Jag uppgraderade och fick ett flertal problem!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
macvsog
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Jag uppgraderade och fick ett flertal problem!

Inlägg av macvsog »

Tjena!
Egentligen är jag inte ny på Ubuntu, bara dålig på datorer... Har kört Ubuntu sedan 2009. Såhär är läget:
Jag hade ett fint fungerande och perfekt flytande Ubuntu 10.04 (Lucid Lynx), fick för några dagar sedan för mig att uppdatera till 10.10 (Maverick Meerkat). Det var dumt. Själva uppdateringen gick bra, men nu strular det mesta!

1. Om jag går in på fliken "System" och väljer "Om Ubuntu" står det att jag kör Ubuntu 11.04 "Natty Narwhal" (vilket jag ju INTE uppdaterade till). Om jag däremot går in på fliken "System" väljer "Administration", och väljer "Systemövervakare" står det att jag använder utgåva 10.10 Maverick Meerkat?!
Vilken version har jag?

2. Webbläsarna låser sig, hela tiden. Både Google Chrome och Firefox. Har jag bara ett fönster öppet funkar det men hackar och går segt emellanåt. Öppnar jag däremot två, då låser sig hela datorn, bara bryta strömmen som funkar.

3. Rhythmbox låser sig, eller bara avslutas när jag spelar vanliga musikskivor.

Jag använder en lite äldre laptop. Toshiba Satellite, 1.46 GHz Det står 432 i minne, antar att det menas Ram-minne. Jag har 40 GB hårddisk.
Osäker på vad jag har för grafikkort.
Vad är systemkraven på Ubuntu 10.10, borde min dator klara det?
Om jag nu istället har Ubuntu 11.04, Natty Narwhal, vad är systemkraven på det?

Vill minnas att det strulade lite i början när jag bytte från Windows till Ubuntu, så lite problem hade jag räknat med. Men nu börjar jag bli irriterad..!

Hoppas ni har några bra idéer om lösningar!

Tack på förhand :)
Micke
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Jag uppgraderade och fick ett flertal problem!

Inlägg av ubot »

Du märker om du har 11.04 för den versionen har Ubuntus nya utseende Unity som ser ut så här: http://www.blogcdn.com/downloadsquad.sw ... uunity.jpg
Vilken version har jag?
Du borde se vilken version du har om du kör det här kommandot i Termnalen:

Kod: Markera allt

lsb_release -r
Hur är det med andra program än Firefox, Chromium, Rhythmbox? Låser dom sig också? T.ex. Nautilus (filbläddraren) eller Terminalen?

Har du testat att göra en uppdatering sedan uppgraderingen?

sudo apt-get upgrade
Testa gärna att inaktiver och aktivera den proprietära drivrutinen för ditt grafikkort.

Du ser för övrigt vilket grafikkort du har med det här kommandot:

lspci -nnn | grep VGA
fick för några dagar sedan för mig att uppdatera till 10.10 (Maverick Meerkat).
Jag rekommenderar inte att uppdatera systemet. Jag föredrar att ta en säkerhetskopia på allt viktigt och sedan göra en nyinstallation av en ny version av Ubuntu. Jag har sett för många trådar som den här där det har börjat strula efter en uppgradering.
macvsog

Inlägg av macvsog »

Tack för snabbt svar! Några problem löste sig snabbt! Jag har Ubuntu version 10.10, om jag kör en uppdatering står det att det inte finns några nya uppdateringar. Jag ska fortsätta kolla mitt grafikkort, återkommer i morgon:)
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

ubot skrev: ...
Jag rekommenderar inte att uppdatera systemet. Jag föredrar att ta en säkerhetskopia på allt viktigt och sedan göra en nyinstallation av en ny version av Ubuntu. Jag har sett för många trådar som den här där det har börjat strula efter en uppgradering.
Jag har uppdaterat systemet ett antal gånger sedan 2007 utan några betydande problem. Jag har aldrig gjort någon nyinstallation mer än på en dator som inte hade Ubuntu sedan tidigare. Jag skulle nog säga att om inte Ubuntu klarar av uppdateringar utan man måste rekommendera att användaren gör en nyinstallation så är inte Ubuntu tillräckligt bra för en normal datoranvändare som kör Windows idag och Ubuntu siktar ju på normala datoranvändare.
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Problemet med uppgraderingar är ifall man har paket och även använder sig av repo utanför Ubuntus egna dvs om man kör ppa. Tar man bort paket utanför repot samt avmarkerar/purge av ppa ska uppgradering i regel ej skapa några problem. För nya rekommenderar jag därför alltid nyinstallation. Jag brukar också själv i hem-sektion ifall jag ska köra en nyinstallation ta bort alla filer som jag inte tänkt spara. Även dolda filer som börjar på punkt. På det sättet vet jag att inga problem uppkommer. :)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Antec

