Datorn låser sig vid uppstart efter progamuppdatering.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
snusko
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Datorn låser sig vid uppstart efter progamuppdatering.

Inlägg av snusko »

Datorn låser sig när man ser Ubuntu-loggan med fem prickar under. Den fungerade fint tills jag gjorde en vanlig uppdatering med uppdateraringshanteraren. Efter det ville datorn ha en omstart och det fick den. Dock låste den sig vid Ubuntuloggan när den skulle starta och har gjort det sedan dess.

Jag kör version 11.10.
Har även installerat Nvidias proprietära drivrutiner.

Det jag har testat hittills:
När jag lyckas komma till de olika alternativen i GRUB.
Starta vanligt- Då säger den något om [fail] efter "Starting loading graphic devises". Sedan fortsätter den ladda lite grejer tills den säger "Checking battery state... [ok]" Sedan låser den sig.

Sedan har jag startat den i återställningsläge och valt "Check all filesystems" och sedan "reparera trasiga paket". Dock klagar den på att den inte hittar "ubuntu.com/något". =Ingen nätverksåtkomst.

Sedan har jag via felsäkert läge valt att starta med en prompt.
Försökt pinga "8.8.8.8" (svar: network unreacable) och http://www.google.com (svar unknown host). Alltså ingen nätverksåtkomst.

Jag har försökt skaka liv i internetåtkomsten med ifconfig. (ifconfig eth0 up)
Men jag får inte igång nätverket.

Jag har slut på idéer. Några förslag?
Ahato
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Datorn låser sig vid uppstart efter progamuppdatering.

Inlägg av Ahato »

Jag tror tyvärr inte att jag kan hjälpa dig, jag fick precis samma sak efter uppdatering.
Satte in skivan och tänkte köra om datorn igen, dock startade den upp då.

Efter det får jag vänta 2-6 minuter vid varje uppstart. Sjukt irriterande, men testa låt den stå en stund.
Antec

Inlägg av Antec »

Det här är bara en hypotes eftersom det finns så lite info än, egentligen kan det ju vara vad som helst. Men jag undrar om inte man ska kolla om systemet står still för att den febrilt försöker få nätkontakt.. Prova låt den stå så där ett tag och kolla om den inte tillslut starta upp systemet, den kanske hoppar över sökningen efter nätkontakt och hoppar igång? Det var bara en tanke jag fick och förmodligen är det inte det :-\ Men du kan ju prova dra ut nätverkskabeln och starta datorn och kolla om det är någon skillnad?

Prova klistra in det här kommandot i terminalen egentligen ska man köra det med sudo men det går bra utan också, det kan bli så att svaret dröjer 5 ->10 sekunder:

Kod: Markera allt

lshw -C network
Man får upp vad man har och vilken status det är på korten.
snusko
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av snusko »

Antec skrev:Det här är bara en hypotes eftersom det finns så lite info än, egentligen kan det ju vara vad som helst. Men jag undrar om inte man ska kolla om systemet står still för att den febrilt försöker få nätkontakt.. Prova låt den stå så där ett tag och kolla om den inte tillslut starta upp systemet, den kanske hoppar över sökningen efter nätkontakt och hoppar igång? Det var bara en tanke jag fick och förmodligen är det inte det :-\ Men du kan ju prova dra ut nätverkskabeln och starta datorn och kolla om det är någon skillnad?

Prova klistra in det här kommandot i terminalen egentligen ska man köra det med sudo men det går bra utan också, det kan bli så att svaret dröjer 5 ->10 sekunder:

Kod: Markera allt

lshw -C network
Man får upp vad man har och vilken status det är på korten.
Har testat starta både med och utan nätverkskabeln i. Samma resultat.

Något särskilt jag ska kolla efter när jag skriver lshw?

Egentligen skulle jag kunna spara det jag behöver eftersom jag kan logga in via terminal. Skulle dock vara roligare att lirka reda på vad som gått fel.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Här är en artikel om hur man manuellt ställer in nätverket;
http://www.cyberciti.biz/faq/setting-up ... aces-file/

DNS:erna kan man lägga in i filen /etc/resolv.conf (temporärt).

Starta om servicen networking efteråt.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"