Morfars dator har fått Ubuntu, hjälp mig få den att fungera
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Morfars dator har fått Ubuntu, hjälp mig få den att fungera
Hoppa till senare... inlägg
Senast redigerad av 3 pelrik, redigerad totalt 28 gång.
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Hjälp! Morfars dator behöver kanske Ubuntu, men hur?!
Ubuntu skulle nog fungera men jag rekommenderar att du tittar på Xubuntu istället.
Xubuntu är snällare mot äldre datorer men lika enkelt att installera och att lära sig som Ubuntu.
http://xubuntu.org/
Xubuntu är snällare mot äldre datorer men lika enkelt att installera och att lära sig som Ubuntu.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
-
Om hårddisken har gott om ledigt utrymme, så kan man med installations DVD, krympa partitionen för windows och formatera en partition för ubuntu.
Man har då både windows och ubuntu.
Man bör ta backupp på allt viktigt innan man installerar nytt operativssystem.
Christer
Man har då både windows och ubuntu.
Man bör ta backupp på allt viktigt innan man installerar nytt operativssystem.
Christer
Precis, jag tycker absolut att du skulle kunna installera en Ubuntu version.ajja skrev:Ubuntu skulle nog fungera men jag rekommenderar att du tittar på Xubuntu istället.
Dock som nämnt ovan tycker jag att Xubuntu vore ett ypperligt bra alternativ.
Då Ubuntu är väldigt användervänligt, tror jag att det blir bra.
Dock får du nog se till att program som han vill ha finns & funkar innan du lämnar tillbaka den!
Lycka till!
Ahato
Tack för era svar!
Är det några problem med mobilt bredband? Tänker på drivrutiner till själva modemet och sedan mjukvaran, kommer det att fungera?
Laddar just nu ner Xubuntu i 12 kb/s så det tar ca 11 h till...
är det rätt version med 11.10 desktop i386?
Är det några problem med mobilt bredband? Tänker på drivrutiner till själva modemet och sedan mjukvaran, kommer det att fungera?
Laddar just nu ner Xubuntu i 12 kb/s så det tar ca 11 h till...
- ajja
- Kontakt:
Efter du startat upp live-versionen av Xubuntu så kolla att hårdvaran fungerar.pelrik skrev:Tack för era svar!
Om det fungerar så installera annars så återkom med info om modemets namn/chipset etc...
Den blir brapelrik skrev:Laddar just nu ner Xubuntu i 12 kb/s så det tar ca 11 h till...

Tack, det var hjälpsamt. Trevligt bemötande här. Det gör mig glad och lugn. På återhörande gott folk!
Ont om tid nu!! Hjälp behövs idag!
Nu har jag bränt cd-skivan och kör just nu demot på morfars dator. Det händer inget när jag pluggar in modemet som är ett Huawei E220, behöver jag söka efter det på något sätt? Sedan kom jag på ytterligare en frågeställning, -kommer hans bankärenden att kunna genomföras genom xubuntu?
Sedan ser jag att en del menyer och texter är på engelska, kommer det att rätta till sig efter komplett installation eller? Han kan ingen engelska öht.
Sedan ser jag att en del menyer och texter är på engelska, kommer det att rätta till sig efter komplett installation eller? Han kan ingen engelska öht.
Re: Ont om tid nu!! Hjälp behövs idag!
Språket kommer att fungera bra men man behöver när installationen är klar komplettera språkpaketet för det svenska språket. Jag tror att modemet kommer att fungera men du behöver installera ett paket som heter usb-modeswitch för att det ska fungera så se till att du har en internetanslutning med kabel när du ska installera.Sen bör du även installera ett paket som heter xubuntu-restricted-extra det lägger lite filer som gör att du kan lyssna på mp3 och titta på olika filmformat dels på datorn men även via internet. Jag tror att de flesta banker ska fungera men skriv och tala om vilken bank det är så får du hjälp.pelrik skrev:Nu har jag bränt cd-skivan och kör just nu demot på morfars dator. Det händer inget när jag pluggar in modemet som är ett Huawei E220, behöver jag söka efter det på något sätt? Sedan kom jag på ytterligare en frågeställning, -kommer hans bankärenden att kunna genomföras genom xubuntu?
Tack tack!
Det är handelsbanken med dosa ansluten via USB. Jag har dessvärre inte tillgång till kabelanslutning till internet utan endast mobilt bredband... Jag fick modemet att fungera en gång i demot, men sedan inte mer. Varför?
Det är handelsbanken med dosa ansluten via USB. Jag har dessvärre inte tillgång till kabelanslutning till internet utan endast mobilt bredband... Jag fick modemet att fungera en gång i demot, men sedan inte mer. Varför?
- ajja
- Kontakt:
Såg att jag har usb_modeswitch redan installerat i mitt system, men osäker på om det följde med från början vid installationen...
Om du i terminalen kör kommandot "whereis usb_modeswitch" så ser du om det finns installerat genom att sökvägar skrivs ut, annars skriver terminalen ingenting:
Om usb_modeswitch saknas så installera med:
Sedan kan du i terminalen pröva följande:
Ta sedan bort dongeln från USB-kontakten och sätt tillbaks den igen.
Info om detta hittade jag här:
http://askubuntu.com/questions/82341/hu ... ot-working
Ang HB vet jag inte om fungerar. Vad sorts dosa är det?
Jag använder Swebank och deras dosor som endast kodar om 8st siffror.
Om du i terminalen kör kommandot "whereis usb_modeswitch" så ser du om det finns installerat genom att sökvägar skrivs ut, annars skriver terminalen ingenting:
Kod: Markera allt
whereis usb_modeswitch
sudo apt-get install usb_modeswitch
sudo usb_modeswitch -v 0x12d1 -p 1003 -V 0x12d1 -P 1003 -R
Info om detta hittade jag här:
http://askubuntu.com/questions/82341/hu ... ot-working
Jag använder Handelsbanken och deras dosa, jag kör utan sladden för att slippa krångel. Det blir lite omständligare med ett par extra kontrollkoder, dock betalar jag alla räknar via deras app på min Android-telefon nu för tiden. 
Vad säger din morfar om Xubuntu so far? Jag installerade Ubuntu (Innan dom bytte till Unity) på min mammas killes föräldrars datorer och dom blev mer än nöjd.

