Komma åt filer från annan dator

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
audio86hifi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Komma åt filer från annan dator

Inlägg av audio86hifi »

Efter lite små enkla ändringar har jag äntligen lyckas montera musikmappen och den kan öppnas utan lösenord och annat krångel.

Edit:Testade även av spela upp lite musik,fick tyvärr lite dropouts ibland,nån som vet vad det beror på?
Jag kör wifi på laptopen kanske det som orsakar?
Trådlöst är kanske inte de ultimata.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Du kan ju testa med nätverkskabel bara för att se om det fungerar utan problem då. Det är ju ett sätt att felsöka om det har med wifi:t att göra.
audio86hifi

Inlägg av audio86hifi »

Testade med sladd,verkar funka lite bättre.
ubot

Inlägg av ubot »

audio86hifi skrev:Testade med sladd,verkar funka lite bättre.
Lite bättre? Om det är ditt wifi som är problemet så borde en kabel fungera mycket bättre, tycker jag.
audio86hifi

Inlägg av audio86hifi »

ubot skrev:
audio86hifi skrev:Testade med sladd,verkar funka lite bättre.
Lite bättre? Om det är ditt wifi som är problemet så borde en kabel fungera mycket bättre, tycker jag.
Jo de klart det blir bättre men man tycker ändå att wifi ska funka utan massa dropouts,funkar ju utmärkt när man spelar från spotify men inte från lokalt lagrad musik.
Användarvisningsbild
Adoby
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Adoby »

audio86hifi skrev:Jo de klart det blir bättre men man tycker ändå att wifi ska funka utan massa dropouts,funkar ju utmärkt när man spelar från spotify men inte från lokalt lagrad musik.
Men det som är intressant är om det blir mycket bättre med kabel? Tror att det var det ubot var ute efter. Om det fungerar dåligt även med kabel är det troligen inte ditt wifi som är problemet, utan något annat.

Att spela musik eller kolla youtube skall fungera utan problem över wifi. Att titta på film beror på bithastigheten.

Ett par problem med wifi är att det kan vara många andra wifi-nätverk i närheten som stör. Eller att du inte kör med så bra hastighet som möjligt i nätverket.

Du bör köra med minst 11g eller 11n. (IEEE 802.11g eller 802.11n). Du bör kunna se vilket som aktivt i menyerna eller loggarna i routern.

Jag vet inte om det finns något bra program för Ubuntu/Mint att kolla vilka andra nätverk som finns i närheten, och vilka kanaler de sänder på. Och som du alltså skall undvika. Jag har ett program jag kör på min Android-tablet som visar signalstyrkor och använda kanaler. Himla smidigt vid felsökning då man kan gå runt och kolla på olika platser. Har du en smartphone borde du kunna använda den på liknande sätt.

Annars kan du testa om prestanda verkar bli bättre om du är nära access-punkten/routern och/eller om du byter till någon annan kanal.
audio86hifi

Inlägg av audio86hifi »

Jo det blev bättre med sladd,så förmodligen är det wifit som bökar,hastigheten bör det inte vara fel på,ska räcka gott och väl och jag brukar även ha full signalstyrka.
ubot

Inlägg av ubot »

Om det fungerar dåligt även med kabel är det troligen inte ditt wifi som är problemet, utan något annat.
Exakt.

Hur är det med svtplay.se och youtube.com? Fungerar dom sajterna utan problem? Vad har du för ping-tider på ditt wifi? Testa med:

Kod: Markera allt

ping -c 5 google.com
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"