Koppla upp LAN-antenn för att köra live CD - löst http://ubu

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
rkl

Koppla upp LAN-antenn för att köra live CD - löst http://ubu

Inlägg av rkl »

Jag vill installera Ubuntu 11.04 på en 3,5 år gammal laptop, Fujitsu Siemnens med Windows Vista installerat.

På denna laptop kopplar man på LAN-antennen med ett dubbelkommando, man trycker ner två tangenter, F1 och Fn samtidigt, efter att Vista startat.

Jag kör igång Ubuntu utan problem från DVD-läsaren och kommer in i datorn, men lyckas inte koppla in LAN och komma ut på nätet.

Hur får jag LAN inkopplat från Ubuntu när jag kör från en live CD??

Jag avser ha både Vista och Ubuntu installerade på datorn.

Jag försökte även med en live CD med Ubuntu 9.10 utan att lyckas få igång LAN. Här kom dessutom upp fråga om användarnamn och lösenord; jag försökte med live som både användarnamn och lösenordutan framgång.

Jag är ganska säker att när jag använde denna live CD första gången Januari 2010, erfodrades varken användarnamn eller lösenord. Kan någon förklara detta??
Senast redigerad av 1 rkl, redigerad totalt 25 gånger.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Koppla upp LAN-antenn för att köra live CD

Inlägg av ubot »

Här kom dessutom upp fråga om användarnamn och lösenord; jag försökte med live som både användarnamn och lösenordutan framgång.
Du ska inte behöva lösenord för Ubuntu. Jag vet inte vad det var för lösenordsfråga som kom upp. Det kan ha varit någon keyring eller något. Det har funnits lite problem med att den frågan poppar upp direkt efter att Ubuntu har startat. Eller så frågade Ubuntu efter användarnamn och lösenord till ditt LAN? Jag vet inte... Användarnamn och lösenord är inte live i.a.f. Du kan ju alltid testa Ubuntu 12.04 istället och se om det fungerar bättre: http://releases.ubuntu.com/precise/ubun ... p-i386.iso

Vad är en LAN-antenn? Eller försöker du bara ansluta till Internet? Har du klickat på pilarna i panelen? Då ska du får upp en lista på tilgängliga nätverk. Testa också att köra raden med kommandon som står i den här guiden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 47#p450647

Kod: Markera allt

echo -e "sudo lshw --class network:\n\n$(sudo lshw -c network)\n\nlspci -nnn | grep Ethernet:\n\n$(lspci -nnn | grep Ethernet)\n\nlsusb:\n\n$(lsusb)\n\niwlist wlan0 scanning:\n\n$(iwlist wlan0 scanning)\n\nrfkill list:\n\n$(rfkill list)\n\nping -c 5 google.com:\n\n$(ping -c 5 google.com)\n\nhost google.com 8.8.8.8:\n\n$(host google.com 8.8.8.8)\n\nlsb_release -a:\n\n$(lsb_release -a)\n\nuname -a:\n\n$(uname -a)"
Vad får du för resultat då?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Man måste väl aktivera LAN först genom att klicka på ikonen uppe i panelen, eller ?
rkl

Inlägg av rkl »

Tack för era svar.

Jag börjar inse att jag begriper inte hur jag skall göra den trådlösa anslutningen när jag kör datorn från en live CD.

För Windows datorer, som jag anslutit flera utan problem, plockar jag via kontrollpanelen upp de tillgängliga nätverken; klickar på det jag vill använda och då kommer en ruta upp där jag fyller i lösenordet.
Vad är en LAN-antenn?
Jag kanske använder fel ord, men jag menar den inbyggda antenn som plockar upp signalen från min router i huset. Som jag nämnt ovan måste den slås på i den här datorn efter att Windows Vista startat. Hur det är med Ubuntu via live CD vet jag inte.

Du har rätt att jag bara försöker ansluta till Internet och köra datorn från en live CD med Ubuntu.

Jag försöker nu med en live CD med Ubuntu 9.10. Skrivbordet kommer upp.
Med cursorn på en snapsglasliknande symbol i översta listen står "no net work connection".
Med ett högerclick får jag "Edit connections". Väl där väljer jag alternativet Wireless och sedan Add.

Första rutan är SSID; där har jag fyllt i den SSID jag använt när installerade routern, en dovado 4 gr, jag prövade också med lösenordet; i bägge fallen utan framgång.

Längre ner står det "Mode"; i en rullgardinsmeny kan jag välja infrastructure eller ad hoc; även där har prövat mig fram utan framgång.

