jag har en dator som nyligen gick och tvärdog. Det som händer när man trycker på strömbrytaren är att fläktarna går igång och hårdiskarna spinner lite, sedan är det dött.
Nu undrar jag helt enkelt om det finns något bra sätt att kolla om det är moderkortet eller processorn som är paj, för det måste väl vara en av de två? För att förekomma alla förslag så orkar jag inte slita inälvorna ur ytterligare en dator för att kolla processorn...
Det jag har provat hittills är att prova att starta utan minnen i, för att se om jag fick något POST-felmeddelande (det fick jag inte). Nu i efterhand så är jag dock rätt så osäker på om jag har kopplat in ljudet i den datorn...
Hur som helst, om det finns några bra förslag så är jag mycket tacksam.
Hur vet man om cpu eller moderkort är kapput?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Hur vet man om cpu eller moderkort är kapput?
Finns inte mycket annat att göra än att slita ut moderkort med CPU för en synlig inspektion.
Kolla så att inga komponenter ser roliga ut, exempelvis kondingar kan ha svällt upp eller tom spruckit.
Du behöver normalt inte ha ljud inkopplat för att höra POST-pip de genereras direkt på moderkortets inbyggda piezohögtalare.
Vad du kan göra är att slita ut allt inkl. RAM-minnena om du då inte får något felpip så är det troligt att det är moderkortet, men, men...
Om du har tillgång till ett annat Moderkort så kan dukanske testa CPU'n i det och naturligtvis vice versa.
Ibland är det varken m-kort eller cpu som krånglar utan kan vara något hårdvarukort allt minne som j*vlas istället.
Kolla så att inga komponenter ser roliga ut, exempelvis kondingar kan ha svällt upp eller tom spruckit.
Du behöver normalt inte ha ljud inkopplat för att höra POST-pip de genereras direkt på moderkortets inbyggda piezohögtalare.
Vad du kan göra är att slita ut allt inkl. RAM-minnena om du då inte får något felpip så är det troligt att det är moderkortet, men, men...
Om du har tillgång till ett annat Moderkort så kan dukanske testa CPU'n i det och naturligtvis vice versa.
Ibland är det varken m-kort eller cpu som krånglar utan kan vara något hårdvarukort allt minne som j*vlas istället.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
Prova att koppla ur allt utom det nödvändigaste, dvs hårddiskar, optiska enheter, instickskort (utom grafik) och USB-enheter (även interna), och starta datorn igen för att se om det blir något liv i den.
Det som vanligen går sönder när datorer "dör" är nätaggregatet.
Kolla det först.
/
Kolla det först.
/
Nu har jag provat att koppla ur allt utom en hårddisk, och det blir samma resultat... Jag kopplade ur strömmen till fläktkontrollern och tre hårdiskar också, för jag vet att det här nätagget alltid har varit på gränsen till att orka driva allt.
Men det blev som sagt samma... inte minsta lilla pip.
Det är inte måhända så att det finns någon liten datorbutik i Stockholm där man kan lämna in en processor och så kan de kolla om den funkar? I de flesta fall brukar väl sådant kosta rätt mycket, men det kanske finns någon schysst liten butik...
Det är inte måhända så att det finns någon liten datorbutik i Stockholm där man kan lämna in en processor och så kan de kolla om den funkar? I de flesta fall brukar väl sådant kosta rätt mycket, men det kanske finns någon schysst liten butik...
Felsökningskostnad på en dator som är så pass gammal att den inte har garanti kvar är så hög att det lönar sig inte. Eftersom fläktarna går så fungerar nätdelen så nu har du några altenativ och det är processor, moderkort, minne eller grafikkort, det sista går väl lättast att kolla och minnen kan man byta ut men är det inte det så är det nog det ända att köpa nytt moderkort och processorJalle_88 skrev:Nu har jag provat att koppla ur allt utom en hårddisk, och det blir samma resultat... Jag kopplade ur strömmen till fläktkontrollern och tre hårdiskar också, för jag vet att det här nätagget alltid har varit på gränsen till att orka driva allt.