Så har jag nyheter till dessa båda skribenter, då:
mj skrev:Utan att någonsin ha använt Bank-ID (men nyfiken om du får det att funka), så verkar du köra programmet fel (det är då man brukar få usage-meddelanden).
Enligt både hjälp-filen och usage-beskrivning som du postat (RTFM ;-), så kan man INTE skriva filnamnet på kommandoraden, utan måste vänta tills programmet frågar efter det. Förmodligen en säkerhetsgrej.
Det vore väl mer användarvänligt om programmet ignorerade allt efter 'import' istället och körde på som om du inte skrivit något, men någon tyckte tydligen att användare som är för lata för att läsa instruktioner skall bestraffas.
Tala om när/om du får det att funka och vilken bank det gäller, jag är rätt trött att på att knappa in en massa nuffror från en dosa när jag använder min bank och är ännu mer trött på att inte kunna använda e-leg. i kontakter med myndigheter.
Lycka till!
I_can_see_the_light skrev:Om du känner för att göra ett nytt försök någon gång så är det bara kommandot persadm import du ska köra. Du kommer då att bli ombedd att skriva in sökvägen till ditt bankid och då ska det funka.
Jamen nu har jag fått det att funka.
är det som gäller. Sedan måste sökvägen skrivas in för hand. Kanske är detta också en säkerhetsgrej; det går inte att klippa klistra (åtminstone fungerade det inte för mig) för då slängs det in ett par enkla citationstecken, och det avslutande kan man radera, men jag vet inte hur man kommer åt det inledande. Och sedan, som förväntat: 1. Inga avvikelser tolereras, 2. Det är omöjligt att skriva rätt innantill (så gott som), 3. Ger man inte upp så tröttnar man, och då kommer det en dag igen imorgon.
Så nu har jag tillgång till BankID, dock bara via Firefox och inte via Chromium, som är min föredragna webläsare. Jag använder sedan någon dag Wine för ett par små tekniska program och databaser, och Virtualbox, som jag visserligen har behållit, har relegerats till att provköra
främmande operativsystem, och det är ju inte fy skam det heller.
Så tack mj, banken heter Sparbanken Öresund, tidigare Sparbanken Finn, respektive Sparbanken Gripen, tack I_can_see_the_light, när jag slutat bry mig om '>>' innan persadm import och fick det att funka kollade jag vad du skrivit, och ser man på, inget '>>'!