Handelsbankens kortläsare och installation av Nexus i Ubuntu

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
tysken68

Handelsbankens kortläsare och installation av Nexus i Ubuntu

Inlägg av tysken68 »

Hej!

Jag har problem med installationen av Nexus i Ubuntu. 11.10. Kortläsaren är Handelsbankens.

Jag har försökt att installera Nexus som beskrivs i denna länk

http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal#Installation

Tyvärr lyckas jag inte. Jag använder filnamnet av filen, jag laddade ned. Vid den fjärde raden blir det stopp, får bara ett meddelande att filen inte finns. Vad kan det bero på?

Jag har också försökt att installera Nexus enligt Handelsbankens instruktioner. Förstår dock inte riktigt vad som menas med "användarmapp". Hemmappen?

Jag är nybörjare, så jag vore tacksam för en steg för steg förklaring.

Hälsningar

tysken68
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Handelsbankens kortläsare och installation av Nexus i Ub

Inlägg av ubot »

Tyvärr lyckas jag inte. Jag använder filnamnet av filen, jag laddade ned. Vid den fjärde raden blir det stopp, får bara ett meddelande att filen inte finns. Vad kan det bero på?
Har filen exekveringsrättigheter? Vad får du om du kör (när du står i katalogen som filen ligger i):

Kod: Markera allt

ls -al <filnamn>
där <filnamn> är filen namn såklart.

Om filen inte har exekveringsrättigheter så sätter du det med det här kommandot (när du står i katalogen som filen ligger i):

sudo chmod +x <filnamn>
Försök sedan köra rad 4 igen pch se om det fungerar.
tysken68

Inlägg av tysken68 »

Hej!

Jag försökte med båda varianter. Den andra verkar fungerar bättre, jag ska ange mitt lösenord.
Tyvärr fastnar jag ändå. Jag skriver

dator:~/Skrivbord$ Skrivbord/personal-4.10.2.16$ sudo ./install.BISP-4.19.0.11351.tar.gz.sh i

Var ligger felet? Jag lyckas inte skriva " :~/Skrivbord/" Dvs jag kan inte sätta snedstrecket direkt efter "Skrivbord" för att $ följer direkt efter. Kan det vara orsaken?

Hälsningar

tysken68
ubot

Inlägg av ubot »

Strunta i den guiden. Jag skriver en ny till dig som jag vet fungerar...

Du gör så här för att installera BankID på 64-bitars Ubuntu:

1. Skapa en katalog som heter BankID:

mkdir $HOME/BankID
2. Ladda ner BankID:

cd $HOME/BankID && wget https://install.bankid.com/Download?defaultFileId=Linux
3. Packa upp filen:

cd $HOME/BankID && tar -xvf $(find $HOME/BankID/ -iname '*BISP*.tar.gz' | xargs basename)
4. Installera BankID:

cd $HOME/BankID && sudo ./install.4.19.0.11351.sh u && sudo ./install.4.19.0.11351.sh i
Ev. måste du installera lite fler paket för att BankID ska fungera i 64-bitars Ubuntu. Detta är inte nödvändigt om du använder 32-bitars Ubuntu:

Kontrollera om du använder 32-bitars eller 64-bitars Ubuntu:

cat /proc/cpuinfo | grep -o lm
Om du ser lm i resultatet när du kör kommandot så måste du installera dessa paket också:

sudo apt-get install ia32-libs nspluginwrapper && sudo nspluginwrapper -i /usr/local/lib/personal/libplugins.so
Starta om Firefox och testa BankID på https://test.bankid.com/

För övrigt:
Var ligger felet? Jag lyckas inte skriva " :~/Skrivbord/" Dvs jag kan inte sätta snedstrecket direkt efter "Skrivbord" för att $ följer direkt efter. Kan det vara orsaken?
Nej. Det är inte orsaken till dina problem. $ kallas för prompt eller kommandoprompt. Det som syns innan är platsen i filsystemet där du befinner dig. Du har stegat in i katalogen du står i med kommandot cd (change directory). Därför befinner du dig inte länge i din Hemkatalog utan i underkatalogen Skrivbord som ligger i din Hemkatalog. Du ser var i filsystemet du står om du använder kommandot: pwd
Därför ser din kommandoprompt annaorlunda ut. Ditt problem är att du använder fel fil. Installationsskriptet till BankID heter inte det som du har skrivit i din rad. Du fel filnamn namn helt enkelt. Jämför med vad jag har skrivit i guiden här ovanför.

Jag rekommenderar att du löser den här guiden för att få kläm på grundläggande Terminal-kommandon: https://help.ubuntu.com/community/UsingTheTerminal
Det kanske verkar krångligt i början men jag lovar att du kommer att ha stor användning av att lära dig grunderna i Terminalen. Tiden du lägger på det nu kommer du garanterat att tjäna in i framtiden.
tysken68

Inlägg av tysken68 »

Hej ubot!

