3g modem i ubuntu
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
3g modem i ubuntu
Ska köpa ett 3g modem hade jag tänkt. Förstår att detta kan innebära viss problematik under Ubuntu, soeciellt om jag väljer fel.
Någon som kan tipsa om ett bra sådant som funkar på ett smidigt sätt?
Någon som kan tipsa om ett bra sådant som funkar på ett smidigt sätt?
Bloggen: Erik Landvall
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: 3g modem i ubuntu
Denna dongel fungerade utan problem sist jag testade med det: Huawai E122 (Den fungerade inte riktigt första gången jag testade)
-
- Kontakt:
Har hört om det modemet i en tråd jag letat upp för ca 2 år sen.mcNisse skrev:Denna dongel fungerade utan problem sist jag testade med det: Huawai E122 (Den fungerade inte riktigt första gången jag testade)
Det kanske håller måttet ändå?
Ska köpa den efter jobbet idag hade jag tänkt. Vidare info och förslag innan dess är välkommet.
---- edit ----
Har svårt att hitta en återförsäljare också märker ja. Hittar någon enstaka webbutik, men hade hoppats på att kunna innhandla det på vägen hem.
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Jag kör med Huawei E367. Funkar out of the box numera.
-
- Kontakt:
Ser ut som ett väldigt bra alternativ.P.Forsberg skrev:Jag kör med Huawei E367. Funkar out of the box numera.
Jag kommer dock bara jobba i terminal, ett vanligt 56k modem hade antagligen varit tillräckligt

Priset får med andra ord gärna hålla sig inom rimliga gränser.
Sneglar lite på ett ZTE MF190 som telenor säljer:
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre ... index.html
Läste denna posten för att få det att funka, låter inte helt hopplöst:
http://phuihock.wordpress.com/2010/12/2 ... in-ubuntu/
Jag tycker att du ska prova Comviq kontantsurv den fungerar bra tillsammans med Ubuntu och flera Linuxversionen, jag kan fylla på kortet genom att gå in på deras hemsida och antingen fylla på genom min bank eller en värdecheck
-
- Kontakt:
Vilken va dessa modemen menar du funkar utan problem?norhager skrev:Jag tycker att du ska prova Comviq kontantsurv den fungerar bra tillsammans med Ubuntu och flera Linuxversionen, jag kan fylla på kortet genom att gå in på deras hemsida och antingen fylla på genom min bank eller en värdecheck
https://www.comviq.se/mobilt-bredband-t ... ation.aspx
Hej!
Jag skaffade mig i dag 3s nyaste modem E372. Fungerar utmärkt.
Hälsningar
tysken68
Jag skaffade mig i dag 3s nyaste modem E372. Fungerar utmärkt.
Hälsningar
tysken68
Jag önskade att jag kunde svara på det men jag har för tillfället lånat ut det, jag ska besvara din fråga så fort jag får det tillbakaErik Landvall skrev:Vilken va dessa modemen menar du funkar utan problem?norhager skrev:Jag tycker att du ska prova Comviq kontantsurv den fungerar bra tillsammans med Ubuntu och flera Linuxversionen, jag kan fylla på kortet genom att gå in på deras hemsida och antingen fylla på genom min bank eller en värdecheck
https://www.comviq.se/mobilt-bredband-t ... ation.aspx
Jag har Huawei E1750 och det funkar out-of-the-box.
Edit: Jag kom på att jag även har ett Huawei E173, och det funkar också ootb.
Edit: Jag kom på att jag även har ett Huawei E173, och det funkar också ootb.
Jag ser att Clas Olhson säljer än det som jag köpte jag betalade 199 kr för det nu rear de ut det för 99 kr och eftersom det är ett kontantkort med så är det ingen fast kostnad utan bara de dagar du surfar och du kan välja 1 dag, 1 vecka eller en månad.
-
- Kontakt:
Låter som ett vinnande val. Svänger inom där då.norhager skrev:Jag ser att Clas Olhson säljer än det som jag köpte jag betalade 199 kr för det nu rear de ut det för 99 kr och eftersom det är ett kontantkort med så är det ingen fast kostnad utan bara de dagar du surfar och du kan välja 1 dag, 1 vecka eller en månad.
