Hej,
Jag kör en Minecraft spel server där mycket arbete gällande konfigurering ligger bakom (mySQL, web-sida mm).
Nu är servern ganska ner lastad på grund av att många börjar spela mot servern.
Skulle Ubuntu installationen klara att jag speglar installationen till en helt annan dator med mer mer minne och annan hårdvara?
Detta skulle vara önskvärt, så jag slipper göra om all installation och konfigurering.
Windows var ju inte så lycklig när man bytte för mycket hårdvara förr, men kanske finns det mer hopp för Ubuntu linux?
Någon som har erfarenheter?
Klarar en Ubuntu installation att byta datorhårdvara?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Klarar en Ubuntu installation att byta datorhårdvara?
Det borde fungera utmärkt. Jag bytte moderkort,minne och grafikkort på en dator men behöll chassi och hårddisk. Det var inga som helst problem för mig att bara starta den nya datorn med samma gamla installation.
Inga som hellst problem. Är väl rätt vanligt när man installerar servrar, att installera på en maskin (med skärm/tangentbord osv), och sen flytta disken till den riktiga servern när allt är klart.
Har haft en installation på en extern hårddisk en gång, och enda problemet jag fick ibland var att nätverksgränssnitten fick olika nummer på alla maskiner. Var väl uppe på eth7 typ efter att man använt några olika datorer.
Men det är bara att pilla lite i:
/etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules
Så löser man det.
Har haft en installation på en extern hårddisk en gång, och enda problemet jag fick ibland var att nätverksgränssnitten fick olika nummer på alla maskiner. Var väl uppe på eth7 typ efter att man använt några olika datorer.
Men det är bara att pilla lite i:
/etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules
Så löser man det.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- pettan_69
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ok, tack för svaren!
Skall testa och se hur det kommer fungera.
Faktum är att jag kanske får tag på en gammal server att lägga installationen på.
Skall testa och se hur det kommer fungera.
Faktum är att jag kanske får tag på en gammal server att lägga installationen på.