ubuntu 12.04 startar inte
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
ubuntu 12.04 startar inte
installerde ubuntu 12.04 och gjorde en uppdatering därefter så startar inte ubuntu utan jag måste ta prevoris ubuntu för att komma in
Vad tror Ni är felet??
Vad tror Ni är felet??
-
Re: ubuntu 12.04 startar inte
Ingen som vet??
konstigt
konstigt
Testa att ställa frågan i Experimentforumet. Chansen att få svar där är nog betydligt större än i nybörjarforumet.starwolf skrev:Ingen som vet??
konstigt
-
jag är nybörjare
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
12.04 är fortfarande beta och därför inte lämpligt för nybörjare eftersom man kan behöva joxa en hel del, bla i terminalen, för att lösa ev problem. Anledningen till att köra en utvecklingsversion är ju just att hitta problem/buggar och skicka till utvecklarna så att den färdiga versionen blir så bra som möjligt. Du kan aldrig räkna med att en utvecklingsversion ska vara stabil eller ens riktigt användbar och även om dom ofta funkar förvånansvärt stabilt och bra så kan en uppdateringen ställa till det ordentligt och då måste man veta lite vad man ska göra och hur man ska leta upp info.starwolf skrev:jag är nybörjare
Jagt förslår att du antingen följer Stefans råd och frågar på rätt ställe eller att du väntar lite med precise, tills den blivit stabil och dom flesta ev problem är lösta. Fö så lämnar du i första inlägget alldeles för lite info för att någon ska kunna hjälpa dej.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
Är du nybörjare så skall du hålla dig till LTS versionerna, dom andra är TESTVERSIONER.starwolf skrev:jag är nybörjare
Vänta lite till innan du uppgraderar till 12.04 LTS! (TYP 1 MÅNAD efter släpp) så är det mesta fixat!
Hej,
Jag hade samma problem; har återgått till 11.10 tills vidare.
Jag hade samma problem; har återgått till 11.10 tills vidare.
-
Min fråga var inte om jag gjode fel eller inte att inst. 12.04
utan varför inte ubuntu startar.
kommer till 2 skärmar där jag måste välja previose ubuntu väljer jag det så funkar allt som det skall.
Kan man editera grub??
utan varför inte ubuntu startar.
kommer till 2 skärmar där jag måste välja previose ubuntu väljer jag det så funkar allt som det skall.
Kan man editera grub??
Om du inte kan uppgradera för att datorn inte startar sen efter uppgraderingen så finns det ingen att göra för tillfället, Ubuntu 12.04 är inte klart och det byts och ändras varje dag med filerna, så för att ställa om något med systemet kommer att vara verkningslöst ända fram till versionen är klar, men det går att nedgradera dom uppgraderade paketen separat men kan då finnas en viss risk för beroende konflikter och den lösningen är ändå bara kortsiktig.
Att inte datorn startar då du uppgraderat är ett så vida problem just nu, kan vara så många olika saker menar jag. Om du kan komma till terminalen kan du ju alltid prova att uppgradera systemet där och sen kanske datorn startar nästa gång på rätt sätt? Då du startat dator och den stannar och du kommer inte vidare prova tryck ctrl+alt+f1 till f8 för att se om du hamnar i en terminal.. Skriv sen:För att uppdatera systemet det är precis samma sak som du gjorde innan då du uppdaterade via ett gui (update manager). Det kan vara så att din dator startar efter du gjort en sån manöver eftersom det kommer nya uppdateringar/uppgraderingar varje dag så tillslut borde den starta.. Du kan ju också logga in i felsäkertläge och där komma åt terminalen för att då uppdatera/uppgradera hela datorn med dom kommandon jag skrivit. Du kan också prova att uppdatera grub den kanske inte blev uppdaterad sist.
Att inte datorn startar då du uppgraderat är ett så vida problem just nu, kan vara så många olika saker menar jag. Om du kan komma till terminalen kan du ju alltid prova att uppgradera systemet där och sen kanske datorn startar nästa gång på rätt sätt? Då du startat dator och den stannar och du kommer inte vidare prova tryck ctrl+alt+f1 till f8 för att se om du hamnar i en terminal.. Skriv sen:
Kod: Markera allt
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo update-grub