Jag tror att vi är ganska nära en lösning. Jag följde dina instruktioner men det blev stopp vid nerladdningen. Jag får detta felmeddelande:

FEL: kan inte validera certifikatet för install.bankid.com, utfärdat av "/C=US/O=VeriSign, Inc./OU=VeriSign Trust Network/OU=Terms of use at https://www.verisign.com/rpa (c)06/CN=VeriSign Class 3 Extended Validation SSL SGC CA":
Kunde inte lokalt verifiera utfärdarens auktoritet.
För att ansluta till install.bankid.com på osäkert sätt, använd "--no-check-certificate".

Jag undrar hur jag ska använda "--no-check-certificate"

Jag laddade ner filen även manuellt till Hemmappen, men stötte även där på patrull.

Jag använder 32-bitars Ubuntu.

Hälsningar

tysken68
ubot

Inlägg av ubot »

För att ansluta till install.bankid.com på osäkert sätt, använd "--no-check-certificate".
Jag tycker det låter osäkert att använda --no-check-certificate. Du ska nog inte tumma på säkerheten när du använder program som bankid.

Jag vet faktiskt inte hur man löser problemen. En lösning är att installera 32-bitars Ubuntu 10.04.4 i Virtualbox och installera bankid där. Jag misstänker att ditt problem hänger ihop med att du använder 64-bitars Ubuntu. Jag har gjort precis som i mina instruktioner och jag har inte några som helst problem att få bankid att fungera i 32-bitars Ubuntu 10.04. Istället för att göra en ominstallation så kan du ju installera Ubuntu 10.04.4 och BankID i Virtualbox. Det tar ju inte längre tid än att göra en hel ominstallation. Det går även att exportera din virtuella installation från Virtualbox om du behöver ominstallera din värdsystem, d.v.s. det Ubuntu du använder nu.

Så här gör du för att installera Oracles version av Virtualbox:

sudo bash -c "cp /etc/apt/sources.list /etc/apt/sources.list.$(date +%Y%m%d) && echo \"deb http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian oneiric contrib\" >> /etc/apt/sources.list" && wget -q http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian/oracle_vbox.asc -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get update && sudo apt-get install virtualbox-4.1
När du väl har installerat Virtualbox och Ubuntu i Virtualbox så bör du installera Guest Additions i Virtualbox för att få lite bättre funktioner (maximerat fönster m.m.). Det gör du så här:

1. Kör det här kommandot (i Ubuntu i Virtualbox och inte i värdsystemet):

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get install dkms
2. Gör så här:
Insert the VBoxGuestAdditions.iso CD file into your Linux guest's virtual CD-ROM drive
3. Kör det här kommandot (stega först in i katalogen som innehåller filen med kommandot cd /<katalog1>/<katalog2> där katalog1 och katalog2 är sökvägen till filen VBoxLinuxAdditions.run):

sudo sh ./VBoxLinuxAdditions.run
4. Starta om din virtuella installation i Virtualbox.
AJxn
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av AJxn »

För att se om det är 32 eller 64-bitarsversion du använder, prova följande kommando:
uname -m

Skrivs x86_64 ut så har du 64-bitarsversionen av Ubuntu installerat.
AJxn

Inlägg av AJxn »

För att få bort varningen så kan du prova följande:
sudo apt-get install ca-certificates

Det installerar ett antal root-certifikat som borde göra att felmeddelandet vid nedladdning försvinner. Hoppas jag.
tysken68

Inlägg av tysken68 »

Hej!

Jag fick bort varningen med "sudo apt-get install ca-certificates".
Det är inga problem att packa upp filen i mappen. Tyvärr funkar installationen inte. Jag få det här felmeddelandet "sudo: ./install.4.19.0.11351.sh: command not found"

För att installera skrev jag: "cd $HOME/BankID && sudo ./install.4.19.0.11351.sh u && sudo ./install.4.19.0.11351.sh i".

Installationsfilen ligger i rätt mapp, det ha jag kollat. Jag använder mig av 32-bit versionen.
Några förslag? Jag vill verkligen bort från Windows!

Hälsningar

tysken68
ubot

Inlägg av ubot »

Sök efter installationsfilen i din Hemkatalog med det här kommandot:

find $HOME -iname 'install*.sh'
Vad får du för svar då?

Om filen finns så borde det här fungera:

cd $(find $HOME -iname 'install*.sh' | head -1 | sed 's/[^\/]*$//') && sudo ./$(basename $(find $HOME -iname 'install*.sh')) i
tysken68

Inlägg av tysken68 »

Hej!

Nu funkar det! :glad: Jag vill tacka ubot och AJxn så hemskt mycket att ni hjälpte mig med detta problem.

Hälsningar

tysken68
ubot

Inlägg av ubot »

No problem. Lycka till med Ubuntu i fortsättningen!
AJxn

Inlägg av AJxn »

Som skrivet, inga problem.

Nu är du bara "skyldig" att hjälpa några andra. :)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"