Screencapture-app

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Screencapture-app

Inlägg av Dockland »

Hej.

Finns där något automatiskt screencaptureprogram som per automatik jag kan välja område jag vill "fånga" och sedan med automatik sparar ner bilden bland mina bilder i hem-mappen? Typ som Gadwin printscreen till Windows?

Den inbyggda printscreenappen är lite bökig. Och per default tar den hela skärmen när jag trycker på print screenknappen.

Någon som vet om det finns något alternativ?
StefanB

Re: Screencapture-app

Inlägg av StefanB »

Dockland skrev:Hej.

Finns där något automatiskt screencaptureprogram som per automatik jag kan välja område jag vill "fånga" och sedan med automatik sparar ner bilden bland mina bilder i hem-mappen? Typ som Gadwin printscreen till Windows?

Den inbyggda printscreenappen är lite bökig. Och per default tar den hela skärmen när jag trycker på print screenknappen.

Shutter är ett bra program för det du efterfrågar. Det finns i programcentralen.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

StefanB skrev:
Dockland skrev:Hej.

Shutter är ett bra program för det du efterfrågar. Det finns i programcentralen.

Great, tack!
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Testade, men jag vill inte att hela skärmbilden tas som standard när jag klickar på print screen-knappen. Jag vill att en markering skall aktiveras och som sparas automatiskt när jag gjort markeringen vad jag vill fånga klart. Så att säga. Som det är nu så fångas hela skärmen. När jag trycker på print screen vill jag att det aktiveras en markering som jag själv väljer vad jag vill markera som sparar den bilden direkt. Har varit inne i inställningarna men hittar inte hur jag konfigurerar den funktionen där.
StefanB

Inlägg av StefanB »

Dockland skrev:Testade, men jag vill inte att hela skärmbilden tas som standard när jag klickar på print screen-knappen. Jag vill att en markering skall aktiveras och som sparas automatiskt när jag gjort markeringen vad jag vill fånga klart. Så att säga. Som det är nu så fångas hela skärmen. När jag trycker på print screen vill jag att det aktiveras en markering som jag själv väljer vad jag vill markera som sparar den bilden direkt. Har varit inne i inställningarna men hittar inte hur jag konfigurerar den funktionen där.
I Shutters Redigera/Inställningar kan du i fliken Tangentbord välja att knyta en tangentkombination till att starta markeringsverktyget. Jag har knutit <Alt>Print i "Fånga med markering" och i rutan under valt "Markering". När jag trycker Alt+Print öppnas markeringsverktyget i Shutter. Jag markerar och bilden sparas automatiskt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"