Inlägg av Antec »

Dom gånger jag uppgraderat Ubuntu direkt i systemet har jag varit noga med att ställa av Compiz och även ställa av alla proprietära drivrutinerna som använts mm. Det har egentligen aldrig strulat för mig med en sådan uppgradering men jag tycker ändå att jag får ett något renare system med nyinstallation men då krävs ju tycker jag att man har home på en egen partison för enkelhetens skull.

Men från 11.04 till 11.10 så fanns det t.ex 2 epost klienter efter systemuppgraderingen, det är klart det går ju att av-installera den man inte behöver men det är ofrånkomligt att det kan blir lite rörigare systemet med uppgradering direkt i systemet.. Problemet tycker jag har till stor del berott på att Canonical inte har varit särskilt konsekvent med programvalen som följer med grundinstallationerna av Ubuntu. Det har varit platsbrist på installations mediet, rena puzzlet för Canonical.. Byter dom program hit och dit mellan distarna blir det ju såklart rörigare då man gör en inre uppgradering av Ubuntu. :)
macvsog

Inlägg av macvsog »

Tjena!
Framför allt är det webbläsarna som strular, det andra verkar fungera som det ska. Rhythmbox lever ett eget liv men det är ingen panik med det.

"Testa gärna att inaktivera och aktivera den proprietära drivrutinen för ditt grafikkort". Jag vet inte hur man gör det!? Om jag går in på "Hårdvarudrivrutiner" står det att det " Inga proprietära drivrutiner används på det här systemet".

När jag knappar in koden för att se vilket grafikkort jag har i terminalen dyker mängder med text upp, tyvärr svårt att visa då webbläsarna strular...(skriver med annan dator nu) Men jag ser inget namn på grafikkort i texten. ???

Problemlösningen fortsätter!

Micke
Antec

Inlägg av Antec »

Hej du kanske använder Ubuntu standard drivare skulle nog tro att du gör det om det inte finns några att välja på i "Hårvarudrivrutiner" men du kan testa klistra in det här kommandot för att se vad du har för grafikkort och vilken drivare du kör på:

lspci | grep -i vga
Om du nu bara kan använda standard linuxdrivare så är det en bra sak tycker jag, man slipper rappla med drivrutiner. Just nu sitter jag på jobbet och här har jag själv standard drivare eftersom det är det enda jag kan ha, då ser det ut så här för mig:
:~$ lspci | grep -i vga
03:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV516 [Radeon X1300/X1550 Series]
macvsog

Inlägg av macvsog »

När jag knappade in koden fick jag fram följande:
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RC410 [Radeon Xpress 200M]

Betyder det att grafik-kortet fungerar och är aktivt?

Kan det vara grafik-kortet som spökar för mig när webbläsarna låser sig?

Tack på förhand:)
Antec

Inlägg av Antec »

Hej.. Jag tror inte att det har med grafik-drivare/kort att göra alls.. Du använder standard drivare för Linux och det är ofta väldigt bra, dom drivarna som Linux gänget tillverkat brukar fungera ypperligt och aldrig vara några problem med. Har man 3d stöd på kortet så kommer det att fungera väldigt bra med Linux-standard drivare.. Du behöver inte söka felet mer gällande grafik-drivare/kort det är inte troligt att det beror på det..

Om du har möjlighet skulle du installera systemet med en så kallad nyinstallation från grunden, förmodligen försvinner många problem då! :) Om du ville använda Ubuntu 10.10, glöm inte bort att Ubuntu 10.10 är på väg att fasas ut och livslängden som är kvar på den är bara drygt 2 månader och efter april i år slutar alla säkerhetsuppdateringar mm till 10.10 att distribueras från Canonical .. :)

EDIT Om du har CCSM (Compiz) installerat så ställ av alla effekter med att ställa programmet i default för att eliminera att det är Compiz som strular, Compiz påverkar grafik och egentligen hela fönsterhanteraren. Om den är konstigt inställd kan det bli hur konstiga fel som helst..
macvsog

Inlägg av macvsog »

Idag stod datorn på köksbordet och spelade musik från CD skiva och Rhythmbox. I ögonvrån ser jag hur skärmen blinkar till ett par gånger, sedan stänger datorn av sig! ( Detta har aldrig hänt innan, vare sig med Windows eller Ubuntu)
Börjar allvarligt fundera på att installera om Ubuntu!