Nästa ruta gäller BSSID; vet ej om jag skall fylla i något eller i så fall vad?

Längre ner kommer sedan, MAC adress och MTU, som jag inte gjort något med.

Med bara normalbegåvning som enda tillgång, har jag inte kommit längre än så här.

Misstänker att problemet är att jag inte kan konfigurera internetanslutningen på ett korrekt sätt.

Jag har använt Ubuntu i flera år, men alltid kört med kabel från routern och då har detta problem aldrig uppstått.
ubot

Inlägg av ubot »

Jag kanske använder fel ord, men jag menar den inbyggda antenn som plockar upp signalen från min router i huset.
Det är lugnt. Jag ville bara försäkra mig om att jag förstår ditt problem så vi inte talar om olika saker. Det var inte meningen att märka ord. Jag kallar det kort och gott för wifi eller trådlöst nätverskort.
Med cursorn på en snapsglasliknande symbol i översta listen står "no net work connection".
Ubuntu borde detektera ditt trådlösa nätverskort automatiskt. Jag förslår att du:

1. Testar en nyare version av Ubuntu (en nyare kärna kanske har stöd för ditt nätverskort). Om din dator har Windows Vista så klarar den även Ubuntu 11.10 eller Ubuntu 12.04 beta 2.

2. Kör raden med kommandon som jag gav dig så vi får lite info om ditt system (vilket nätverskort du har, om Ubuntu hittar det o.s.v.):

echo -e "sudo lshw --class network:\n\n$(sudo lshw -c network)\n\nlspci -nnn | grep Ethernet:\n\n$(lspci -nnn | grep Ethernet)\n\nlsusb:\n\n$(lsusb)\n\niwlist wlan0 scanning:\n\n$(iwlist wlan0 scanning)\n\nrfkill list:\n\n$(rfkill list)\n\nping -c 5 google.com:\n\n$(ping -c 5 google.com)\n\nhost google.com 8.8.8.8:\n\n$(host google.com 8.8.8.8)\n\nlsb_release -a:\n\n$(lsb_release -a)\n\nuname -a:\n\n$(uname -a)"
Kopiera och klistra in i Termnalen. Posta resultatet här i tråden så ser vi vad ditt system säger om ditt nätverk.
rkl

Inlägg av rkl »

Tack för din hjälp. Uppskattar den verkligen.
Då jag har en live CD med Ubuntu 11.04 lägger jag in den i DVD läsaren och får upp programmet.

Nu kan jag inte hitta Terminalen. I äldre versioner går jag bara in i Program/Tillbehör och hittar Terminalen.

Jag inser att Terminalen finns någonstans, men varför ändar man på detta. Ubuntus svårigheter att öka i popularitet kan nog sökas i denna brist på användarvänlighet.

VAR HITTAR JAG TERMINALEN I 11.04?????????
bjoost61
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av bjoost61 »

Ctrl+Alt+t öppnar terminalen
rkl

Inlägg av rkl »

Tack för hjälpen med Terminalen.
Här kommer en kopia av Terminalen.

To run a command as administrator (user "root"), use "sudo <command>".
See "man sudo_root" for details.

ubuntu@ubuntu:~$ echo -e "sudo lshw --class network:\n\n$(sudo lshw -c network)\n\nlspci -nnn | grep Ethernet:\n\n$(lspci -nnn | grep Ethernet)\n\nlsusb:\n\n$(lsusb)\n\niwlist wlan0 scanning:\n\n$(iwlist wlan0 scanning)\n\nrfkill list:\n\n$(rfkill list)\n\nping -c 5 google.com:\n\n$(ping -c 5 google.com)\n\nhost google.com 8.8.8.8:\n\n$(host google.com 8.8.8.8)\n\nlsb_release -a:\n\n$(lsb_release -a)\n\nuname -a:\n\n$(uname -a)"
wlan0 Failed to read scan data : Network is down

ping: unknown host google.com
No LSB modules are available.
sudo lshw --class network:

*-network
description: Ethernet interface
product: RTL8101E/RTL8102E PCI Express Fast Ethernet controller
vendor: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
physical id: 0
bus info: pci@0000:02:00.0
logical name: eth0
version: 01
serial: 00:1f:16:00:29:87
size: 10Mbit/s
capacity: 100Mbit/s
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm vpd msi pciexpress bus_master cap_list rom ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation
configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=r8169 driverversion=2.3LK-NAPI duplex=half latency=0 link=no multicast=yes port=MII speed=10Mbit/s
resources: irq:43 ioport:2000(size=256) memory:f6000000-f6000fff memory:f0000000-f001ffff
*-network DISABLED
description: Wireless interface
product: AR5001 Wireless Network Adapter
vendor: Atheros Communications Inc.
physical id: 0
bus info: pci@0000:08:00.0
logical name: wlan0
version: 04
serial: 00:16:44:de:26:c0
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm msi pciexpress msix bus_master cap_list ethernet physical wireless
configuration: broadcast=yes driver=ath5k driverversion=2.6.38-8-generic firmware=N/A latency=0 link=no multicast=yes wireless=IEEE 802.11bg
resources: irq:18 memory:fa000000-fa00ffff

lspci -nnn | grep Ethernet:

