Hur många är vi?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
25an

Hur många är vi?

Inlägg av 25an »

Hej!

jag var ute på nätet för att försöka hitta någon fakta om hur många som kör linux egentligen.
Men dessväre fick jag inte fram något vetigt jag hittade en som troligen var från MS där linux hade
0.1% av markanden och då va både NT och 2000 inräknat sen hittade jag en som sa att
linux hade en som nämnde 10% vilket jag har lite svårt att tro på men vem vet.
Har ni några bra länkar till någon bra undersökning kan ni inte lägga upp en länk här då.
hanzukun
Kontakt:

SV: Hur många är vi?

Inlägg av hanzukun »

Google Trends (en länk som jag förut såg här på forument vill jag minnas) kan man se vad de som sökt har använt för OS med mera. Ganska intressant även fast många som använder Windows kanske (ovetandes) använder msn/live search, så exaktheten ska man väl inte lita 100%-igt på.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hanzukun,

din länk hänvisar väl bara till hur många som har sökt på ett specifikt ord, i detta fallet "ubuntu" och "windows xp", inte hur många som haft den ena eller andra plattformen när de sökt. Eller läser jag alldeles fel? :)
25an

Inlägg av 25an »

Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

ajja inte för att detta har något med linux att göra (direkt iaf, indirekt, då jävlar ;) ) men jag hade i februarimånad ca 100 unika besökare på min "betasida" vilket är förvånansvärt mkt. 55% av dessa använde firefox... :D IE dominansen är borta. ;)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Jag såg en film med skaparen av ubuntu. De sa att ubuntu hade runt 6miljoner användare.
Sen hur många som är linuxanvändare de vette fasiken.
De som använder den på vanliga hemdatorer är nog inte så många, men däremot så kan man ju knappast surfa på nätet utan att gå via en linuxserver.
Abusus non tollit usum
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

CryingFreeman skrev: Hanzukun,

din länk hänvisar väl bara till hur många som har sökt på ett specifikt ord, i detta fallet "ubuntu" och "windows xp", inte hur många som haft den ena eller andra plattformen när de sökt. Eller läser jag alldeles fel? :)
Det har du så rätt i. Isåfall får vi vara glada att intresset har ökat och fortfarande växer för Ubuntu iallafall!!
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

Såg artikel på /. att Derora Core 6 har 2 miljoner användare. Detta har luskats fram genom att räkna de antal unika IP-adresser som laddar ner uppdateringar. Kan samma information fås för Ubuntu kanske?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jag hittade The Ubuntu Counter Project. De är uppe i 12486 användare, men naturligtvis är vi fler än så.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"