Bildytan på Ubuntu 12.04 LTS

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
johnh3
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Bildytan på Ubuntu 12.04 LTS

Inlägg av johnh3 »

Jag har nyss installerat Ubuntu 12.04 LTS. När jag ska kolla på en sida och öppnar Mozilla Firefox så täcks inte menyn/totempålen på vänstra sidan längre.
Så bildytan blir mindre än exempelvis på Ubuntu 11.10.

Då täcktes hela ytan och menyn öppnades först när man drog muspilen till den vänstra sidan.
Är detta ett standarbeteende på den nya Ubuntun? Går det att ändra som det var förut?
Bilagor
Bild skrivbordet.png
Bowmore

Re: Bildytan på Ubuntu 12.04 LTS

Inlägg av Bowmore »

Det stämmer bra.
I 11.10 så hade man tre alternativ: Never, auto-hide och dodge medan man i 12.04 bara har de första två alternativen. Man tog alltså bort dodge då den dels var strulig att få att fungera, dels krävde specialkod (patchar) i andra program. Dock är det många som vill ha tillbaks dodge så vi får se om den dyker upp i en senare utgåva, t.ex 12.10.

I högerklickmenyn på skrivbordet, längst ner, Byt skrivbordsbakgrund så kan du under fliken Beteende dölja programstartaren (launcher) för att kunna utnyttja hela skrivbordet, men då är programstartaren dold i normalläget.
johnh3
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av johnh3 »

Ja jag såg att man kan gå in på systeminställningar>utseende>beteende och ändra där. Men då är menyn borta hela tiden även om man inte har öppnat Firefox. Sen öppnas inte alltid menyn även om jag har fört musen dit.
Jag föredrar att menyn/totempålen till vänster syns på skrivbordet när man startar datorn, och täcks först när man öppnar Firefox.
Sen kan man föra muspekaren till vänster om man vill och så syns menyn.

Alltså så som det var på Ubuntu 11.10

Lite olyckligt att dom ändrar en fungerande lösning.

Jag löste problemet med att ändra ikonstorleken på menyn, då blir pelaren inte så bred längre och täcker en mindre skärmyta.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

johnh3 skrev:Sen öppnas inte alltid menyn även om jag har fört musen dit.
Jag har valt att ha den dold och under samma flik (beteende) välja högsta känslighet och det funkar för mig.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"