerklickade på den och valde ändra lösenord. Då valde jag ett blankt lösenord och då fick jag en varning men jag struntade i det. Jag menar om det är meningen att jag ska få upp den där nyckelringsrutan varje gång jag startar datorn så har jag ju det hellre blankt och den rutan försvinner (så att jag kan använda datorn för film och dylikt som tänkt) i stället för att vara säker men så irriterad att jag inte vill använda ubuntu haha.
Det verkar som att inte meddelandet kommer upp längre iaf men jag har ingen aning om hur osäkert det är utan lösenord.
Sen kvarstår mina djupa funderingar om varför det plötsligt blev så på en dator som fungerat så bra i flera år tidigare. Var väll någon uppdatering kanske(?). Typisk Ubuntu grej i guess.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"