02:00.0 Ethernet controller [0200]: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8101E/RTL8102E PCI Express Fast Ethernet controller [10ec:8136] (rev 01)
08:00.0 Ethernet controller [0200]: Atheros Communications Inc. AR5001 Wireless Network Adapter [168c:001c] (rev 04)

lsusb:

Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 002: ID 0781:5151 SanDisk Corp. Cruzer Micro Flash Drive
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

iwlist wlan0 scanning:

rfkill list:

0: acer-wireless: Wireless LAN
Soft blocked: yes
Hard blocked: no
1: phy0: Wireless LAN

ping -c 5 google.com:

host google.com 8.8.8.8:

;; connection timed out; no servers could be reached

lsb_release -a:

Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 11.04
Release: 11.04
Codename: natty

uname -a:

Linux ubuntu 2.6.38-8-generic #42-Ubuntu SMP Mon Apr 11 03:31:50 UTC 2011 i686 i686 i386 GNU/Linux
ubuntu@ubuntu:~$

Mycket tacksam för din hjälp att dechiffrera detta.

Jag gör naturligtvis om detta med en nyare version av Ubuntu, om du så önskar!!
ubot

Inlägg av ubot »

Det står soft blocked på dina två(?) nätverk. Jag misstänker att du tar bort spärren i Windows med tangentbordskombinationen som du skrev. Den fungerar inte i Ubuntu (som du redan har märkt). Därför får vi försöka ta bort mjukvaruspärren med rfkill. Testa det här:

sudo rfkill unblock all
Har du möjlighet att ansluta till ditt nätverk efter det? Kör också rfkill list igen för att se att sudo rfkill unblock all fick effekt, d.v.s. att "soft blocked yes" blev no i resultatet av rfkill list.
Kopiera och klistra in dessa kommandon så ser du om det blir någon skillnad:

rfkill list && sudo rfkill unblock all && rfkill list
Ändras soft block-spärren från yes till no?
Jag vill installera Ubuntu 11.04 på en 3,5 år gammal laptop, Fujitsu Siemnens med Windows Vista installerat.
Vad har du Fujitsu Siemens-dator? Modellnummer? Det här personens problem påminner starkt om ditt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1837479
Han löste problemet så här: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=36

Jag har också upptäckt att det finns en bugg i Ubuntu som påverkar ditt trådlösa nätverkskort: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/769092
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Som jag skrev ovan: Varför inte aktivera trådlös via ett musklick på ikonen i panelen ? Därför finns det där.
rkl

Inlägg av rkl »

Hej igen och än en tack för all hjälp.

Jag har kört dina två rader i Terminalen:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo rfkill unblock all
ubuntu@ubuntu:~$ rfkill list && sudo rfkill unblock all && rfkill list
Soft blocked: no
Hard blocked: yes

Jag tolkar detta som att någon slags upplåsning har skett!??

Min dator heter AMILO LI 2732. Jag har svårt att sätta mig in i problemen i tråden 1837479.

Jag tog mig däremot in i "Setup Utility" med F2; under fliken "Advanced" hittar jag "Wireless Device"; den står på "Enabled".

När det gäller buggen har jag också svårt att omsätta all denna text till vad jag skall göra.

Dessvärre kommer jag fortfarande inte ut på internet med live-CD.

Den här datorn har en liten lampa till vänster på framkanten som lyser när den tar emot wifi. Går det inte att fixa till detta i Linux??

Uppskattar verkligen ditt engagemang.

Jag försökte också köra datorn med live CD (Ubuntu 11.04)med kabel från routern utan framgång.
Med Windows kan jag köra både med kabel och live CD.
bjoost61
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av bjoost61 »

Här är en som verkar ha samma problem på en HP laptop.
Han har även lösning som dock verkar lite opraktisk.
http://glonek.co.uk/linux-mint/wireless ... d-blocked//
ubot

Inlägg av ubot »

Det står ju hard blocked. Det innebär att du hårdvarumässigt måste aktivera ditt wifi. Finns det ingen knapp att trycka på på datorn som aktiverar wifi? Lampan som lyser är inte en knapp som går att trycka in eller något? Eller är det så illa att man måste använda en tangentbordskombination för att aktivera nätverket?

