Hur får man Mac4Lin i funktion?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hur får man Mac4Lin i funktion?

Inlägg av Tjadden »

Hej, Jag kör Ubuntu 11.10 och installerat Mac4lin v 1.0 med halvgott resultat,
som innebär att endast de klassiska lysande knapparna finns med, men inte Mackens grafik i övrigt, alltså med grå mappar och annat utseende på alla ikoner.

Min fråga, är det någon som har funnit en lösning på det här problemet och kan bistå mig?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur får man Mac4Lin i funktion?

Inlägg av ubot »

Det här är en guide för 11.04 men det är mycket möjligt att guiden fungerar i 11.10 också: http://ubuntuguide.net/install-macbuntu ... e-mac-os-x
"Hemligheten" ligger i att ta bort lite kod som kontrollerar vilken version av Ubuntu du använder. Det borde även fungera utan att ändra koden om du bara skriver:

Kod: Markera allt

./install.sh force
Se till att du har exekveringsrättigheter på skriptet install.sh.

Det framgår inte av din fråga hur du gjorde när du installerade Mac4lin?
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Hej, ubot

Du, jag fick svaret om att den inte hittade katalogen i Ubuntu 10.10 och just därför inte kunde fortsätta med mac installationen, Sudo hänvisade inte heller till någon annan åtgärd.

Det dumma var helt klart, jag hade Mac4Lin i föregående version 11.04 som hängde med ursprungligen ifrån 10.10 och slutligen till 11.10, Jag får jag upp växlingmenyn och får se kommandot, "återgå till Ubuntu mode" och jag markerar för detta och därmed försvann Mac4Lin för gott.

Alltså ska man få in Mac4Lin ska man göra denna trappstegs installationen som jag hade gjort?

Nu har jag faktiskt även Ubuntu 10.10 (10.10.02) på hårddisken som reserv ifall 11.10 skulle krascha, men jag har inte någon lust att göra denna tripp trapp trull installationen igen. Det bör gå att lura ut hur man installerar Mac4Lin helt smärtfritt eller hur?
ubot

Inlägg av ubot »

Jag vet inte men det är alltid lite lurigt att uppgradera Ubuntu från en version till en annan. Jag är långt ifrån säker på att du kan jämföra en sådan "trappstegsinstallation" med en ren nyinstallation av en version, t.ex. 11.10.

Det är mycket möjligt att man kan få Mac4lin att spela med Ubuntu på din dator trots allt du har gjort men jag vet inte hur.

Vad är det för katalog som skriptet säger att du saknar när du försöker installera Mac4lin i Terminalen då?
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Ja, den katalog som Ubuntu 10.10 har, men saknas i 11.10 som gör det möjligt att installera Macken komplett. Ingenting heller hittar jag i Synaptic som kan vara till hjälp.

Ska man försöka installera själva katalogen ifrån 10.10 och hur gör man det?
Kommer 11.10 att acceptera den?
ubot

Inlägg av ubot »

Tjadden skrev:Ja, den katalog som Ubuntu 10.10 har, men saknas i 11.10 som gör det möjligt att installera Macken komplett. Ingenting heller hittar jag i Synaptic som kan vara till hjälp.

Ska man försöka installera själva katalogen ifrån 10.10 och hur gör man det?
Kommer 11.10 att acceptera den?
Jag förstår inte vad du pratar om för katalog. Vad är det för katalog som installationsskriptet varnar om? Vad står exakt i felmeddelandet?
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Hej, ubot

Om jag visste vad som menas med katalog ändå, för det stod så iaf?

Har på egen hand försökt lura ut hur man får en komplett Inst. av Mac4Lin
och vad jag förstår så är det något annat program som är ett hinder men vilket?

Fråga, vad skulle hända om man kunde installera Macken först och sedan
filer och mappar?
ubot

Inlägg av ubot »

Katalog är svenska för directory. Det är alltså en plats på hårddisken, t.ex. så är din Hemkatalog en katalog på hårddisken. Skrivbord, Dokument, Bilder m.m. är också kataloger i ditt filsystem.

Den stora fråga är vad som står i felmeddelandet. Det är ju väldigt intressant i sammanhanget. Har du provat att installera Mac4lin med:

sudo ./install.sh force
Lennie

Inlägg av Lennie »

Jag provade att installera Mac4lin i Ubuntu 11.10. Första gången jag körde installationsskriptet fick jag felmeddelande för att jag inte hade katalogen ~/.themes. Jag skapade den katalogen och körde om skriptet. Det den klagade på sen var att jag inte hade filen /etc/gdm/gdm.conf - av förklarliga skäl, då Ubuntu 11.10 inte har Gdm utan Lightdm.

Nu är jag inte van vid Ubuntu 11.10, och känner mig nästan dum i huvudet för att jag inte lyckades ändra ikontema och muspekartema. Är den möjligheten borttagen, eller är det bara jag som är blind???

