Hej!
Efter en krasch så har Ubuntu tappat utseendet på filer och mappar.
Mapparna var tidigare orange men nu är dom grå och ser ut som ett dokument.
Jag läste om en lösning på detta tidigare men nu kan jag inte hitta det.
Kommer inte ihåg vad jag sökte efter då när jag såg det.
Jag kör med Ubuntu 11.10
//Marcus
Tappat utseendet på filer och mappar.
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Re: Tappat utseendet på filer och mappar.
Hej, du kan prova att högerklicka på skrivbordet och sen välja "byt skrivbordsbakgrund" och sen ändra temat för gränssnitt till en annat och sen ändra tillbaka som du hade tidigare, ikonerna ska följa med gränssnitts temat på det sättet och det borde göra så att dina ikoner blir korrekta igen.. Om inte så finns det ett annat sätt men är lite bökigare, men prova först det där sättet.. 

Jag har provat det med det funkar inte. Det har dock rättat till sig nu efter ett antal omstarter. Du kan gärna lägga till det andra alternativet så finns det här.
//Marcus
//Marcus
Efter ännu en omstart så har jag fått tillbaka gråa och trista mappar.
Vad är det som orsakar detta.
Vad är det som orsakar detta.
Jag vet faktiskt inte varför det där händer ibland för vissa användare.. Det andra sättet kan man byta ikoner med och även ha en större kontroll vilket tema som är förvalt..
gå till terminalen och installera dconf-editor:
Sökvägen i programmet är: org => gnome => desktop => interface
där söker du efter en rad som heter icone-theme och kontrollera att det står ubuntu-mono-dark om man har Ambiance som själva gränssnitts-tema och har man t.ex Radiance så ska det stå ubuntu-mono-light.. Det finns sen en knapp längst ner till höger med namnet Set to Default innan man använder den så markerar du raden icone-theme och sen trycker du på knappen , knappen fungerar bara på en rad i taget.. Du kan prova och kolla om det här kan hjälpa.
Edit Då man trycker på knappen Set to Default så kan det hända att den väljer standard temat för gnome då kan du bara högerklicka på skrivbordet och välja nått annat av teman av gränssnittet och ändra bara sen tillbaka till det tema du vill ha igen, då ska du få fram ubuntu-mono-dark eller ubuntu-mono-light utan att behöva skriva in namnet i dconf-editor.
gå till terminalen och installera dconf-editor:
Sen startar man programmet med alt+f2 sen skriver man bara dconfsudo apt-get install dconf-tools
Sökvägen i programmet är: org => gnome => desktop => interface
där söker du efter en rad som heter icone-theme och kontrollera att det står ubuntu-mono-dark om man har Ambiance som själva gränssnitts-tema och har man t.ex Radiance så ska det stå ubuntu-mono-light.. Det finns sen en knapp längst ner till höger med namnet Set to Default innan man använder den så markerar du raden icone-theme och sen trycker du på knappen , knappen fungerar bara på en rad i taget.. Du kan prova och kolla om det här kan hjälpa.
Edit Då man trycker på knappen Set to Default så kan det hända att den väljer standard temat för gnome då kan du bara högerklicka på skrivbordet och välja nått annat av teman av gränssnittet och ändra bara sen tillbaka till det tema du vill ha igen, då ska du få fram ubuntu-mono-dark eller ubuntu-mono-light utan att behöva skriva in namnet i dconf-editor.
Ska testa det när jag får detta fel igen för nu fungerar det.
Blir knäpp på att det inte är konstant. Var och varannan start så felar det.
Blir knäpp på att det inte är konstant. Var och varannan start så felar det.
- christoffer
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Jag har samma problem. Det ska tydligen vara en bugg, har tyvärr inte kvar länk till buggen, detta fel har har funnits för mig sedan i december och återkommer till och från. Min lösning på problemet är att logga ut och sedan logga in igen(omstart hjälper inte, enbart logga ut och logga in hjälper).
Om jag minns rätt så är det någon form av race-condition vid uppstart av gränssnittet unity, 2 program försöker starta samtidigt men de ena är beroende av det andra. Buggen ska vara fixad till 12.04 men ingen fix för 11.10 kommer skapas.
Om jag minns rätt så är det någon form av race-condition vid uppstart av gränssnittet unity, 2 program försöker starta samtidigt men de ena är beroende av det andra. Buggen ska vara fixad till 12.04 men ingen fix för 11.10 kommer skapas.