12.04 i terminalläge (ALT +F1) användarnamn

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

12.04 i terminalläge (ALT +F1) användarnamn

Inlägg av Dockland »

När jag skall ange mitt användarnamn så funkar inte de jag har profiler för på datorn. Jag har ett konto som helter "Admin" kort och gott. Men i terminalläget ALT +F1 så funkar inte "Admin" att logga på, jag anger anv.namn och lösenord som jag alltid använder för det kontot, men dock utan resultat. Inget av de konton jag har och använder på min ubuntuinstallation funkar att logga in med i terminalläget så att säga.

Vad kan det bero på?
Användarvisningsbild
christoffer
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: 12.04 i terminalläge (ALT +F1) användarnamn

Inlägg av christoffer »

Hmm, det har jag aldrig råkat ut för faktiskt. Spontant så kan jag tänka mig att någon versal/gemen gör skillnad i användarnamnet men kommer inte ihåg om så är fallet vid inloggning till Ubuntu. Testa lite olika varianter...enbart små bokstäver brukar vara fördelaktigt.

Nästa idé jag kan tänka mig är att lösenordet innehåller något specialtecken som som blir fel när det matas in i terminalläge. Inte så troligt om du lyckas logga in via Unity eller det GUI du använder. Det jag brukar göra för att testa detta är att på enklaste sätt temporärt byta lösenord till "test" eller annan enkel kombination av gemener som garanterat blir rätt i alla lägen.
Antec

Re: 12.04 i terminalläge (ALT +F1) användarnamn

Inlägg av Antec »

Jag har också läst det du skrivit Dockland, jag vet eller snara försår inte, ja så är det!
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"