Artikel; Ubuntu och Kvalitet!
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Artikel; Ubuntu och Kvalitet!
Här är en mycket intressant artikel om Canonicals kvalitetsarbete med nya tag för 2012;
http://www.jonobacon.org/2011/12/21/quality-in-ubuntu/
Läs särskilt kommentarerna om de senaste versionerna och Unity. Det handlar också om Canonicals kontakt med sina användare och om tappade marknadsandelar.
För min del är det intressant att jag förutsåg allt detta strul redan innan Ubuntu 10.10 och gick över till Arch. Jag kör dock fortfarande 10.04 Lucid på min server och därför hänger jag kvar på forumet till viss del. Jag kan inte längre hjälpa till med supporten pga att jag inte använder t ex Unity, Gnome-shell eller inte ens Software Center. Jag ser också att antalet support frågor minskar trots allt strul och då kan det bara bero på minskat antal användare. Tråkigt men sant.
Men, som sagt, läs artikelkommentarerna, de ger en bra bakgrund till Canonicals problem och kanske leder till en bättre framtid.
Läs särskilt kommentarerna om de senaste versionerna och Unity. Det handlar också om Canonicals kontakt med sina användare och om tappade marknadsandelar.
För min del är det intressant att jag förutsåg allt detta strul redan innan Ubuntu 10.10 och gick över till Arch. Jag kör dock fortfarande 10.04 Lucid på min server och därför hänger jag kvar på forumet till viss del. Jag kan inte längre hjälpa till med supporten pga att jag inte använder t ex Unity, Gnome-shell eller inte ens Software Center. Jag ser också att antalet support frågor minskar trots allt strul och då kan det bara bero på minskat antal användare. Tråkigt men sant.
Men, som sagt, läs artikelkommentarerna, de ger en bra bakgrund till Canonicals problem och kanske leder till en bättre framtid.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Re: Artikel; Ubuntu och Kvalitet!
Tack för länken. En forumsräv som dig och bör veta att Ubuntu med Gnome 3/Unity inte är det enda Ubuntu DE i Ubuntu-familjen. Jag är själv väldigt nöjd med Xubuntu 11.10 i nuvarande form. Jag körde ej 11.04 längre än test med både Kubuntu/Lubuntu 11.04. Jag byte från min dåvarande dist bland annat pga att kunna ge support här. För jag märkte hur mycket jag glömt och hur svårt det var ge support. Gör Ubuntu mig besviken på nytt finns det massvis med andra alternativ i Linux världen. Själv upplever jag för vara helt ärlig Xubuntu 11.10 är bättre än samtliga Ubuntu utgåvor jag testat (9.10, 10.04, 10.10, 11.04).
Däremot håller jag med kritikerna. Det var för mig idiotisk drag av Ubuntu släppa ett så omoget projekt som Unity redan 11.04. Tråkigt nog har Ubuntu användare som använt Unity varit Beta användare. Vilket lär gjort många besvikna och framför allt de redan Linux-vana. Dessa har nog redan bytt DE eller i värsta fall Linux Dist. Vi får se om det är fallet med Ubuntu 12.04 dvs att Unity upplevs vara Beta-produkt. Hoppas Canonical är seriösa med deras strävan efter kvalité. Själv tycker jag och har alltid tyckt att release-cykeln av Ubuntu är idiotisk.
Däremot håller jag med kritikerna. Det var för mig idiotisk drag av Ubuntu släppa ett så omoget projekt som Unity redan 11.04. Tråkigt nog har Ubuntu användare som använt Unity varit Beta användare. Vilket lär gjort många besvikna och framför allt de redan Linux-vana. Dessa har nog redan bytt DE eller i värsta fall Linux Dist. Vi får se om det är fallet med Ubuntu 12.04 dvs att Unity upplevs vara Beta-produkt. Hoppas Canonical är seriösa med deras strävan efter kvalité. Själv tycker jag och har alltid tyckt att release-cykeln av Ubuntu är idiotisk.

Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
Talande att denna tråd ligger i Experimentverkstad. Lite tragikomiskt också.
För de ubuntu-användare som tycker Unity är svårkonfigurerbart och oöverblickbart finns fortfarande alternativ - 10.04 Lucid LTS - åtminstone till april 2013. Personligen föredrar jag "classic desktop", så i slutändan får man väl byta dist. Arch, kanske...
I'm a "creature of habit"- och jag är inte ensam...
För de ubuntu-användare som tycker Unity är svårkonfigurerbart och oöverblickbart finns fortfarande alternativ - 10.04 Lucid LTS - åtminstone till april 2013. Personligen föredrar jag "classic desktop", så i slutändan får man väl byta dist. Arch, kanske...

Har du testat nya Xubuntu 11.10? Väldigt lik Gnome 2. Jag tycker den är en fullgod tillflykts-DE för Gnome-2 frälsta. Sedan tror jag det bara är en tidsfråga innan Gnome 3 blir minst lika konfigurbar som Gnome 2, med alla extensions som kommer till Gnome 3. Plus så får man ny modern DE på köpet. Om jag inte är ute cyklar är ett av många mål med 12.04 även göra Unity mer konfigurbar.Hylas skrev:Talande att denna tråd ligger i Experimentverkstad. Lite tragikomiskt också.
För de ubuntu-användare som tycker Unity är svårkonfigurerbart och oöverblickbart finns fortfarande alternativ - 10.04 Lucid LTS - åtminstone till april 2013. Personligen föredrar jag "classic desktop", så i slutändan får man väl byta dist. Arch, kanske...![]()

Påvels blogg:
Jag har inte testat den senaste Xubuntu. Tack för tipsetKurdistan skrev:Har du testat nya Xubuntu 11.10? Väldigt lik Gnome 2. Jag tycker den är en fullgod tillflykts-DE för Gnome-2 frälsta. Sedan tror jag det bara är en tidsfråga innan Gnome 3 blir minst lika konfigurbar som Gnome 2, med alla extensions som kommer till Gnome 3. Plus så får man ny modern DE på köpet. Om jag inte är ute cyklar är ett av många mål med 12.04 även göra Unity mer konfigurbar.

Nej... Ett fönster för varje program, och i fönstren ska programmenyerna ligga - ingen annanstans.
Hylas skrev:Nej... Ett fönster för varje program, och i fönstren ska programmenyerna ligga - ingen annanstans.
Kod: Markera allt
sudo apt-get purge indicator-appmenu* appmenu*
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Så vill jag inte ha det. Det beror säkert på att kör programmen maximerade 99.9% av tiden. Då tar menyn bara upp onödig yta. Taskmanagern har jag också gjort mig av med eftersom jag nästintil enbart navigerar fönster/workspace med tangentbordet. Har en windowlist plasmoid ifall jag vill leta bland programmen.Hylas skrev: Nej... Ett fönster för varje program, och i fönstren ska programmenyerna ligga - ingen annanstans.
Det finns en tanke som också fått viss acceptans efter det att många klagat på detta med globalmenus ala OSX. Den är att det ska vara konfigurerbart att välja dagens lösning alternativt endast globalmenu för maximerade fönster. Men det återstår att se om det blir verklighet i 12.04. Själv stöder jag det senare alternativet.mcNisse skrev:Så vill jag inte ha det. Det beror säkert på att kör programmen maximerade 99.9% av tiden. Då tar menyn bara upp onödig yta. Taskmanagern har jag också gjort mig av med eftersom jag nästintil enbart navigerar fönster/workspace med tangentbordet. Har en windowlist plasmoid ifall jag vill leta bland programmen.
För FF så om man vill så kan man ställa av global menyn direkt i pluggen som finns i FF idag som standard, jag nämner bara det för att det är nog möjligt i framtiden på ungefär samma sätt men då centrerat för alla program skulle jag tro? Vill folk inte ha en global meny lösning så kommer det att gå att välja att inte ha det, det är vad jag tror!Bowmore skrev:Det finns en tanke som också fått viss acceptans efter det att många klagat på detta med globalmenus ala OSX. Den är att det ska vara konfigurerbart att välja dagens lösning alternativt endast globalmenu för maximerade fönster. Men det återstår att se om det blir verklighet i 12.04. Själv stöder jag det senare alternativet.mcNisse skrev:Så vill jag inte ha det. Det beror säkert på att kör programmen maximerade 99.9% av tiden. Då tar menyn bara upp onödig yta. Taskmanagern har jag också gjort mig av med eftersom jag nästintil enbart navigerar fönster/workspace med tangentbordet. Har en windowlist plasmoid ifall jag vill leta bland programmen.
Samma sak gäller för Thunderbird. Men tar man bort "appmenu"-paketen så trillar den ner i fönstret ändåAntec skrev:För FF så om man vill så kan man ställa av global menyn direkt i pluggen som finns i FF idag som standard, jag nämner bara det för att det är nog möjligt i framtiden på ungefär samma sätt men då centrerat för alla program skulle jag tro? Vill folk inte ha en global meny lösning så kommer det att gå att välja att inte ha det, det är vad jag tror!

- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Det kan bero på minskat antal användare, men att säga att det bara kan bero på det är nog att dra alltför förhastade slutsatser. Jag kan direkt komma på åtminstone två ytterligare tänkbara orsaker som kan vara en del i det hela:webaake skrev:Jag ser också att antalet supportfrågor minskar trots allt strul och då kan det bara bero på minskat antal användare.
- De versioner folk använder nu för tiden (det vill säga de nyare versionerna) kanske är mer problemfria?
- Det kanske finns fler ställen att vända sig när man har problem?
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Skulle personligen avråda från att läsa kommentarerna. Som med de flesta andra kommentarer man kan hitta på nätet, oavsett ämne, är de flesta inte så mycket annat än väldigt onödiga och ofta ganska korkade. Vad jag inte förstår är varför det har blivit en så omfattande debatt om Ubuntus senare versioner. Ett jävla gnäll bara, om man frågar mig. Det är ju inte så att man behöver betala för Ubuntu eller så, även om den möjligheten också finns. Är inte valfriheten en av poängerna med GNU/Linux över huvud taget? Då är det ju bara att installera den GNU/Linux-distribution som passar bäst för ens behov. Är det inte Ubuntu som passar bäst, så är det väl någon av de många andra, så varifrån kommer allt detta gnäll?webaake skrev:Här är en mycket intressant artikel om Canonicals kvalitetsarbete med nya tag för 2012;
Läs särskilt kommentarerna om de senaste versionerna och Unity.
Sedan kan man ju alltid prova sin gamla distribution igen om några år eller så, om man vill. Det händer ju saker ganska snabbt.
Själv har jag helt enkelt bara stannat på Ubuntu 10.10, men snart upphör ju supporten på den versionen, så jag antar att jag får leta efter något annat att installera istället, men det är ju bara att leta.
Det är bra att det är debatt men det var längesedan jag startade denna tråd. En del positivt har hänt med Ubuntu sedan dess. Det 'gnäll' du refererar till förekom då, kanske inte så mycket nu. Sedan är det ju alltid frågan om ska man stanna inom Ubuntu och debattera dess framtid, eller distrohoppa?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Det beror ju på om man är en hängiven Ubuntu-fan eller om man bara vill få något gjort. Men alla möjligheter finns ju att kombinera. Man kan ju installera flera distributioner, virtualisera och allt möjligt, så man behöver ju verkligen inte känna sig bunden till en enda distribution. Mitt inlägg var nog mer åt dem som klagar på att Unity är tungrott och att saker därmed tar längre tid. Istället för att klaga och säga att den och den distributionen är bättre, varför inte bara byta istället? Ingen tvingar en ju att använda Ubuntu. Visst kan man säga vad man tycker, men någon gång måste man ju känna att vissa saker redan sagt några gånger för mycket…webaake skrev:Det är bra att det är debatt men det var längesedan jag startade denna tråd. En del positivt har hänt med Ubuntu sedan dess. Det 'gnäll' du refererar till förekom då, kanske inte så mycket nu. Sedan är det ju alltid frågan om ska man stanna inom Ubuntu och debattera dess framtid, eller distrohoppa?

