pae vid installation av 12.04
pae vid installation av 12.04
Hej
När jag bootar upp på en CD (nedladdad och bränd) me Ubuntu 12.04 så får jag följande felmeddelande:
This kernel requires the following features not present on the CPU:
pae
Unable to boot - ...
Jag skulle gärna vilja ha en förklaring samt veta hur jag kommer vidare?
Tacksam för svar.
/Ove
När jag bootar upp på en CD (nedladdad och bränd) me Ubuntu 12.04 så får jag följande felmeddelande:
This kernel requires the following features not present on the CPU:
pae
Unable to boot - ...
Jag skulle gärna vilja ha en förklaring samt veta hur jag kommer vidare?
Tacksam för svar.
/Ove
Re: pae vid installation av 12.04
Jag såg det där precis innan alpha2 släpptes också jag hade också fått med pae av någon konstig orsak, jag hade då båda versionerna i mitt system.
Vartefter jag då sen plockade bort pae .. Däremot vet jag inte hur du ska göra för att få till det? Kanske vänta till beta 1 som släpps den 1 mars 

Det verkar som att det är en bugg, samma sak händer även för dom som ska köra precise under virtualbox, förmodligen hör den buggen ihop med ditt problem. https://bugs.launchpad.net/virtualbox/+bug/907390
Du kan prova att installera en Daily Build version det kanske fungerar med en sån?
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
EDIT Nu har jag själv testat den dagliga byggda iso-filen på en 32bitars dator som jag har och den fungerar bara fint för mig.
En rolig detalj under installationen av den dagliga paketerade iso-filen är att man får se twitter nyheter om Ubuntu direkt på skärmen under installationen.
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
EDIT Nu har jag själv testat den dagliga byggda iso-filen på en 32bitars dator som jag har och den fungerar bara fint för mig.

En rolig detalj under installationen av den dagliga paketerade iso-filen är att man får se twitter nyheter om Ubuntu direkt på skärmen under installationen.

Hej
Jag provade ikväll igen (söndag kväll) och det blev samma fel igen.
Jag måste göra något fel!!
Men vad?
Denna gång gjorde jag systemet på en USB-sticka.
Vad är pae?
/Ove
Jag provade ikväll igen (söndag kväll) och det blev samma fel igen.
Jag måste göra något fel!!
Men vad?
Denna gång gjorde jag systemet på en USB-sticka.
Vad är pae?
/Ove
Det här får jag fram om pae: Also includes the corresponding System.map file, the modules built by the
packager, and scripts that try to ensure that the system is not left in an
unbootable state after an update.
Supports Generic processors.
Geared toward 32 bit desktop systems with more then 4GB RAM.
You likely do not want to install this package directly. Instead, install
the linux-generic-pae meta-package, which will ensure that upgrades work
correctly, and that supporting packages are also installed.
Den installation jag gjorde tidigare i kväll med den dagliga utgåvan av 32-bitars så installerades också pae och det fungerade utan anmärkning..
EDIT Jag brukar aldrig bocka i valen för proprietära drivrutiner och att installationen ska installera flash direkt så jag lämnar alltid dom två valen, jag brukar i efterhand fixa sånt då installationen är klar..
packager, and scripts that try to ensure that the system is not left in an
unbootable state after an update.
Supports Generic processors.
Geared toward 32 bit desktop systems with more then 4GB RAM.
You likely do not want to install this package directly. Instead, install
the linux-generic-pae meta-package, which will ensure that upgrades work
correctly, and that supporting packages are also installed.
Den installation jag gjorde tidigare i kväll med den dagliga utgåvan av 32-bitars så installerades också pae och det fungerade utan anmärkning..
EDIT Jag brukar aldrig bocka i valen för proprietära drivrutiner och att installationen ska installera flash direkt så jag lämnar alltid dom två valen, jag brukar i efterhand fixa sånt då installationen är klar..
Jag gick med i gruppen "Ubuntu Testing Team" därför ville jag testa iso-filer och varför det inte fungerar för dej.. Jag tycker också det är märkligt!
Blir det ett problem får jag chansen att kolla Om Installations mediat är okej. Någon expert är jag ju absolut inte, men tycker om att hjälpa till om det gagnar någon 

Hej
En fråga i allt detta är att Antec skrev att du tog bort pae.
Hur gjorde du då?

Hur gjorde du då?

Jag var nog lite otydlig där, Jag hade ju redan alpha och märkte att mellan alpha1 och alpha2 så fanns även pae med och att den vanliga kärnan också fanns. Jag tog då bort pae för jag trodde det var rätt eftersom jag aldrig någonsin använt en sån på den hårdvaran.. Allt funkade ju ändå men då jag installarede den dagliga utgåvan så ser jag direkt att där har installationen valt pae likafullt och då naturligtvis bara den. Man förstår då att antingen ska det vara så eller då är det kanske en bug? Men jag kör på pae kärnan nu och det fungerar.. Därimot den buggen som finns https://bugs.launchpad.net/virtualbox/+bug/907390 är ju nått som inte är som det ska likafullt..vasseman skrev:Hej
Hur gjorde du då?
![]()
![]()
edit: Visst pratar vi om att du inte menar att du kör presice via virtualbox?
edit: Mer info om pae: I datorvärlden är Physical Address Extension (PAE) en funktion för att möjliggöra (32-bit) x86-processorer för att få tillgång till en fysisk adress rum (inklusive RAM-minne och minnesmappade enheter) större än 4 gigbyte. Mer att läsa här: http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension