Wubi-migrering.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Misanthropia
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Wubi-migrering.

Inlägg av Misanthropia »

Tja!

Nu är det såhär att jag sitter på en Presario CQ57 Notebook PC, med följande specs.

4 GB ram,
AMD E-350 Processor,
AMD Radeon HD 6310,
NTFS volym, 500 gb.

Jag är sjukt nöjd med min wubi 11.10-installation, och skulle nu vilja migrera över till en ordentlig installation, utan att behöva ta bort windows 7 - jag behöver det f.t.

Jag är också fundersam över hur själva dual-booten fungerar, får jag precis som med Wubi välja vid boot vilket OS jag vill köra osv?

Nu behöver jag er hjälp för att göra det här så smärtfritt som möjligt, tag i aktning att jag är en idiot när det gäller partitioner osv, så en en nerdummad steg-för-steg guide vore underbart.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Wubi-migrering.

Inlägg av ubot »

Defragmentera Windows. installera Ubuntu och välj installera Ubuntu vid sidan av ett annat operativsystem. När Ubuntu är installerat så kopierar du över innehåller i din Hemkatalog från Wubi-installationen till din nya Ubuntu-installation. Glöm inte att trycka Ctrl+H för att visa alla dolda kataloger/filer. Ev. så måste du gå vägen om en extern hdd eller ett USB-minne för att överföra inställningarna.
Misanthropia
Kontakt:

Inlägg av Misanthropia »

[quote="ubot"]Defragmentera Windows. installera Ubuntu och välj installera Ubuntu vid sidan av ett annat operativsystem. När Ubuntu är installerat så kopierar du över innehåller i din Hemkatalog från Wubi-installationen till din nya Ubuntu-installation. Glöm inte att trycka Ctrl+H för att visa alla dolda kataloger/filer. Ev. så måste du gå vägen om en extern hdd eller ett USB-minne för att överföra inställningarna.[/quote

Hur kopierar jag över filerna som finns på min wubi-installation till den nya utan att använda mig av en extern HDD?
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Det finns en guide på engelska här:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1519354
Misanthropia
Kontakt:

Inlägg av Misanthropia »

HakanS skrev:Det finns en guide på engelska här:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1519354
Jo, jag har noterat den, men allt snack om partitioner och liknande skrämmer skiten ur mig. :/

Dessutom är jag förundrad över vad de menar med installera grubloader eller inte, osv.
ubot

Inlägg av ubot »

Du har två val om du vill ha kvar Windows på hårddisken:

1. Installera Ubuntu på största lediga utrymme vid sidan av ett annat operativsystem (underförstått: vid sidan av Windows).

2. Installera Ubuntu manuellt på en partition av valfri storlek.

Det viktigaste är att du först defragmenterar Windows och att du INTE raderar NTFS-partitionen när/om du redigerar partitioner manuellt.

Du ska skapa två partitioner. En som har filsystemet ext4 och monteringspunkten / och en partitione som kallas swap (växlingsdisk). Det räcker med 1GB i swap. ext4-partitionen väljer du så stor som du vill att lagringsutrymmet på Ubuntu ska vara, t.ex 300GB eller 100GB eller vad du nu föredrar. Om du istället för att skapa partitioner manuellt väljer att installera Windows vid sidan av Ubuntu så kommer Ubuntu att ta allt ledigt utrymme som inte Windows använder i anspråk.

Så här gör du för att installera Ubuntu: http://www.howtoforge.com/the-perfect-d ... ric-ocelot
Det är i det här steget som du väljer om du vill 1. Ersätta Windows med Ubuntu. 2. Installera Ubuntu vid sidan av Windows. 3. Manuellt skapa partitioner och installera Ubuntu (vid sidan av Windows): http://static.howtoforge.com/images/the ... /big/4.jpg
Du ska alltså välja Something else när du kommer till steget på bilden om du vill ha kvar Windows. Och som sagt: radera INTE NTFS-partitionen om du väljer att manuellt skapa/ta bort partitioner.

Om du väljer att manuellt skapa partitioner så kommer du att komma till ett sådant här steg: https://help.ubuntu.com/community/Howto ... Partitions
Du ska då som sagt här ovanför skapa en ext4-partition (valfri storlek) och en swap-partition (1GB).

Här är en video som visar vad jag pratar om: https://www.youtube.com/watch?v=dMTL_-XJjyU&t=1m15s
Misanthropia
Kontakt:

Inlägg av Misanthropia »

Jag kunde ej välja det tredje alternativet. "Installera Ubuntu bredvid windows", det fanns bara "Radera disk och installera Ubuntu" alt. "Something else".

Klickade jag "Something else" kunde jag bara välja att ändra en av fyra partitioner (Windows 7 - 500gb, Windows 7 Loader - några mb, Windows 7 Loader - några mb och System Recovery eller något liknande, en FAT32 på ett gb, utan att skapa någonting nytt).
Misanthropia
Kontakt:

Inlägg av Misanthropia »

http://jamesmcdonald.id.au/it-tips/hp-m ... er-edition

Verkar vara precis det som är mitt problem, då jag har en HP också.
Enligt inlägget verkar mitt enda val vara att radera ut W7 helt?

EDIT: Stryk det sista, tydligen är det möjligt att radera HP_TOOLS, för att skapa en fjärde partition, men fungerar det att göra någon växelplats då? Flyttar datorn mycket, så vore bra om hibernate/suspend fungerar.
ubot

Inlägg av ubot »

The cause of the lack of the side by side install option was the hard drive being partitioned with 4 primary partitions. The rules of DOS partitioning means that you can have a maximum of 4 partitions if they are all Primary. To get more than 4 partitions on a disk you need to create an extended partition and then create as many partitions within the extended partition as you need. The HP Mini had already used all the available partitions.
Det kan säkert stämma att detta är problemet. Det borde fungera om du skapar två partitioner under en extended partition om fu ersätter HP_TOOLS. Dock så undrar man ju vad HP_TOOLS är och vad du förlorar om du raderar det.
Misanthropia
Kontakt:

Inlägg av Misanthropia »

Visade sig vara någon slags installationsverktyg för HP-program. (De programmen som troligtvis är bland de mest hatade, iallafall hos mig).

Nu flyter allt grymt! Installerat och klart, tackar för all hjälp.
ubot

Inlägg av ubot »

Markera tråden som löst genom att klicka på den gröna bocken.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"