Thunderbird uppdatering

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
lennart_sj
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Thunderbird uppdatering

Inlägg av lennart_sj »

Tunderbird tjatar om att det är dags att uppdatera.
Jag klickar på "Gratis hämtning" och filhämtaren tar hem thunderbird-11.0.1.tar.bz2. Jag öppnar den med arkivhanteraren och blir inte ett spår klokare.
Vad ska jag göra sen???
Jag vill gärna ha den nya versionen, men behålla mina gamla mejl och adresser.

med tack på förhand
Lennart S
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Thunderbird uppdatering

Inlägg av webaake »

Thunderbirds egen uppdatering har aldrig funkat. Det är enklast att uppdatera via Ubuntus ordinarie förråd. Eller nåt 3:e parts förråd. Försåvitt du inte vill kompilera själv,
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
lennart_sj

Inlägg av lennart_sj »

Tack för svar!
Om jag markerar Thunderbird för ominstallatin i Synaptic, vad händer med mina gamla mejl och adresser?
Räcker en säkerhetskopieting av .thunderbird? Eller gömmer sig väsentligheterna nån annan stans?

mvh Lennart S
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Vilken Ubuntuversion kör du (enligt din profil 7.10, vilket i så betyder att det är dags att uppdatera)? Detta påverkar vilken version av Thunderbird som finns i förrådet.

Du kan köra Thunderbird från den nedladdade tar.bz paketet: Packa upp, öppna mappen och dubbelklicka på "thunderbird". Om inte det funkar öppnar du en terminal i mappen och skriver: thunderbird.

Detta sätt att köra Thunderbird är inte helt lyckat eftersom du inte får automatiska säkerhetsuppdateringar. Det är bättre du får in en ny version via förrådet.

Dina mail, inställningar etc. återfinns i den gömda mappen .thunderbird. Så länge den finns kvar i hemmappen använder nyare versioner av Thunderbird dem.
lennart_sj

Inlägg av lennart_sj »

Tack än en gång!!
Min ubuntuversion är lite nyare: 10.04 (jag har ändrat i profilen nu).
Men den Thunderbird-version som finns i förrådet är den gamla som dom tjurar om, så synaptic-vägen hjälper inte.
Jag följde dina tips och lyckades få till det med lite strul.

mvh Lennart S
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Att köra Thunderbird från direktnedladdade filer är dock inte helt lyckat eftersom man inte får några säkerhetsuppdateringar. Det är bättre att du lägger till denna PPA:

https://launchpad.net/~mozillateam/+arc ... ird-stable

Då får du efter en uppdatering Thunderbird 11. Den behåller dina inställningar och mail.
Användarvisningsbild
buskerika
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av buskerika »

hej, jag hoppar på den här tråden eftersom jag också har problem med Thunderbird efter den senaste (automatiska) uppdateringen till 12.0.1. Den har gett mig en mix av engelska och svenska i menyer och mappar och det är väldans irriterande.... Har följt Pavels råd och lagt till
i Programförrådet.
När jag "läste om" fick jag ett felmeddelande om just den PPAn men hoppades att det skulle funka ändå. Men inget har ändrats. Något tips?

Edit: Efter att tittat på Launchpad ändrade jag PPAn till
och då blev det inga protester men Thunderbird såg lika eländigt ut som tidigare.....
Skriv svar

Återgå till "Internet"