Mobil surf lösning för minimalistiska Linux installationer

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
pompado
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Mobil surf lösning för minimalistiska Linux installationer

Inlägg av pompado »

-

Kör endast minimalistiska Linux installationer med ett undantag, min dotters stationära dator med Ubuntu Xfce.

Det finns olika mobila internet lösningar för minimalistiska Linux installationer och jag hitta en som verkar intressant.
Att använda mobilen som modem och surfa gratis varje månad.

Körde förut vanlig Ubuntu insatallation med Gnome och koppla och ställde in mobilen med den medföljande network-managern, vilket fungera klockrent.
Men nu är det annorlunda och vill inte använda mig av en resurskrävande network-manager, utan vill bibehålla mina minimalistiska Linux system med varianter som är lättviktare - med eller utan GUI / grafiskt-gränssnitt ...

Hitta en Debian wiki vilken jag tror både fungerar med Ubuntu och Debain minimalistiska installationer.
http://wiki.debian.org/UseYourCellPhoneAsModem

Alltså, få en mobil telefon att fungera som modem med internet uppkoppling.
Etapp 1 är att följa guiden och få allt att fungera, sedan skriva en svensk guide och posta den i detta forum.

Notera för er som inte kände till att detta är möjligt, så kan jag nämna att olika operatörer har olika villkor.
Ta till exempel Comviq - där räcker det med att du tankar ditt kontant kort med minst 175 kr - så ingår gratis surf i en månad från det datum du fyllde på ditt kontant kort och du kan även under den tiden ringa för din pott av pengar med sedvanliga billiga villkor.

Etapp 2 är att hitta bra alternativ och köra vanliga mobila bredbands modem med resursnåla alternativ - sedan skriva en svensk guide och posta den i detta forum.

Om du har läst eller hittat liknande guider, så är du mer än välkommen att gör ett inlägg.
Eller om du har erfarenhet rörande detta, så vore det roligt och du kunde skriva några rader.

Pst ... sedan kan man ju skriva en guide som heter "Fattiga Riddares Linux Lösningar".
Vilken skulle handla om hur man installerar minimalistiskt med låg-budget dator med gratis internet.
Skrattar ...

MVH
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Mobil surf lösning för minimalistiska Linux installation

Inlägg av ubot »

Ta till exempel Comviq - där räcker det med att du tankar ditt kontant kort med minst 175 kr - så ingår gratis surf i en månad från det datum du fyllde på ditt kontant kort och du kan även under den tiden ringa för din pott av pengar med sedvanliga billiga villkor.
Dock så brukar gratis/fri surf innebära att det finns en trafikgräns och när du överskrider den gränsen så sänks hastigheten så att endast väldigt enkla saker är möjliga att utföra med uppkopplingen, typ bankärenden, mail m.m.

Jag tror att Telenor är det enda företag som erbjuder riktigt fri surf, d.v.s. utan ett tak på hur mycket datatrafik som får utnyttja. Telenor har ett speciellt abonnemang för fri surf som jag tror kostar 99 kr/månad. Då ingår fri surf. Därtill tillkommer kostnader för sms/samtal till normaltaxa om man använder abonnemanget till att ringa/sms:a.
pompado

Inlägg av pompado »

Det stämmer att du endast kan använda fri surf för normalt användande, kommer ihåg att jag installera ett program som hade koll på tid och hur mycket jag surfa, för att ha koll på läget.
Vill oxå minnas att Telenor har en sådan lösning.

Kolla Comviq's sidan - 200 MB surf om man tankar för 195 kr vilka man då självklart även kan ringa för ...
Tankar man för 295 kr så ingår 1GB surf ...
Synd att jag inte kommer ihåg vad programmet hette - du ställde in datum och när den skulle stoppa internet, man satte egna tillåtna gränser ...
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

Om du ändå har ett mobilt bredband rekommenderar jag följande pryl - den är kanske dyr som engångskostnad men oerhört smidig och praktisk!

