rättighet

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
starwolf
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

rättighet

Inlägg av starwolf »

Hur gör jag en mapp åtkomlig och redigerbar för mig??
starwolf

Re: rättighet

Inlägg av starwolf »

tydligen ingen som vet
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

starwolf skrev:tydligen ingen som vet
(Bråttom? En fråga kl 6 en söndag morgon och bump bara 7 timmar senare.)

Det finns en massa alternativ. Vill du ändra rättigheter med grafiskt användargränssnitt i Gnome/Nautilus eller i Terminalen? Vill du ändra ägare på mappen till dej själv, eller ändra grupp på mappen till en grupp du är med i, eller vill du behålla dess nuvarande ägare/grupp men ändra så andra (inkl du) får mer rättigheter till den? Eller inte ändra mappen alls utan ändra dig själv så du blir med i en grupp som redan har rättigheter till mappen? I alla fall behöver du administratörsbehörighet (utom om du redan är ägare, men då hade du nog inte behövt fråga).

Med grafiskt gränssnitt i Gnome: I en terminal (Program>Tillbehör>Terminal) skriv

Kod: Markera allt

gksudo nautilus
Navigera till mappen (föräldramappen, så du ser den som en ikon), högerklicka den och gå till fliken Rättigheter. Ändra som du vill ha det.

Exakt vad som är bäst att ändra beror på vilken mapp det är, var den finns, och varför rättigheterna behöver ändras. T.ex. är det en system-mapp, syrrans mapp (och hon inte får upptäcka ändringen), en delad mapp för foton/filmer, intern/extern disk eller nätverksdisk? Tänk på att ändrade rättigheter på en mapp inte automatisk ändrar rättigheter på allting i mappen. Är det själva mappen eller dess innehåll du egentligen är intresserad av? Om du behöver mer hjälp, kan du beskriva problemet lite mer utförligt?
starwolf

Inlägg av starwolf »

På något vis så lyckades jag radera en del av mina foton.
(helt dom fanns inte i papperskorgen)
Har kört ett recovery program och har just nu 600 foton liggandes i gksudo nautilus så ligger dom i Desktop Map
vill flytta dom alla till valfri annan mapp som jag kommer åt som vanlig ägare och användare.
David Andersson

Extra koll
starwolf skrev:På något vis så lyckades jag radera en del av mina foton.
(helt dom fanns inte i papperskorgen)
Om du är osäker på om de raderats eller bara "råkat" flytta på sej, och vet att en av dem hette exakt t.ex. IMG0123.JPG så kan du se om den finns nånstans med

find ~ -name IMG0123.JPG
eller

locate IMG0123.JPG
(Det kanske finns ett sökverktyg som kanske är lättare att använda i Program>Tillbehör men vet inte om det är installerat i din Ubuntu och hur man använder det.)

Ändra ägare på mapp och dess innehåll
starwolf skrev:Har kört ett recovery program och har just nu 600 foton liggandes i gksudo nautilus så ligger dom i Desktop Map
Eftersom räddningsprogrammet behövde köras som root så är mappen och filerna den skapade ägda av root. Det enklaste sättet att komma åt dem är att du sätter dej själv som ägare till mappen och till filerna i den. Det kan göras med gksudo nautilus som beskrevs i tidigare inlägg, men jag vet inte utantill hur man applicerar samma ändring på flera filer samtidigt, så beskriver här kommandon för Terminalen hur man kan göra.

Du säger att filerna ligger i Desktop Map. Jag antar att det betyder att mappen Desktop i hemma-mappen, och att där finns en mapp som räddningsprogrammet skapat som du inte sagt vad den heter. Säg att den heter Recovered. Hela pathen till mappen som ska ändra ägare är då /home/wolf/Desktop/Recovered.
Kommandot chown ändrar ägare på en fil eller mapp. Flaggan -R gör att den också ändrar ägare på alla mappar och filer i mappen. Med två namn med kolon mellan ändrar den både ägare och grupp.

Gå först till mappen Desktop.

cd Desktop
Kolla att filer och mappar är som förväntat Ändra ägare på mappen Recovered. Ange lösenord när den frågar.

sudo chown -R wolf:wolf Recovered
Obs! Byt ut wolf till ditt namn i ovanstående kommando och förklaringarna. Byt ut Recovered till vad mappen som räddningsprogrammet skapade egentligen heter.
starwolf skrev: vill flytta dom alla till valfri annan mapp som jag kommer åt som vanlig ägare och användare.
Nu är du ägare och kommer åt dem som vanligt där de ligger utan att du behöver flytta dem. Men du kan givetvis flytta dem för att få organisation på dina bilder.

Efterarbete

Räddningsprogrammet har antagligen hittat många fler bilder än vad som raderats (t.ex. alla bilder som inte raderats, och en massa ikoner som man inte är intresserad av, och troligen en del dubletter). I förråden finns paketet recoverjpeg med kommandot sort-pictures som sorterar bilder efter datum om bilderna har EXIF-data. I förrådet finns paketet fdupes med kommandot fdupes som kan hitta om det finns flera kopior av samma fil. Säg till om det är aktuellt att använda dem och du behöver hjälp.
starwolf

Inlägg av starwolf »

Tusen tack David Andersson.
Det är sånna som du som gör att vi kan fortsätta använda free programvara.
Tack än en gång.
starwolf

Inlägg av starwolf »

Efterarbete

Räddningsprogrammet har antagligen hittat många fler bilder än vad som raderats (t.ex. alla bilder som inte raderats, och en massa ikoner som man inte är intresserad av, och troligen en del dubletter). I förråden finns paketet recoverjpeg med kommandot sort-pictures som sorterar bilder efter datum om bilderna har EXIF-data. I förrådet finns paketet fdupes med kommandot fdupes som kan hitta om det finns flera kopior av samma fil. Säg till om det är aktuellt att använda dem och du behöver hjälp.

