Jag har problem med säkerhetsuppdateringar efter att ha uppgraderat till Ubuntu Server 10.04 LTS. Vid inloggning får jag ett meddelande om att "det finns X uppdateringar varav X är säkerhetsuppdateringar". För närvarande är det 10 uppdateringar varav 10 är säkerhetsuppdateringar. Jag kör apt-get update respektive upgrade. Ibland verkar siffrorna i meddelandet ändras, men oftast finns ett antal av säkerhetsuppdateringarna kvar.
Vad gör jag fel? Under Ubuntu Server 8.04 LTS hade jag aldrig detta problem. Är det något nytt angående säkerhetsuppdateringarna, nån särskild flagga man ska köra till apt-get eller så? Googlat men hittar ingen info någonstans.
Det är ju säkerhetsuppdateringarna man vill köra i första hand, de andra kan ju vara tills vidare.
Köra säkerhetsuppdateringar?
Re: Köra säkerhetsuppdateringar?
Pröva aptitude istället. Det kan ge lite andra (bättre) meddelanden.
sudo aptitude -v update
sudo aptitude -v safe-upgrade
När jag gjorde samma uppgradering, fast från 9.0.4, hade jag en miljon felmeddelanden. Men några aptitude och aptitude -f install senare fungerade allt fint.
EDIT; lade till -v för ökad verbositet.
PS Kolla att /etc/apt/sources.list inte ser konstig ut och innehåller källor som inte skall vara där, typ fel version osv. Kolla även i mappen /etc/apt/sources.list.d/ att inga gamla källor ligger kvar.
sudo aptitude -v update
När jag gjorde samma uppgradering, fast från 9.0.4, hade jag en miljon felmeddelanden. Men några aptitude och aptitude -f install senare fungerade allt fint.
PS Kolla att /etc/apt/sources.list inte ser konstig ut och innehåller källor som inte skall vara där, typ fel version osv. Kolla även i mappen /etc/apt/sources.list.d/ att inga gamla källor ligger kvar.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Tack! Att jag inte tänkte på Aptitude själv...webaake skrev:Pröva aptitude istället. Det kan ge lite andra (bättre) meddelanden.
sudo aptitude -v update

7 packages upgraded, 3 newly installed, 10 to remove and 0 not upgraded.
Frågan är vad som hade hänt och om alla säkerhetsuppdateringar finns på plats nu.
Jag föredrar alltid aptitude - kanon!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!