Finns det utförligt beskrivet någonstans hur man gör för att riva ut det gamla och installera om Ubuntu?
Tyvärr har jag aldrig gjort en sådan operation innan men så svårt kan det väl inte vara?!

Sedan undrar jag också vart jag kan finna vad det är för systemkrav på de olika Ubuntu versionerna?

MVH // Micke
ubot

Inlägg av ubot »

Finns det utförligt beskrivet någonstans hur man gör för att riva ut det gamla och installera om Ubuntu?
Tyvärr har jag aldrig gjort en sådan operation innan men så svårt kan det väl inte vara?
Det är "bara" att välja manuell partitionering under installationen och sedan radera partitionerna med gamla Ubuntu (partitionen med filsystemet ext4). Därefter så skapar du en ny partition med monteringspunkten / och anger storlek. Ta allt ledigt utrymme om du inte behöver utrymme till något annat system. Därefter kryssar du i rutan formatera och accepterar dina val. Om du inte har Windows på datorns så är det bara att välja att installera Ubuntu på hela disken så blåser du det gamla systemet vis installationen. Windows ligger annars på partitionen som har filsystemet NTFS. Tänk på att dom väljer det här alt. så försvinner Windows. Om du vill ha kvar Windows så är det manuell partitionering som gäller.
Sedan undrar jag också vart jag kan finna vad det är för systemkrav på de olika Ubuntu versionerna?
Ubuntu: https://wiki.ubuntu.com/OneiricOcelot/R ... quirements
Lubuntu: https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu#System_Requirements
Xubuntu (Minimum system requirements): http://xubuntu.org/getxubuntu/
Det är av större vikt att datorn har ett grafikkort som har bra stöd i Linux än att hårdvaran måste vara så kraftfull. *buntu fungerar med gammal hårdvara och på en ny dator är det inte några problem med prestandan. Om man bortser från ev. problem med dåliga drivrutiner till grafikkort, wifi m.m.
macvsog

Inlägg av macvsog »

Tackar för informationen! Känns som jag ska prova på det här med faddersystemet.. :)
ubot

Inlägg av ubot »

Här är lite länkar som beskriver hur man skapar och tar bort partitioner manuellt (t.ex. under installationen).
https://help.ubuntu.com/community/Howto ... ningBasics
https://help.ubuntu.com/community/Howto ... Partitions
https://help.ubuntu.com/community/Howto ... ePartition

Du kan se vilka partitioner du har på ditt system redan nu med kommandot:

sudo fdisk -l
Vad får du om du kör det? Jag kan säga direkt vilka partitioner som du ska ta bort eller formatera om du vill ersätta Ubuntu med en ny installation av systemet.
macvsog

Inlägg av macvsog »

Så här står det när jag skriver in kommandot!

Disk /dev/sda: 60,0 GB, 60011642880 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 7296 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Diskidentifierare: 0xd08121e0

Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 * 1 7134 57303823+ 83 Linux
/dev/sda2 7135 7296 1301265 5 Utökad
/dev/sda5 7135 7296 1301233+ 82 Linux växling / Solaris

MVH Micke
ubot

Inlägg av ubot »

Du har inte någon partition med NTFS-filsystem? Har du Windows på datorn ö.h.t? Hur som helst så är det sda1 som du ska formatera och sätta monteringspunkten till / på för att rensa bort det gamla systemet och installera ett ny version av Ubuntu. sda1 har ca. 57 av hårddiskens totalt 60GB lagrinsutrymme.
Om du vill ha kvar ditt gamla system så får du krympa 57GB-partitionen och sedan skapa en ny partition på xGB för det nya systemet.
Lennie

Inlägg av Lennie »

macvsog skrev:Jag använder en lite äldre laptop. Toshiba Satellite, 1.46 GHz Det står 432 i minne, antar att det menas Ram-minne.
Jag skulle definitivt installerat Lubuntu på den burken. Jag tycker även Xubuntu blir segt på 512 MB RAM.

Jag förstår inte hur de tänkt när de skrivit systemkraven, dvs
Ubuntu: 384 MB RAM
Xubuntu: 256 MB RAM
Lubuntu: 128 MB RAM

Det är vad själva systemet använder. Utöver det behöver programmen en hel del minne också, i alla fall om man vill ha flera program igång samtidigt.
macvsog

Inlägg av macvsog »

Jag har inte Windows på min dator, gillar det inte:) Laddade ned lubuntu nu... Fortsättning följer!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"