Du har rätt.
Hur använder jag fdupes??
David Andersson

starwolf skrev: Hur använder jag fdupes??
Se man fdupes. Man anger mappar där fdupes ska jämföra filer. Med flaggan -r eller --recurse leter den även i alla undermappar till angivna mappar. Exempel

fdupes -r ~/Bilder ~/Desktop/Recovered
Resultatet är en lista med filnamn, grupperade med tomrader mellan, där filer i samma grupp har samma innehåll. Det ger en uppfattning av hur många dubletter det finns men inte så praktiskt information att börja radera filer utifrån, om det är många.

Med flaggan -d eller --delete frågar den vilken fil i varje grupp som ska behållas och den raderar de andra. Om man ser en fil i Bilder och en fil i Desktop/Recovered så svarar man med den i Bilder så kommer den i Desktop/Recovered att raderas. Nackdelen med den metoden är att det kan finnas flera dubletter i Bilder som i så fall också kommer att raderas, och vi vill bara radera dem i Desktop/Recovered. (Hantering av dubletter i Bilder bör vara ett separat projekt.)

(Börja med att kopiera mapparna Bilder och Desktop/Recovered ifall nåt skulle gå fel.)

Jag föreslår att du använder fdupes i två steg. 1) Leta efter och ta bort dubletter inom Desktop/Recovered. Efteråt är allt i Desktop/Recovered internt unika. 2) Leta efter dubletter mellan Desktop/Recovered och Bilder och ta bara bort dubletter Desktop/Recovered. Efteråt finns i princip bara "förlorade" bilder i Desktop/Recovered. Mappen Bilder är fortfarande orörd.

1) Ta bort dubletter inom Desktop/Recovered

fdupes -r --delete --noprompt ~/Desktop/Recovered
2) Ta bort filer i Desktop/Recovered som också finns i Bilder

fdupes -r ~/Bilder ~/Desktop/Recovered | grep Desktop/Recovered | xargs -d'\n' rm
Fortfarande har vi alla ikoner och liknande i Desktop/Recovered som inte kommer från Bilder. Att radera dem på ett effektivt sätt blir en heuristik i flera steg.

Ett relativt enkelt sätt är att lista dem i storleksordning i en filutforskare. Kamerabilder har ofta ungefär samma storlek (i byte räknat), ikoner och annat en avvikande, ofta mindre, storlek. Så om man listar dem i storleksordning finns en massa bilder i början som inte är foton, sedan en gräns-zon med blandat foton och andra bilder, sedan en massa foton, och möjligen sedan en gräns-zon med blandat foton och andra stora filer, och möjligen sedan några jättestora filer. Filer utanför gräns-zonerna kan man ögna igenom tumnaglarna att det inte ser ut som foton och radera alla på en gång. Filer inom gräns-zonerna får man markera en och en och kolla lite nogrannare innan man raderar.

Ett annat sätt är att använda sort-pictures som sorterar bilder efter datum. Den skapar en mapp för varje datum med den dagens bilder i. Bilder som inte har EXIF-data hamnar i en restmapp. Eftersom i stort sett bara kamerabilder har EXIF-data så finns i restmappen troligen bara ikoner och andra ointressanta bilder, som man kan kasta. Men man bör kolla igenom dem först, ifall räddningsprogrammet missat EXIF-data för nåt räddat foto.

Säg till om det är så många bilder att du behöver en jätteeffektiv heuristik.

Mer efterarbete

Räddningsprogrammet har hittat på slumpvis filnamn på räddade filer (t.ex 00a7c349.jpg). Med lite tur kan det gå att återställa till kamerans filnamn (t.ex. IMG_00178.JPG) utifrån EXIF-data i bilden. Det beror på om kameran har sparat bildnummret i EXIF-data. Om du behöver hjälp med det behöver vi några exempel på EXIF-data och filnamn för oräddade bilder. Säg till i så fall.

(Byt ut "Bilder" och "Desktop/Recovered" i allt ovanstående till vad dina mappar heter.)
David Andersson

Jag kom på en sak. Kanske har du, eller det program du använder för att administrera bilder, roterat bilder som varit felvända eller tagit bort röda ögon. Kanske sparas taggar i bildfilen och du har ändrat taggar ibland. Då kan räddningsprogrammet ha hittat bilder från både före och efter de blivit roterade, avrödögade eller omtaggade. Men fdupes kommer inte att känna igen dem som dubletter, de är ju olika. Så nu sitter du i alla fall där med flera versioner av samma bild i Desktop/Recovered och måste reda ut vilka som hör ihop (och senare kanske vilka som eventuellt ska raderas). Säg till om det blir ett problem och om du behöver hjälp med det, så får vi hitta på nåt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"