Ubuntu kraschat

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Siid
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Ubuntu kraschat

Inlägg av Siid »

hej,

Jag la till ett gästkonto. Efter det så gick inte datorn att stänga av när jag valde "stäng av". Jag fick till sist använda strömknappen. Efter det blev det problem att starta, nu är jag dock inne i Ubuntu men datorn beter sig konstigt, fönster fladdrar osv. Finns det ett reparationsprogram eller måste jag installera om Ubuntu?

Jag har 12.04.

Edit:
Jag bestämde mig för att installera om allt igen :) Såg även att det fanns ett alternativ för check disc på installationen. Stoppade i USB minnet med Ubuntu och kör igen (ny full installation). Skam den som ger sig :)

Dock är jag nyfiken ifall det finns något reparationsprogram eller någon program som kontrollerar om något är korrupt.
Siid

Re: Ubuntu kraschat

Inlägg av Siid »

Hej,

Jag installaderade om 11.10 och uppgraderade igen till 12.04. Jag startar om datorn, loggar in och sen händer inget. Bara en tom skärm. Nu har jag provat två gånger och samma har hänt. 11.10 fungerade utan problem. Har någon råkat ut för något liknande?

Tacksam för hjälp!

Hårdvara: Lenovo Thinkpad X1.
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

jag testar också 12.04 på en dator och har haft samma problem.
först fönster som fladdrade och sedan blank skärm.
det gick dock att logga in i Ubuntu 2D. klicka på kugghjulet och bytt session vid inloggningsfönstret.

detta är som sagt en beta-version än så länge, så det får du ta.
det finns en egen tråd för detta dessutom:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... se#p451770
Siid

Inlägg av Siid »

Nu har jag installerat 11.10 igen. Får vänta tills 12.04 är färdigt :). Hoppas det blir snart.
Antec

Inlägg av Antec »

Siid skrev:Nu har jag installerat 11.10 igen. Får vänta tills 12.04 är färdigt :). Hoppas det blir snart.
Det är rätt snart en månad bort nästan på dagen, Ubuntu 12.04 släpps stabilt och färdigt den 26 april
Siid

Inlägg av Siid »

Härligt,

Fyra saker måste funka för mig.

1) Skype (verkar det redan göra)
2) Datorn ska fungera normalt :) Nedre Höger vänster klick funkar inte på min Lenovo X1, övre fungerar så jag kan använda datorn.
3) Full integration med Android på telefoner. DVS synka kalender, kontakter och mail. (Ännu bättre med MeeGo eller Tizen som det heter nu.)
4) Bank id. Ska kunna installeras utan en massa tricks. (Förmodar att Nexus måste vara med på noterna, eller bankerna).

Ska Ubuntu bli framgångsrikt på bredden måste det vara ett användarvänligt system. Ubuntu för övrigt flyter fint på min dator och allt från uppstart till användande går snabbare än med Windows, då hade iofs Lenovo en del bloat ware installerat. Men t.ex. utan Bank id blir det inget Ubuntu för min del.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"