Ska rätta mig själv också angående Ubuntu 10.10 (vägrar förresten att använda de tramsiga namnen som de olika versionerna har…), att supporten snart ska upphöra. Den har redan upphört märkte jag igår (det kommer inte längre några uppdateringar, förutom de man kan få genom de PPA:er man själv lagt till).
Att tråden är gammal tänkte jag inte på. Eftersom jag använder Ubuntu 10.10 och tråden handlade om Unity, som kom med Ubuntu 11.04, kändes den inte så gammal för mig…

- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
I allra värsta fall har de nog bytt till Windows…Kurdistan skrev:Dessa har nog redan bytt DE eller i värsta fall Linux Dist.

Kvalitet tar tid, både för en produkt som utvecklas och för användarna att förstå produkten. Det är ju över tid som användning sker medan tester och kritik oftast bara refererar till enstaka tidpunker.
Jag har fortsatt använda Ubuntu, om än motvilligt inställd till Unity, men man vänjer sig. Tog ett år för min del. För nybörjare går det nog snabbare eftersom dom inte har fastnat i ett beteende och kanske därför har högre tolerans för fel (eller ser dom inte). Ubuntu 12.04 tycker jag känns bäst hittills. Tanken på att gå tillbaka till Gnome 2 eller liknande känns inte aktuell (även om det var nära för ca ett halvår sedan).
Jag har fortsatt använda Ubuntu, om än motvilligt inställd till Unity, men man vänjer sig. Tog ett år för min del. För nybörjare går det nog snabbare eftersom dom inte har fastnat i ett beteende och kanske därför har högre tolerans för fel (eller ser dom inte). Ubuntu 12.04 tycker jag känns bäst hittills. Tanken på att gå tillbaka till Gnome 2 eller liknande känns inte aktuell (även om det var nära för ca ett halvår sedan).
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Det kanske kan låta löjligt, men det enda som egentligen fick mig att återinstallera Ubuntu 10.10 var att övre panelen inte gick att auto-dölja. Det verkade som att det inte heller fanns några planer på att införa detta, varför fattade jag inte riktigt. Vad kan det vara för problem med att panelen försvinner när man inte har muspekaren över den? Inga som jag ser.nixy skrev:Kvalitet tar tid, både för en produkt som utvecklas och för användarna att förstå produkten. Det är ju över tid som användning sker medan tester och kritik oftast bara refererar till enstaka tidpunker.
Nu är jag ju ändå sugen på att installera en nyare version, eftersom många program i programcentralen börjar bli lite väl gamla och visst skulle jag kunna installera Xubuntu, men jag gillar ju Gnome väldigt mycket av någon anledning, så det är nog inte aktuellt, trots allt, med XFCE.
I mitt nuvarande system har jag, förutom Gnome, LXDE installerat, som jag tänkte använda när jag redigerar video, eftersom vissa videoredigerare inte klarar att spela i rätt hastighet på min burk i Gnome, men det visade sig att de inte klarade det med LXDE heller… Jag har väl en för trött burk, helt enkelt.
Har förresten en Eee PC 900 där jag kör Ubuntu 11.10, men jag råkade knocka skärmen på den i rent ursinne för att maskinen var så seg, så den kan jag inte använda längre om jag inte kopplar in en extern skärm. Har dock en likadan till, fast vit, så jag funderar på att sno minnet från den trasiga och sätta in i den vita och sedan installera Puppy på den. Tyvärr är jag ganska beroende av LibreOffice (man verkar inte kunna göra makron i Gnumeric, exempelvis), så supersnabb kommer den ju aldrig att bli…
Okej, nu blev det lite utanför ämnet här.