Det verkar ju konstigt att det inte går att ansluta med kabel. Om Internet inte fungerar när du ansluter med kabel så är det ju inte bara wifi som krånglar.
rkl

Inlägg av rkl »

Hej igen,
Tack för att du hänger med!!
Jag måste tidigare gjort något fel, för nu jag kommer ut på Internet med kabelanslutning till routern.

Problemet är då begränsat till att kunna starta wireless LAN modulen från en live CD i läsaren med Ubuntu 11.04.

Kan det ha någon betydelse om jag lägger ner Ubuntu på hårddisken??

Manualen anger bara tangentbordskombinationen Fn + F1 för att starta modulen och någon annan knapp kan jag inte hitta.

Kan det vara så illa att wireless LAN modulen är gjord för att exklusivt bara kunna användas med Windows??

Tacksam för tips och info!!
ubot

Inlägg av ubot »

Kan det ha någon betydelse om jag lägger ner Ubuntu på hårddisken??
Det tror jag inte. Det är om du installerar alla uppdateringar efteråt så kanske någon uppdatering löser problemet. Jag vet inte, men det är tveksamt om det är en lösning att installera Ubuntu på hårddisken.

Problemet ligger som jag ser det i att rfkill säger hard blocked yes. Vi måste alltså hitta ett sätt att aktivera wifi på samma sätt som du gör när du använder Fn+F1 i Windows. Frågan är bara hur? Och varför fungerar inte kommandot sudo rfkill unblock all?

Gör ett försök med dessa kommandon (kopiera och klistra in i Terminalen):

sudo rmmod -f ath5k && sudo rfkill unblock all && sudo modprobe ath5k
Vad får du om du efter det kör kommandot:

sudo rfkill list
rkl

Inlägg av rkl »

Tack igen!!

Så här blev det!

To run a command as administrator (user "root"), use "sudo <command>".
See "man sudo_root" for details.

ubuntu@ubuntu:~$ sudo rmmod -f ath5k && sudo rfkill unblock all && sudo modprobe ath5k
ubuntu@ubuntu:~$ sudo rfkill list
2: phy1: Wireless LAN

Nu kom jag in efter att ha skrivit in lösenordet. Jag är imponerad av dina kunskaper och tacksam för hjälpen.

Nästa gång jag kör igång datorn måste jag köra den första raden du gett mig i Terminalen för att kunna köra wifi.

Två följdfrågor:

1. Kan jag lägga in din första kommandorad i Ubuntu 11.04 så jag slipper köra Terminalen varje gång jag vill gå ut på nätet?

2. Hur gör jag för lägga in lösenordet för wifi i 11.04 så jag slipper knappa in det varje gång jag går ut på nätet?

Jag har tänkt uppgradera till Unbuntu 12.04, Precise Pangolin (var kommer dessa namn från??), kommer jag att få samma problem igen.
ubot

Inlägg av ubot »

2: phy1: Wireless LAN
Du ser också att det står Hard blocked: no nu istället för yes.
1. Kan jag lägga in din första kommandorad i Ubuntu 11.04 så jag slipper köra Terminalen varje gång jag vill gå ut på nätet?
Svar ja. Testa det här (men använd gksudo gedit /etc/modprobe.d/ndiswrapper istället för gksu): http://ubuntuforums.org/showpost.php?s= ... ostcount=4
Det är för övrigt i den tråden jag hittade lösningen till ditt problem.

Lägg in raden:

