Stänga av sökning efter firefox-uppdateringar

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
patrikt
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Stänga av sökning efter firefox-uppdateringar

Inlägg av patrikt »

Hallå,

Min standardwebbläsare är Chrome och (i princip) det första jag gör när jag har installerat Ubuntu är att ta bort Firefox. Något som stör mig är dock att jag ständigt får uppdateringsförslag på t.ex. språkpaket till Firefox, alltså trots att jag avinstallerat det.

Jag vill på något sätt stänga sökningen efter firefox-uppdateringar. Hur kan jag göra detta?

Tack på förhand!
David Andersson

Re: Stänga av sökning efter firefox-uppdateringar

Inlägg av David Andersson »

Några frågor

Antar att du menar att Uppdateringshanteraren visar firefox-relaterade paket? Kan du berätta vilket paketnamn som visas?

Starta Synaptic (System>Administration>Synaptic) och sök på "firefox". Finns något paket med "firefox" i namnet fortfarande är installerat?

Om du markerar den för borttagning (utan att trycka Verkställ), säger den då "Valda åtgärder påverkar andra paket" och vill ta bort fler paket?

(Om svaret på frågorna är ja, nånting, ja, nej och det känns som du vet vad du gör så kan du trycka Verkställ och se om det löser problemet. Men svara gärna på frågorna i alla fall, så alla nyfikna får sina begär tillfredställda.)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"