Vad säger din morfar om Xubuntu so far? Jag installerade Ubuntu (Innan dom bytte till Unity) på min mammas killes föräldrars datorer och dom blev mer än nöjd.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jo, han verkar nöjd så vi kör installationen. Men nu fungerade inte installationen och jag prövar nu att bränna en ny skiva i lägre hastighet. Något annat jag bör tänka på? Är det en nackdel att köra Xubuntu vid sidan om windows eller är det bäst prestandamässigt att helt slopa windows?
Gjorde det sista kommandot där och fick då en varningstext: "no switching method given.-> Run lsusb to note any changes. Bye.
ajja skrev:Om usb_modeswitch saknas så installera med:Kod: Markera allt
whereis usb_modeswitch
Sedan kan du i terminalen pröva följande:Kod: Markera allt
sudo apt-get install usb_modeswitch
Ta sedan bort dongeln från USB-kontakten och sätt tillbaks den igen.Kod: Markera allt
sudo usb_modeswitch -v 0x12d1 -p 1003 -V 0x12d1 -P 1003 -R
I Ubuntu Software Center under fliken progress står "Eabling component of the distribution" Men den laddar inte utan står bara stilla på typ 10%.

Verkar inte som jag kan göra andra uppdateringar innan den är klar?
När jag tex hittat restricted extras enligt ovan, så trycker jag på mer info och sen på use this source men inget händer...

Verkar inte som jag kan göra andra uppdateringar innan den är klar?
När jag tex hittat restricted extras enligt ovan, så trycker jag på mer info och sen på use this source men inget händer...
Re: Snälla folk, hjälp mig lösa mina bekymmer innan 13:30 id
en det sötrsta problemet just nu är att jag inte ens kan ansluta till internet. Bara ytterst sällan, varför är det så?
Det verkar som att jag får ägna min tid åt att installera windows XP istället... om ingen kan hjälpa mig snart vill säga. Tidsgränsen kan skjutas fram något. Jag kan köra honom till tåget istället.
- ajja
- Kontakt:
Har du prövat 'roaming' i grafiska nätverksprogrammet som finns under 'Program->System->Nätverk'?
En tråd om liknande problem med Huawei E220 där trådskaparen hävdar att det ska fungera:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &view=next
En tråd om liknande problem med Huawei E220 där trådskaparen hävdar att det ska fungera:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &view=next
Ja, jag hade det ikryssat och det funkar inte alls nu. I nätverksmenyn står det Teli (Roaming) men jag har ändå ingen åtkomst och jag kan inte klicka på det alternativet utan det är gråmarkerat. Klickar jag på min valda (Tele2) anslutning söker den för att sedan säga att jag är frånkopplad.
NU är det klippt!
Xp skivan funkar inte på datorn. Så nu är jag fast med Xubuntu, men jag ser det som något positivt.
Problemet: Jag har ingen fungerande internetanslutning på datorn med Xubuntu. Hur ska jag då kunna ladda ner de eventuella filer jag behöver? Och sedan, hur vet jag vilka filer det är och kan jag ladda hem dem från denna datorn (windows) och föra över dem via minne?
Symtom: Jag har varit ansluten till internet 3 gånger efter mycket strulande med inställningarna i anslutningen där jag bara ändrat lite på måfo, men vet inte om det var det som gjorde att jag till slut kunde ansluta. MEn sedan har det inte fungerat mer. Trodde det kunde bero på dålig teckning men det har jag uteslutit tror jag. Ett annat symtom är att vissa gånger när jag startar datorn så kan jag inte ens välja "aktivera mobilt bredband" i nätverksmenyn.
Xp skivan funkar inte på datorn. Så nu är jag fast med Xubuntu, men jag ser det som något positivt.
Problemet: Jag har ingen fungerande internetanslutning på datorn med Xubuntu. Hur ska jag då kunna ladda ner de eventuella filer jag behöver? Och sedan, hur vet jag vilka filer det är och kan jag ladda hem dem från denna datorn (windows) och föra över dem via minne?
Symtom: Jag har varit ansluten till internet 3 gånger efter mycket strulande med inställningarna i anslutningen där jag bara ändrat lite på måfo, men vet inte om det var det som gjorde att jag till slut kunde ansluta. MEn sedan har det inte fungerat mer. Trodde det kunde bero på dålig teckning men det har jag uteslutit tror jag. Ett annat symtom är att vissa gånger när jag startar datorn så kan jag inte ens välja "aktivera mobilt bredband" i nätverksmenyn.