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =159736666 (4GN, de har haft en 3GN också som jag har haft själv i snart två år)

Den har i webbgränssnittet bl a trafik-kontroll och möjlighet att ställa in att du sms:as vid ett visst antal MB upp/nedladdning - om du konfigurerat sms-tjänsten och den ingår i ditt mobila bredband.

Telia sålde ett tag en kontantkortstelefon, Huawei IDEOS u1850 som hade möjligheten inbyggd att dela internetförbindelsen via usb eller som wifi-hotspot! Man kunde sätta lösenord etc mycket smidigt direkt i gränssnittet för all annan inställning vad gäller nät etc.

http://www.swedroid.se/huawei-slapper-u ... ed-google/
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
pompado

Inlägg av pompado »

Kom på en sak - har två mobila Telenor abonnemang med dongel via bredbandsbolaget.
Undrar om man kan börja använda korten som telefon-kort och ringa, samt använda internet via telefonen.
Ska ringa supporten och fråga.
Har ett med 6mb - vilket jag tänkt avsluta, samt ett med 16mb - vilket jag tänkte behålla ...

Det betyder att det finns ytterligare än lösning ...

Om ens Huawei dongel inte fungerar, så kan man köra kortet med mobiltelefonen eller ?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Internet via mobiltelefonen fungerar nog med Telenor-korten men jag tror inte det går att ringa via Telenors SIM-kort om det är abonnemang för mobilt bredband. Det går i.o.f.s. att ringa via Skype om inte Telenor blockerar "Skype-trafik".
pompado

Inlägg av pompado »

ubot skrev:Internet via mobiltelefonen fungerar nog med Telenor-korten men jag tror inte det går att ringa via Telenors SIM-kort om det är abonnemang för mobilt bredband. Det går i.o.f.s. att ringa via Skype om inte Telenor blockerar "Skype-trafik".
Smart är du hehehe gillar ideén att använda Skype ... om det nu fungerar, vilket det borde.
Jag ringde supporten och dom sa att korten går endast använda för mobilt surfande - dvs telefonin är spärrad.
De sa även att det går bra att använda korten med mobil som dongel.

Slutsats.

1. Om man inte lyckas installera eller finna stöd för sin Huawei dongel, så kan man koppla valfri mobil.
2. Om man vill ringa gratis, så använder man (1) med skype, vilket då förutsätter att dina närmaste använder samma lösning.

Hur som helst så suger Comviq - för när jag för i tiden surfa med kontant-kortet så var 700mb i veckan tillåtet - nu har dom ändrat villkoren till det sämre, förmodligen för att dom erbjuder kontant internet med dongel ...

Det där med Skype är värt att testa med mobil som dongel, för när jag använt mina mobila Telenor abonnemang så har det gått utmärkt att köra Skype, undrar bara om det finns Skype programvara för mobil-telefoner, så kan man ju köra både med datorn eller endast med mobilen.

-

NOTERA

För visst har jag läst att dom spärrat, så att man inte kan ha ett telefoni abonnemang med internet surf med Skype användande, men jag har inte hittat eller läst att mobilt bredbands abonnemang (utan telefoni) skulle per automatik spärra Skype.
Eftersom då skulle jag ju inte ens kunna använda mitt vanliga abonnemang med vanligt internet användande.

ETT MOMENT 22

UBOT det är ju så jävla smart lösning.
Skype telefoni genom mobilt bredband utan telefoni.

EDIT

Kan inte sluta tänka på denna smarta lösningen ovan och kolla Comviq.
Man kan köpa endast kort för mobilt internet utan telefoni.
För 219 kr i månaden med 5GB surf och gratis Skype telefoni.
För 269 kr i månaden med 20GB surf och gratis Skype telefoni.

Om resonemanget ovan stämmer - ska testa på min dotters mobil när hon kommer hem från skolan, för jag har ingen egen smartphone.
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

Du kommer nog behöva tänka till en och två gånger om det här går igenom :-/

http://www.e24.se/pengar/din-ekonomi/te ... 333281.e24
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"