Egentligen är jag inte ny på Ubuntu, bara dålig på datorer... Har kört Ubuntu sedan 2009. Såhär är läget:
Jag hade ett fint fungerande och perfekt flytande Ubuntu 10.04 (Lucid Lynx), fick för några dagar sedan för mig att uppdatera till 10.10 (Maverick Meerkat). Det var dumt. Själva uppdateringen gick bra, men nu strular det mesta!
1. Om jag går in på fliken "System" och väljer "Om Ubuntu" står det att jag kör Ubuntu 11.04 "Natty Narwhal" (vilket jag ju INTE uppdaterade till). Om jag däremot går in på fliken "System" väljer "Administration", och väljer "Systemövervakare" står det att jag använder utgåva 10.10 Maverick Meerkat?!
Vilken version har jag?
2. Webbläsarna låser sig, hela tiden. Både Google Chrome och Firefox. Har jag bara ett fönster öppet funkar det men hackar och går segt emellanåt. Öppnar jag däremot två, då låser sig hela datorn, bara bryta strömmen som funkar.
3. Rhythmbox låser sig, eller bara avslutas när jag spelar vanliga musikskivor.
Jag använder en lite äldre laptop. Toshiba Satellite, 1.46 GHz Det står 432 i minne, antar att det menas Ram-minne. Jag har 40 GB hårddisk.
Osäker på vad jag har för grafikkort.
Vad är systemkraven på Ubuntu 10.10, borde min dator klara det?
Om jag nu istället har Ubuntu 11.04, Natty Narwhal, vad är systemkraven på det?
Vill minnas att det strulade lite i början när jag bytte från Windows till Ubuntu, så lite problem hade jag räknat med. Men nu börjar jag bli irriterad..!
Hoppas ni har några bra idéer om lösningar!
Tack på förhand

Micke