Knepiga tangentkombon öppar XTerm
- walle
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Knepiga tangentkombon öppar XTerm
Efter att jag har uppdaterat en gammal dator från en äldre version av Ubuntu till 11.10 så har tangentbordsgenvägarna betet sig lite underligt. Varje gång som jag trycker Shift+ öppnas Xterm. Detta sker oavsett vilket program jag använder. Eftersom jag oftast skriver förkortningen PHP med stora bokstäver är detta mycket irriterande. Förutom shift+p så öppnar även shift+w Xterm. Sedan tror jag det finns ett par tangenter till som antingen också öppnar Xterm eller så gör de ingenting. Exempelvis så Ctrl+w stänger inte ned tabbar i FireFox.
Min första tanke var att avinstallera Xterm, men vad jag förstod så var den ganska nödvändigt för ett grafiskt gränssnitt.
Min första tanke var att avinstallera Xterm, men vad jag förstod så var den ganska nödvändigt för ett grafiskt gränssnitt.
Re: Knepiga tangentkombon öppar XTerm
Kolla filerna .Xresources and .Xdefaults i din hemmapp om de kan ge några ledtrådar.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Hej, jag kontrollerade dom nämnda filerna och det finns inga såna filer och då menar jag inte bara i home-mappen kollade jag utan också i hela systemet, det finns inga såna filer hos mig i 11.10, det kan ju kanske vara till någon hjälpwebaake skrev:Kolla filerna .Xresources and .Xdefaults i din hemmapp om de kan ge några ledtrådar.

Tänkte det, eftersom bara GUI's gäller på nyare ubuntu. Configfiler är ute. Oh, well.
Dessutom ligger inte hotkeys där utan i gconf. Här är tips om det;
http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/a ... ntu-linux/
Men gconf finns väl inte heller längre.
Då får man väl leta i softwarecenter efter nån TangentbordsgenvägsredigerareGuiBloatAppProgram?
Dessutom ligger inte hotkeys där utan i gconf. Här är tips om det;
http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/a ... ntu-linux/
Men gconf finns väl inte heller längre.
Då får man väl leta i softwarecenter efter nån TangentbordsgenvägsredigerareGuiBloatAppProgram?
Man kan också leta efter liknande filer som dessa;
/usr/share/gconf/schemas/apps_gnome_settings_daemon_keybindings.schemas
/usr/share/gconf/schemas/desktop_gnome_keybindings.schemas
och redigera dem manuellt om det inte går med gconf-editor.
Kan även finnas i /home/user/.gconf
Fast nu heter det ju dconf-editor i Oneiric.
/usr/share/gconf/schemas/apps_gnome_settings_daemon_keybindings.schemas
/usr/share/gconf/schemas/desktop_gnome_keybindings.schemas
och redigera dem manuellt om det inte går med gconf-editor.
Kan även finnas i /home/user/.gconf
Fast nu heter det ju dconf-editor i Oneiric.
Här kan man läsa om nano - textredigerare i terminalen;
https://help.ubuntu.com/community/Nano
MYCKET användbart.
https://help.ubuntu.com/community/Nano
MYCKET användbart.
- walle
Tack webaake för svar.
Jag har kollat dina förslag och allt utom gconf-editor existerar. Vad jag kan se i gconf-editor enligt guiden så finns det inte shift+p eller ctrl+w.
När jag administerar mina servrar genom en SSH-uppkoppling så är nano en av mina nästa vänner. Även om jag håller på lära mig Vi så har nano ändå varit favoriten.
--------
Jag kom på att jag har lagt in en del compiz-effekter som bland annat fixar en skrivbordskub. Är detta en möjlig felkälla? Kan man rensa ut allt och börja på en ny kula (dvs. nollställa inställningarna)?
Jag har kollat dina förslag och allt utom gconf-editor existerar. Vad jag kan se i gconf-editor enligt guiden så finns det inte shift+p eller ctrl+w.
När jag administerar mina servrar genom en SSH-uppkoppling så är nano en av mina nästa vänner. Även om jag håller på lära mig Vi så har nano ändå varit favoriten.
--------
Jag kom på att jag har lagt in en del compiz-effekter som bland annat fixar en skrivbordskub. Är detta en möjlig felkälla? Kan man rensa ut allt och börja på en ny kula (dvs. nollställa inställningarna)?
Kör du 11.10 skall det finnas dconf-editor, gconf-editor är ju den äldre varianten för gnome2/gtk2. Det är primärt där man editerar keybindiings i gnome, men dconf-editor kanske inte installeras per default?. (om man inte hittar nån annan guibloatapp, vill säga.)
nano och google är fina vänner att ha! Men Canonical slänger väl ut bägge två med tiden? Jag tror de helst vill permanent slänga ut allt som inte är Gui, terminalen med! Och tty1-7 när vi ändå är igång! (Oj, jag har nog vaknat på fel sida ...)
nano och google är fina vänner att ha! Men Canonical slänger väl ut bägge två med tiden? Jag tror de helst vill permanent slänga ut allt som inte är Gui, terminalen med! Och tty1-7 när vi ändå är igång! (Oj, jag har nog vaknat på fel sida ...)
dconf Editor följer inte med Ubuntu 11.10 som default men jag tycker det borde vara så att den ingick och speciellt i Ubuntu 11.10 som har fått ett mer avskalat sätt med inställningsmöjligheterna för utseendet..
För att installera dconf Editor skriv det här i terminalen:
För att sen starta programmet tryck alt+f2 och sen skriv dconf-editor. Man hittar även programmet under menyn System i dashen..
För att installera dconf Editor skriv det här i terminalen:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install dconf-tools
- walle
Okej, nu har jag gjort det men hittar inget som är kopplat till mitt problem.