Fråga:
Jag surfa med min dator med mobil-telefon som modem med Comviq.
Surfa hur mycket jag ville gratis varje månad genom att endast tanka för minst 175:- eller var det 200:-, så varför skulle man då skaffa ett alternativ som nämns ovan med begränsningar?
Istället nöjer man sig med gratis surf om man tankar kortet för en viss summa, vilket man även kan ringa för ...
EDIT:
Om jag jämför ett mobilt abonnemang med Telenor 6 mbit, så går det inte fortare än att köra en mobil som dongel.
Ett abonnemang jag ska avluta när tiden löpt ut.
Surfa hur mycket jag ville gratis varje månad genom att endast tanka för minst 175:- eller var det 200:-, så varför skulle man då skaffa ett alternativ som nämns ovan med begränsningar?
Vill minnas att det är ett dyrt alternativ.Jag ser att Clas Olhson säljer än det som jag köpte jag betalade 199 kr för det nu rear de ut det för 99 kr och eftersom det är ett kontantkort med så är det ingen fast kostnad utan bara de dagar du surfar och du kan välja 1 dag, 1 vecka eller en månad.
Istället nöjer man sig med gratis surf om man tankar kortet för en viss summa, vilket man även kan ringa för ...
EDIT:
Om jag jämför ett mobilt abonnemang med Telenor 6 mbit, så går det inte fortare än att köra en mobil som dongel.
-
- Kontakt:
Ditt mibilabonomang står skrivit i ditt namn.pompado skrev:Fråga:
Vill minnas att det är ett dyrt alternativ.Jag ser att Clas Olhson säljer än det som jag köpte jag betalade 199 kr för det nu rear de ut det för 99 kr och eftersom det är ett kontantkort med så är det ingen fast kostnad utan bara de dagar du surfar och du kan välja 1 dag, 1 vecka eller en månad.
EDIT:
-
Om du undrar över Telenor 6mbit så är det registrerat med mitt namn och person-uppgifter.
Vad menar du, mitt Comviq är inte registrerat med person-uppgifter om det var det du syfta på.Ditt mibilabonomang står skrivit i ditt namn.
Om du undrar över Telenor 6mbit så är det registrerat med mitt namn och person-uppgifter.
-
- Kontakt:
Hur är ditt comviq abonomang reggat då?pompado skrev:-Vad menar du, mitt Comviq är inte registrerat med person-uppgifter om det var det du syfta på.Ditt mibilabonomang står skrivit i ditt namn.
Obs ingen registrering du betalar och surfar du behöver inte uppge några som helst personuppgifter och jag har inte märkt av någon som helst begränsning, du surfar för den tid du har betalat för!Erik Landvall skrev:Hur är ditt comviq abonomang reggat då?pompado skrev:-Vad menar du, mitt Comviq är inte registrerat med person-uppgifter om det var det du syfta på.Ditt mibilabonomang står skrivit i ditt namn.
-
Om du fyller på kortet med minst 175:- så ingår gratis surf på köpet under en månad från det datum du fyller på ditt kontant kort.
Vilket betyder att du kan koppla mobilen till datorn och den fungerar som dongel/modem.
Fördelarna är att du kan ringa för pengarna och surfa - mycket bra alternativ.
Begränsningarna är att du kan använda detta med normal användande och inte för att tanka ned tunga filer osv ...
Alltså, inget abonemang.
Det fungerar helt enkelt så att du har ett Comviq kontant telefoni kort, vilket du kan ringa med beroende hur mycket du fyller på kortet.Hur är ditt comviq abonomang reggat då?
Om du fyller på kortet med minst 175:- så ingår gratis surf på köpet under en månad från det datum du fyller på ditt kontant kort.
Vilket betyder att du kan koppla mobilen till datorn och den fungerar som dongel/modem.
Fördelarna är att du kan ringa för pengarna och surfa - mycket bra alternativ.
Begränsningarna är att du kan använda detta med normal användande och inte för att tanka ned tunga filer osv ...
Alltså, inget abonemang.