Jag vill konvertera några flacfiler till mp3 och tillbaka till wav, men får felmeddelandet: "excess arg 03 - SS. Simon et Judas.flac" Vet ej ad detta betyder. Detta felmeddelande har dykit upp vid fler tillfällen utan att jag förstår vad det innebär.
Dessutom antar jag att jag måste installera något mer än lame och sox för att göra konverteringen. Är det någon som vet?
Kommandotolken kommer att "expandera" *.flac till en lista med alla filer som matchar det filnamnet. Så det kan bli en lååång lista. LAME förväntar sig ett enda filnamn som argument. Eller möjligen två om du anger både in-fil och ut-fil.
Edit:
Hm... Nej. Det är mellanslagen i filnamnen som stoppar det hela.
För att konvertera en FLAC-fil till MP3 måste du först koda av den, och sedan kan LAME hantera den. LAME kan alltså inte koda om FLAC direkt till mp3.
Kommandot flac används för att avkoda filen.
flac -c skickar utdata till stdout (console). flac -d avkodar (decode) filen. lame - hämtar data från stdin.
Så här kan du göra:
flac -cd infil.flac | lame - utfil.mp3
(Det förutsätter att det inte är några mellanslag i filnamnen!!! Använd isf citat-tecken runt filnamnen.)
För att konvertera (decode) en MP3 till WAV kan du göra så här:
lame --decode infil.mp3 utfil.wav
(Det är ju dumt att göra detta om man är intresserad av bra ljudkvalitet. Men skall man göra exempelvis ABX-tester kan det vara intressant.)
Detta kommando gör om en lossless-komprimerad FLAC till en okomprimerad WAV-fil:
flac -cd infil.flac > utfil.wav
Skall du ha med filnamn och taggar mm så blir det hela lite mer invecklat. Det kan då vara bra att använda något färdigt program för att konvertera. Själv brukar jag använda "Ljudkonverterare".