Terminalen

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Siid
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Terminalen

Inlägg av Siid »

Hej,

Nu har jag installerat allt utom bank id. Allt funkar utom det :)
Mkt nöjd än så länge. På Wiki har jag hittar hjälp om hur jag ska få Bank id att fungera på 64 bitars Ubuntu (12.04).

När jag öpnnar Terminalen kan jag inte kopiera och klistra in kommandot från Wiki. Hur gör jag detta?

Än så länge får jag knappa in kommandot (som är långt). När jag trycker Enter så frågan Terminalen efter [sudo] pasword. Därefter kan jag inte skriva något, händer inget, trycker jag på en knapp händer inget. Så jag kan inte skriva in mitt lösenord som jag förmodar är samma som jag valt när jag loggar in.

Tacksam för hjälp, så jag slipper installera Windows igen bara för att Bank-Id inte fungerar.
Användarvisningsbild
christoffer
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Terminalen

Inlägg av christoffer »

Siid skrev:När jag öpnnar Terminalen kan jag inte kopiera och klistra in kommandot från Wiki. Hur gör jag detta?
Du kan högerklicka och välja "klistra in" i terminalen alternativt trycka "ctrl + shift + v".
Siid skrev:Än så länge får jag knappa in kommandot (som är långt). När jag trycker Enter så frågan Terminalen efter [sudo] pasword. Därefter kan jag inte skriva något, händer inget, trycker jag på en knapp händer inget. Så jag kan inte skriva in mitt lösenord som jag förmodar är samma som jag valt när jag loggar in.
När man fyller i sitt lösenord i terminalen så syns det inte att något fylls. Testa att skriva ditt lösenord och tryck enter. Om du skriver fel så kommer det stå "Sorry, try again." ...om du fyller i rätt så körs kommandot direkt.
Siid

Inlägg av Siid »

Tack :) Det var till stor hjälp. Vad nu meningen är att man ska använda även Shift.

Nu funkar inte kommandot ändå, ".....not a valid NPAPI plug in". Står på Wiki att det funkar 11.10 och jag har 12.04 så kanske inte funkar.

Är det någon som har Bank id till 12.04?, mitt enda men stora dilemma just nu med Ubuntu.
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

Ctrl + c avbryter en operation under körning så utan shift-tangenten skulle man avbryta många körningar utan att det var meningen. Detta är min minst sagt personliga teori...vet egentligen inte varför skift-behövs till både kopiering och klistra in i terminalen.

Angående BankID kan jag tyvärr inte hjälpa dig med det. Min mål är att få det att fungera i maj när jag har installerat den stabila versionen av Ubuntu 12.04. Ett alternativ är att använda sig av "friBID" det kanske kan fungera för dig. Jag har själv aldrig försökt mig på det men verkar lovande.

Några länkar:
[1] http://fribid.se/
[2] https://launchpad.net/~samuellb/+archive/fribid
[3] http://wiki.fribid.se/sidor/Banker_och_tj%C3%A4nster

Eftersom du är ny vid Ubuntu kanske det kan vara svårt att få nytta av länkarna ovan men om du är intresserad kan jag återkomma senare med en lite mer utförligare genomgång hur friBID kan installeras. OBSERVERA att friBID inte fungerar för alla banker/tjänster...se länk [3] ovanför.
Nostradamus72

Inlägg av Nostradamus72 »

Jag hijacker den här tråden ett ögonblick. Jag håller också på att installera BankID men när jag ska gå i mappen "hämtningar" för att hitta rätt fil så skriver jag "cd downloads" men det enda som händer är att terminalen responderar att filen eller katalogen inte existerar.

Jag gissar att man inte ska skriva cd downloads utan något annat...
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

Nostradamus72 skrev:Jag hijacker den här tråden ett ögonblick. Jag håller också på att installera BankID men när jag ska gå i mappen "hämtningar" för att hitta rätt fil så skriver jag "cd downloads" men det enda som händer är att terminalen responderar att filen eller katalogen inte existerar.

Jag gissar att man inte ska skriva cd downloads utan något annat...
Jag tror mappen heter "Downloads" med "d" som versal. Om du har installerat Ubuntu med svenska språkinställningar så heter mappen "Hämtningar".

Om du har lyckats komma längre än Siid med installation av BankID kanske du kan summera vilka steg du har tagit för att få det installerat?
Nostradamus72

Inlägg av Nostradamus72 »

Det löste sig genom att jag följde följande instruktioner.

http://ubuntu.se/threads/18945-Installe ... D-i-Ubuntu
Siid

Inlägg av Siid »

Mitt problem är att jag har Ubuntu 64 bitars och att Bank id inte stödjer 64 bitars. Det går inte ens att ladda ner Bank Id. Det jag har funderat på är om man kan installera en 32 bitars Firefox. På min 64 bitars Windows 7 fick jag använda 32 bitars IE för att det skulle fungera.

När jag går in i programcentralen hittar jag dock bara en Firefox version och det är den som jag redan har installerat.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

du måste ändra user-agent strängen och lura bankid-tjänsten att du kör 32 bitars operativ
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

mcNisse skrev:du måste ändra user-agent strängen och lura bankid-tjänsten att du kör 32 bitars operativ
Japp, jag kör själv bankid med 64-bitars, ändra useragent på följande sätt så går det att ladda ner bankid:
I Firefox skriv "about:" i adressraden för att se nuvarande user agent string. Skriv "about:config", högerklicka och skapa ny sträng general.useragent.override för att override:a värdet. Klistra in strängen du såg när du skrev about: som värde men byt ut "x86_64" mot "i686" i strängen.
Efter installation av bankid behöver man även använda nspluginwrapper för att webbläsaren ska känna av att bankid är installerat, gör på följande sätt:
sudo apt-get install nspluginwrapper

därefter kör du följande kommando:

sudo nspluginwrapper -i /usr/local/lib/personal/libplugins.so

Kontrollera att det gick bra med kommandot:

nspluginwrapper -l

Detta listar alla plugins och det du letar efter bör se ut ungefär så här:

PATH/npwrapper.libplugins.so
Original plugin: /usr/local/lib/personal/libplugins.so
Wrapper version string: 1.2.2
Siid

Inlägg av Siid »

Hej och tack för hjälpen,

Allt gick bra tills detta kommando "sudo nspluginwrapper -i /usr/local/lib/personal/libplugins.so"
Får meddelandet att ".....is not a valid NPAPI plugin"
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"