Morfars dator har fått Ubuntu, hjälp mig få den att fungera

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
pelrik

Re: Morfars dator har fått Ubuntu, hjälp mig få den att fung

Inlägg av pelrik »

Och något ljud har jag inte heller :-[
ChristerNylander
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ChristerNylander »

Om internet inte funkar, så är det hemskt. Man är beroende av det.
(Att det funkade lite tidigare kanske ger lite hopp.)

Jag kan nog inte hjälpa.

Min ubuntu hittade automatiskt rätt inställningar. (internet, skärm, ljud mm).
(Jag har ADSL).
Jag behövde inte göra mycket inställningar.
Kanske xubuntu skall hitta rätt inställningar vid nyinstallation??
(Kontakter mm kan även ge problem?)

Bank:
Nordea ville ha ett litet program på windows, som kopplar kortläsaren till datorn.
Men jag kör helt utan sladd mellan kortläsare och dator.
Nordea har två alternativ. Men jag får läsa sifferkod på deras hemsida, mata in i kortläsaren. Läsa kod i kortläsaren och mata in i datorn. Irriterande struligt.

Annat problem: Nordea ville inte öppna mitt internetkort. Men det funkade om jag öppnade det minst två gånger i Firefox på ubuntu.
Vet inte om fler har det problemet, eller om det är löst.

Christer
ChristerNylander
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ChristerNylander »

I nödfall:

Jag vet inte om installations-CD liknade min CD.
Jag kunde under installationen välja att skapa partitioner under "Advanced", även krympa partitioner.

Man bör kunna skapa en NTFS (Jag tror formatet hette så), för windows i början på hårddisken, samt en Linux partition. (Jag tror jag kunde köra på 3 GB för Ubuntu, men är ganska lite, Jag har även en på ca 300 GB).
Jag installerade Windows först, därefter Linux.
(Windows brukar kosta ca 1000 kr).

Man får då en riskspridning. Om ena inte funkar, så kanske andra.
Jag kan även hämta filer på Windows-partitionen.

I värsta fall kanske ny dator behövs. (Efter ca 5 år är de rejält gamla, relativt ny mjukvara mm).

Christer
pelrik

Inlägg av pelrik »

någon som vet något annat forum där jag kanske kan få hjälp eller några användbara guider?
Antec

Inlägg av Antec »

Du är på rätt ställe, det finns kunnigt folk här!!! Försök att bena upp dina problem och sen sätta dom olika problemen som fler.. Det kan vara bra att starta nya trådar för olika problem!
pelrik

Re: Ont om tid nu!! Hjälp behövs idag!

Inlägg av pelrik »

norhager skrev:
pelrik skrev:Nu har jag bränt cd-skivan och kör just nu demot på morfars dator. Det händer inget när jag pluggar in modemet som är ett Huawei E220, behöver jag söka efter det på något sätt? Sedan kom jag på ytterligare en frågeställning, -kommer hans bankärenden att kunna genomföras genom xubuntu?

Sedan ser jag att en del menyer och texter är på engelska, kommer det att rätta till sig efter komplett installation eller? Han kan ingen engelska öht.
Språket kommer att fungera bra men man behöver när installationen är klar komplettera språkpaketet för det svenska språket. Jag tror att modemet kommer att fungera men du behöver installera ett paket som heter usb-modeswitch för att det ska fungera så se till att du har en internetanslutning med kabel när du ska installera.Sen bör du även installera ett paket som heter xubuntu-restricted-extra det lägger lite filer som gör att du kan lyssna på mp3 och titta på olika filmformat dels på datorn men även via internet. Jag tror att de flesta banker ska fungera men skriv och tala om vilken bank det är så får du hjälp.
Uppdatering: Har nu installerat en äldre version, nämligen 10.04.2 och då funkar internet direkt. Dock hittar jag inte paketet xubuntu-restricted-extras. Jag vill nu få igång ljudet och göra det möjligt att besöka webplatser med java och video som tex youtube och handelsbanken. Tips på vad jag behöver mottages gärna.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Märkligt att du inte hittade det paketet jag sökte på det i synaptic och jag hittade det, låt den få göra alla uppdateringar först och prova sen, jag mins inte hur det var i xubuntu men kolla om du i menyn en ikon för ljud och sen kan du prova med att i terminal skriva alsamixer och se där om ljudet och volymen är rätt där
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"