Löst : Gigabyte-bekymmer

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
mhenriday
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Löst : Gigabyte-bekymmer

Inlägg av mhenriday »

Har nyligen byggt om min gamla HP d4595.se och installerat ett Gigabyte GA-990FXA-UD3 moderkort, AMD Phenom II X4 955-processor, FSP650-80EGN 650W-nätagg, 4 x 4GB Corsair XMS3 Vengeance-RAM och en Sony Optiarc Intern DVD±RW-optisk enhet, som används tillsammans med det gamla NVIDIA GeForce 7900 GTX-grafikkortet och de gamla 2 x 250 GB 7200 RPM-hårddiskarna. Allt fungerar bra på denna dual-boot (64-bitars Ubuntu 11.04, Win7 Pro) burk med ett undantag, nämligen min nätanslutning. Jag är ansluten via en 12-24 Mb/s ADSL-uppkoppling från Glocalnet (egentligen Telenor) här på Stadshagen i Stockholm, vanligtvis ger den hastigheter på omk 15-16 Mb/s nedströms och 0,85 Mb/s uppströms, ganska bra för denna typ av uppkoppling. Dock har jag observerat en märklig sak - om jag först startar Win7 och sedan startar om i Ubuntu, sjunkas uppkopplingshastigheterna ner till omkring 2-3 Mb/s nedströms, med en motsvarande nedgång uppströms, vilket kan ses i denna skärmdump....

Jag har kört olika dual-boot-burkar via denna ADSL-uppkoppling i flera år och aldrig tidigare stött på ett liknande problem. Jag misstänker att det har något att göra med nätverkskortets inställningar, men kan inte riktigt föreställa mig vad - trots allt får jag den förväntade hastigheten på 15-16 Mb/s när jag startar Ubuntu (standard) direkt på morgonen ! Gigabyte tycks inte erbjuda några icke-Windows-drivrutiner för moderkortet på sin hemsida - eller om man gör det har jag inte kunnat hitta dem. Jag skulle vara mycket tacksam för förslag som skulle tillåta mig att växla fritt mellan de två OS - även om jag själv föredrar att använda Ubuntu behöver jag kunna växla lätt till och från Win7 för att kunna hjälpa andra som ringer till mig angående problem på Windows-burkar....

Henri
Senast redigerad av 1 mhenriday, redigerad totalt 29 gånger.
Antec

Re: Gigabyte-bekymmer

Inlägg av Antec »

Har du uppgraderat ditt adsl-modem? om inte börja där! Modemen behöver då och då uppgraderas...Modemen kan också vara lite tröga av sig om du kör rakt mot dom och inte använder en router i mellan!!!
mhenriday
Kontakt:

Inlägg av mhenriday »

Hej Antec !

Och tack för svar och förslag ! Jag fick faktiskt ett nytt modem/router - en X5222v-P3 (som man inte hittar listad bland produkterna på XAVI Technologies webbplats) - av Glocalnet i mars i år när jag blev åter kopplad till nätet efter flera månaders avbrött pga ombyggnad här hemma. Jag har emellertid svårt att tro att problemet kan ligga där, då, som sagt, apparaten funkar alldeles utmärkt om jag startar Ubuntu direkt, det är bara om jag starta om i Ubuntu efter att ha kört Win7 (där hästigheter är normala) som uppkopplingen degraderas. Jag har testat med andra burkar - en gammal Dell Inspiron 1300 som jag satt in 2 GB RAM på och som bara har (32-bitars) Natty installerat - och en uråldrig dubbelkärnig Pentium 4 HP-maskin med 2816 MB (sic ! - man tager vad man haver) RAM. Bägge dessa maskiner har enbart Ubuntu Natty installerat, så situationen är inte precis densamma, men ingen av dem drabbas av liknande problem, trots att samma ADSL-modem/router används. Således är jag böjd att tro att problemet ligger inte där, utan i det nya bygget, sannolikt i nätverkskortet. Om jag inte hittar några förslag på olika Ubuntu-fora kommer jag att ta kontakt med Glocalnets service, men leverantörernas inställning till Linux-användare och deras eventuella problem är, som bekant, tämligen sval, så jag förväntar mig inte mycket hjälp därifrån....

Henri
Antec

Inlägg av Antec »

Om så skriv gärna en förklaring och varför!! Jag kommer att följa dej om du vill!!!
mhenriday
Kontakt:

Inlägg av mhenriday »

Antec skrev:Om så skriv gärna en förklaring och varför!! Jag kommer att följa dej om du vill!!!
Gärna ! Men jag hoppas att flera Ubuntu-användare här på forumet kan bidra med råd och tips !

Henri
Antec

Inlägg av Antec »

Ja såklart det är så...!!!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Jag kollade : ditt nätverkskort är ett Realtek RTL8111E. Det är tydligen ett kännt problem, att det strular med drivarna till det nätverskkortet. Se här:

http://askubuntu.com/questions/79346/ho ... 168-driver
mhenriday
Kontakt:

Inlägg av mhenriday »

Tack, Johan, för Ditt inlägg ! Mitt misstag var att inte söka efter drivrutiner hos Realtek, utan hos Gigabyte - så kan det gå ! Hur som helst, efter att ha kollat sidan som Du länkade till hos Ask Ubuntu, laddat ner .tar.bz2-paketet från Realtek och sedan extraherat och följt resterande instruktionerna på Ask Ubuntu och startat om fick jag se följande resultat av tester hos Bredbandskollen :

I Ubuntu 11.04 : 13,76 Mb/s nedströms, 0,81 Mb/s uppströms (med 52 flikar öppna i Firefox Nightly).

Jag startade sedan om i Win7 Pro och fick som resultat : 14,46 Mb/s nedströms, 0,84 Mb/s uppströms (med 2 flikar öppna i Firefox Nightly).

Efter en ny omstart i Ubuntu 11.04 : 13,70 Mb/s och 0,79 Mb/s (med 52 flikar öppna i Nightly).

Således kan problemet betraktas som löst !

Igen, stort tack ska Du ha - och tack också till Antec !

Henri
mhenriday
Kontakt:

Re: Löst : Gigabyte-bekymmer

Inlägg av mhenriday »

Updatering : Johans inlägg och länk har än en gång räddat, om inte mitt liv, åtminstone mitt lugn. Av olika anledningarna fick jag ominstallera Ubuntu Oneiric, som jag hade uppgraderat till, och då drabbades jag igen av detta besvärliga Realtek-drivrutinproblem. Lyckligtvis kom jag till sist ihåg att jag tidigare hade fått hjälp med problemet, så jag sökte och fann Johans inlägg på denna tråd. Ubuntu Sverige behövs !...

Henri
Skriv svar

Återgå till "Internet"