Huawei E220 kan ej ansluta med Xubuntu 11.10, inget internet

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
pelrik

Huawei E220 kan ej ansluta med Xubuntu 11.10, inget internet

Inlägg av pelrik »

Jag har en dator med Xubuntu 11.10 och jag får ingen kontakt med internet. Jag har ingen annan möjlighet till internetuppkoppling så det vore skönt att kunna lösa detta på något smidigt sätt. Jag har testat att följa diverse olika guider och tips, men utan lycka.

Jag provade att ladda hem ett vodafoneprogram men då fick jag meddelandet: Beroendet tillfredsställs inte: (python <2.6)

Jag har även laddat hem gnome-ppp men förstår inte hur jag installerar .deb-filen? Skulle även pröva att installera python-gnome2-extras.deb men det kunde jag inte heller. När jag dubbelklickar på den står det: Installera filen via dina vanliga programkanaler. ???
Användarvisningsbild
norhager

Re: Huawei E220 kan ej ansluta med Xubuntu 11.10, inget inte

Inlägg av norhager »

pelrik skrev:Jag har en dator med Xubuntu 11.10 och jag får ingen kontakt med internet. Jag har ingen annan möjlighet till internetuppkoppling så det vore skönt att kunna lösa detta på något smidigt sätt. Jag har testat att följa diverse olika guider och tips, men utan lycka.

Jag provade att ladda hem ett vodafoneprogram men då fick jag meddelandet: Beroendet tillfredsställs inte: (python <2.6)

Jag har även laddat hem gnome-ppp men förstår inte hur jag installerar .deb-filen? Skulle även pröva att installera python-gnome2-extras.deb men det kunde jag inte heller. När jag dubbelklickar på den står det: Installera filen via dina vanliga programkanaler. ???
Det är ingen mening att starta nya trådar i samna ämne du får inget mera hjälp för det. Du har även inte talat om för de som vill hjälpa dig vilken dator det är varken tillverkare eller modell det är omöjligt att ge rätt hjälp utan att veta det, dom som kan ge bäst hjälp är de som har samma dator.
pelrik

Inlägg av pelrik »

norhager skrev: Det är ingen mening att starta nya trådar i samna ämne du får inget mera hjälp för det. Du har även inte talat om för de som vill hjälpa dig vilken dator det är varken tillverkare eller modell det är omöjligt att ge rätt hjälp utan att veta det, dom som kan ge bäst hjälp är de som har samma dator.
Antec skrev:Du är på rätt ställe, det finns kunnigt folk här!!! Försök att bena upp dina problem och sen sätta dom olika problemen som fler.. Det kan vara bra att starta nya trådar för olika problem!
Tack för info. Datorn som det handlar om är en Fujitsu Siemens Amilo Li 1705.

Finns det någon chans att det fungerar bättre om jag installerar en annan xubuntu-version eller Ubuntu?
pelrik

Inlägg av pelrik »

ubot skrev:https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/868034 För att installera en deb-fil:

Kod: Markera allt

sudo dpkg -i filename.deb
Var ska filen ligga för att detta ska fungera?
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Nu när du har talat om vad det är för dator så kanske de som har samma kan hjälpa dig, att prova med olika versioner av Ubuntu kan löna sig du kan prova version 10.04 lts den använder jag och har du gott om minne kan du prova den rätta Ubuntu. vad bokstäverna LTS betyder är att på de är det long time support de har support och uppdateringar i 3 år. Du kan först prova att köra skivan LIVE så du ser om den fungerar, prova ljud och skärm så du ser om det fungerar och du kan även se om din usbsticka syns.Det är väldigt sällan att det finns någon dator som inte fungerar tillsammans med Ubuntu där emot kan det vara vissa äldre datorer som kan få problem med de nyaste versionerna
pelrik

Inlägg av pelrik »

Jag provade nu xubuntu 11.04.2 LTS och i live verkar internet fungera klanderfritt, så jag kör in den och ser vad som händer...
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Jag tror inte att det spelar så stor roll vilken version av Ubuntu/Xubuntu du använder utan jag tror snarare att det handlar in vilken version av kärnan som versionen använder. Dock så hänger ju valet av Xubuntu/Ubuntu-version ihop med vilken kärna du får.
Skriv svar

Återgå till "Internet"