-Billigaste- sättet att kunna fortsätta använda Skype?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

-Billigaste- sättet att kunna fortsätta använda Skype?

Inlägg av alatariel »

Med tanke på att teleoperatörerna nu verkar ha fått totalfnatt ...
(http://www.svd.se/naringsliv/operatorer ... 957903.svd)

Jag har mobilt bredband och vill fortsätta kunna ha min skype-server igång dygnet runt och kunna ringa till släktingar när de är utomlands till -rimliga- priser och utan de långa bindningstider och extrahöga avgifter som telebolagen oftast kräver för t ex fast teleabonnemang ...

Vad kommer bli -billigaste- lösningen att kunna fortsätta ringa med Skype? För jag antar man får övergå till någon slags VPN eller liknande? Vilken operatör tar minst för ett mobilt bredband utan alltför låga tak?

Operatörerna ska i mina ögon -fullständigt- skita i vad jag använder min internetuppkoppling till så länge jag inte gör något olagligt!!!!!

Såvitt jag vet medger de flesta operatörers s.k. VOIP-tillägg/VOIP-abonnemang väl inte videokonferens, eller?
Senast redigerad av 1 alatariel, redigerad totalt 28 gånger.
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: -Billigaste- sättet att kunna fortsätta använda Skype?

Inlägg av Kirill »

TOR skulle jag nog säga, alt ett VPN-abonnemang utomlands. :)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Det beror ju helt och hållet på vilken teknik de tänker använda för att spärra detta.
Redan idag sänker Telia hastigheten drastiskt i 4g-nätet för fildelningstrafik (som skype använder).
Användarvisningsbild
itmannen_online

Inlägg av itmannen_online »

Kirill skrev:TOR skulle jag nog säga, alt ett VPN-abonnemang utomlands. :)
Nja. Om Skype använder ett fildelningsprokoll så är inte Tor en bra lösning tror jag.
För Tor gillar inte sådant och går ned rejält i hastighet vad jag läst mig till.
Antec

Inlägg av Antec »

Något som dom användare som även har en riktig bredbanduppkoppling hemma kan göra är ju att köra mobilen över wifi då man vet om att man ska ringa utomlands och då med Skype förstås. Men då måste man ju alltid vara hemma så det blir ju nackdelen då, själv så brukar jag göra så nu förtiden okej det är långt ifrån någon optimal lösning men det blir väldigt mycket billigare och för mig blir det ett måste. Min bredbansdleverantör för det fasta nätet bryr sig inte alls vad jag använder bandbredden till, Jag brukar ringa rätt ofta till norra USA via skype det fungerar jättebra :glad: om jag skulle göra samma sak utan skype fick jag tusan gå från hus och hem så dyrt blir det, det är svindyrt att ringa till USA med ett vanligt telefonabonnemang, hutlöst dyrt :evil:
Användarvisningsbild
itmannen_online

Inlägg av itmannen_online »

Antec skrev:Något som dom användare som även har en riktig bredbanduppkoppling hemma kan göra är ju att köra mobilen över wifi då man vet om att man ska ringa utomlands och då med Skype förstås. Men då måste man ju alltid vara hemma så det blir ju nackdelen då, själv så brukar jag göra så nu förtiden okej det är långt ifrån någon optimal lösning men det blir väldigt mycket billigare och för mig blir det ett måste. Min bredbansdleverantör för det fasta nätet bryr sig inte alls vad jag använder bandbredden till, Jag brukar ringa rätt ofta till norra USA via skype det fungerar jättebra :glad: om jag skulle göra samma sak utan skype fick jag tusan gå från hus och hem så dyrt blir det, det är svindyrt att ringa till USA med ett vanligt telefonabonnemang, hutlöst dyrt :evil:
Men om du har en wifi-router hemma så lär du även nog ha en dator.
Varför då gå över ån efter vatten och använda mobilen. :)
Och det är lika för mig. Jag har ett fast bredband med ordentlig fart. Och det nyttjar jag som jag vill inom lagens råmärken.
m!rage

Inlägg av m!rage »

En idé är att hyra en virtuell server hos något webbhotell för någon hundralapp i månaden som du sätter upp en VPN-server på. Jag har för mig att jag läste en artikel om det i Datormagazin för några nummer sedan. Kör du sedan all mobiltrafik genom den är det inte mycket teleoperatörerna kan göra åt saken, om de nu inte bestämmer sig för att stoppa all krypterad utgående datatrafik. Ett gratisalternativ är att sätta upp en server hemma, om du har bra bredband.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Varför inte gå över till Ekiga?

http://ekiga.org/

Det funkar väl på Windows också vad jag fattar det som?
m!rage

Inlägg av m!rage »

För min del straffade Ekiga ut sig när de visade att de kunde så lite om datorsäkerhet att de sparar sina användares lösenord i klartext. Inte särskilt förtroendeingivande. Dessutom fungerade Windowsklienten ganska dåligt när jag testade för något halvår sedan. Det skulle säkert gå att få igång men det fanns ingen riktig motivation kvar när Skype redan var installerat och klart att användas.
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

itmannen_online skrev: Men om du har en wifi-router hemma så lär du även nog ha en dator.
Varför då gå över ån efter vatten och använda mobilen. :)
Och det är lika för mig. Jag har ett fast bredband med ordentlig fart. Och det nyttjar jag som jag vill inom lagens råmärken.
Har ingen annan internetförbindelse för datorerna numera än mobilt bredband från telia. Frågan gäller inte mobilens internet (för den kör jag på samma wifi-nät när jag är hemma) utan själva möjligheten att kunna fortsätta köra skypeservern bakom telias mobila bredband (för även där är de inne på att strypa skype som jag förstått vad som skrivits) ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

jag arbetar mycket med bildtelefoni (totalkonversation för bl. a döva), och detta är ett problem jag möter dagligen.
läs gärna denna aktuella blogg från Hi:
http://www.hi.se/sv-se/Arbetsomraden/Pr ... obilnaten/
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"