sudo rmmod -f ath5k; sudo rfkill unblock all; sudo modprobe ath5k
Spara och stäng filen. Om tipset i forumposten fungerar så ska du inte behöva skriva in kommandona varje gång du startar datorn. Om det inte fungerar på det här viset så kommer det att fungera på något annat sätt. Kom tillbaka om det inte fungerar! Detta kräver så klart att du har installerat Ubuntu på hårddisken så att systemet behåller dina förändringar.
2. Hur gör jag för lägga in lösenordet för wifi i 11.04 så jag slipper knappa in det varje gång jag går ut på nätet?
Sparas det inte automatiskt? Jag vet inte hur du gör men det ska inte vara något stort problem. Starta en ny tråd här i forumet och ställ frågan så är det nog någon som har svaret.
Jag har tänkt uppgradera till Unbuntu 12.04, Precise Pangolin (var kommer dessa namn från??), kommer jag att få samma problem igen.
Det är mycket möjligt. Om inte problemet är åtgärdat i kärnan i nya Ubuntu så kommer du ha samma problem där. Dock så kan du trösta dig med att du löser problemet likadant som i 11.04/11.10. Testa först om det fungerar utan "hack" i nya Ubuntu innan du använder lösningen.
Precise Pangolin (var kommer dessa namn från??)
Versionsnumret förklaras så här av Ubuntu:
The official name of an Ubuntu release is "Ubuntu X.YY" with X representing the year (minus 2000) and YY representing the month of eventual release within in that year.
Och codename så här:
The first mailing list for the Ubuntu team was called "warthogs", and we used to hang out on #warthogs on irc.freenode.net. For subsequent releases we wanted to stick with the "hog" names, so we had Hoary Hedgehog, and Grumpy Groundhog. But "Grumpy" just didn't sound right, for a release that was looking really good, and had fantastic community participation. So we looked around and came up with "Breezy Badger". We will still use "Grumpy Groundhog", but those plans are still a surprise to be announced... For those of you who think the chosen names could be improved, you might be relieved to know that the "Breezy Badger" was originally going to be the "Bendy Badger" (I still think that rocked). There were others... For all of our sanity we are going to try to keep these names alphabetical after Breezy. We might skip a few letters, and we'll have to wrap eventually. But the naming convention is here for a while longer, at least. The possibilities are endless. Gregarious Gnu? Antsy Aardvark? Phlegmatic Pheasant? You send 'em, we'll consider 'em.
Så här säger Wikipedia:
Ubuntu releases are also given alliterative code names, using an adjective and an animal (e.g., "Dapper Drake" and "Intrepid Ibex"). With the exception of the first three releases, code names are in consecutive alphabetical order, allowing a quick determination of which release is newer. "We might skip a few letters, and we'll have to wrap eventually." says Mark Shuttleworth while describing the naming scheme.[62] Commonly, Ubuntu releases are referred to using only the adjective portion of the code name.
rkl

Inlägg av rkl »

Tack igen.

Jag installerade Ubuntu 11.04 på laptopen vid sidan av Vista som redan låg på hårddisken.
Installationen verkade gå bra, med undantag för ett felmeddelande i slutet på installationen, som jag uppfattade som att det hade att göra med en frontsida. Jag försökte kopiera meddelande med Print Sc, med det fungerade inte.

När jag startar om datorn, startar Windows som vanligt; inget Linux i sikte????

Kan du tipsa mig hur jag kommer åt Linux och hur jag ställer in så jag kan välja OS vid uppstart??

Gissningsvis startar jag om datorn med live cd och skriver in något kommando i Terminalen??
ubot

Inlägg av ubot »

När jag startar om datorn, startar Windows som vanligt; inget Linux i sikte????
Det låter som om Grub inte fungerar eller att Grub inte hittar ditt nya Ubuntu-system. Lösningen är då att 1. Ominstallera Grub. 2. Ominstallera Ubuntu (och indirekt Grub).
Så här gör du för att från en Ubuntu Live CD (eller från boot-repair-disk) ominstallera Grub: http://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/files/
Skivan bootar automatiskt Boot-Repair: https://help.ubuntu.com/community/Boot- ... oot-Repair

Du bränner boot-repair-disk till en CD/USB med programmet Unetbootin (finns till Windows också): http://unetbootin.sourceforge.net/

Det går också att installera Grub genom att använda en Ubuntu Live CD. Googla efter "reinstall Grub2 Ubuntu Live" eller något så hittar du säkert info. Här är en länk som säkert innehåller infromationen: https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... ling_GRUB2
rkl

Re: Koppla upp LAN-antenn för att köra live CDhttp://ubuntu-

Inlägg av rkl »

Hej och tack alla hjälpsamma personer,

Jag löste mitt problem genom att bränna en live CD med Ubuntu 11.10. Med denna CD i läsaren, hittades wifi direkt och det var bara att knappa in lösenordet.

Installationen av 11.10 gick också utan problem. Vid omstart av datorn kommer en sida upp där jag kan välja Windows eller Linux; väljer jag ingenting laddas Ubuntu upp efter några sekunder. Eftersom lösenordet till wifi sparas automatiskt, kommer jag direkt ut på internet. Inga tangenttryckningar för att få igång wireless LAN med Linux.

Jag gick också in på e-forum; se länken:
http://eforum.idg.se/topic/335809-koppl ... try1576486

Möjligen finns en bug i 11.04 när det gäller wireless LAN.

Än en gång tack allihopa!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"