Här är outputen från terminalen.

Welcome to Mac4Lin Installer     

This installer will install most of  
 Mac4Lin components and enable the UI 

Note: Xfce users will need to     
      manually enable the UI          

*** Run this script as a normal user (not root!) ***
Press any key to start Installation or Ctrl+C to quit this installread: 20: arg count

Installing Mac4Lin UI...
Done!

Installing Mac4Lin Icons...
Done!

Installing Mac4Lin Cursors...
Done! Please enable the cursor theme from Appearances.
Alternatively, you can select the Mac4Lin Aqua/Graphite Meta package to enable everything with one click

Installing Mac4Lin Emerald Window Borders...
[: 64: missing ]
Done!

Do you want to enable Metacity Compositor? If you are unsure about this or use Compiz, type 'n' [y/n]? 
y
Enabling Metacity compositor...
Done!

Installing Mac4Lin misc. componenets...

Done! Nautilus location bar is now disabled by default
~/Mac4Lin_v1.0 directory contains the components which are to be installed manually. Please install the Mozilla UI manually
If you use a 64bit install, you will need to manually install the AWN Pidgin 64bit plugin from ~/Mac4Lin_v1.0/AWN
Installing Mac4Lin Backgrounds...
Done!

The following componenets require root access. You can opt out of installing them as they can be manually installed as well.
Would you like to install these components. If unsure, type 'n' [y/n]? 
y
Installing Mac4Lin GDM Login Theme and Sounds...
[sudo] password for lennie: 
tar: /usr/share/gdm/themes: Cannot open: No such file or directory
tar: Error is not recoverable: exiting now
Done!

Please set the Mac4Lin GDM Theme manually by going to System > Admin > Login Window > Local > Theme

cp: cannot stat `/etc/gdm/gdm.conf': No such file or directory
sed: can't read /etc/gdm/gdm.conf: No such file or directory
sed: can't read /etc/gdm/gdm.conf: No such file or directory

Please assign the sounds to events manually (OS wide as well as Pidgin). All the audio files are in /usr/share/sounds directory

Installing Pidgin theme...
tar: Removing leading `/' from member names
Done!
The current Pidgin theme has been backed up as ~/Mac4Lin_v1.0/Backup/pidgin_backup.tar.gz
Please enable the Pidgin AWN plugin from within Pidgin and place a launcher for Pidgin on AWN

Mac4Lin installation complete!
  Please refer to the documentation for
   advanced installation instructions
   (for usplash, grub, tweaks etc.)
 For best results, log off and log back
   in for all changes to be applied

Homepage: http://sourceforge.net/projects/mac4lin
Vet inte om det här var till nån hjälp direkt. Jag fick intrycket av att det inte fungerar. Jag provade även med Macbuntu, och resultatet var ungefär detsamma. (Ändrade versionsnumret i installationsskriptet för att kunna köra igenom det.) Att inte panelen ändrade utseende beror väl på att det inte är gnome-panel (jag fick nåt felmeddelande om det). Jag har ändå installerat gnome-fallback-mode, men panelen ändrades inte i den heller.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Hej

Allt du kopierade och övrigt du provat, så har jag testat men ingenting hjälper.

När det gäller din muspekare, klicka på stänga av datorn och klicka sedan på systeminställningar så hittar du Mus och där fårdu kalibrerain pekaren.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

hej, igen

Sudo kan inte hitta, blev svaret.

Lennie kopierade terminalen skrift, du kanske kan dra en slutsats av detta?
Lennie

Inlägg av Lennie »

Kan du posta all output du fått i terminalen, så blir det lättare att se vad som är fel. Om du har stängt ner terminalen kan du köra install.sh igen.

Det som jag lyckats med hittills är att få fönsterramen i Mac-temat, och även när datorn stänger av och startar upp visas nån Mac-bild.

Men jag provade även att installera Macbuntu efteråt, så jag vet inte vilken som gjort vad. Macbuntu är baserad på Mac4lin men specialanpassad för Ubuntu. Som jag förstod det så gjorde den några extra saker som man måste göra själv i Mac4lin, t ex installerade Docky (men la inte till den i autostart.)

Det som fattas är att ändra gtk-temat, ikontemat och muspekartemat. Det verkar inte finnas nåt grafiskt program för att ändra det (det du beskrev var för att ändra andra inställningar för musen, men inte utseendet), men på nåt sätt borde det gå att ändra i nån konfigurationsfil. Jag ska leta runt lite och se om jag kommer på nåt sätt.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Alla teman kan läggas manuellt i mappen /home/"user"/.themes (OBS punkten). Alla ikoner kan läggas i mappen /home/"User"/.icons. Har man inte dem i sin hemkatalog kan man skapa dem. OBS; med en punkt i början på filnamnet. Byt ut user mot din user, utan " ".

Har man inte GDM och fäljdaktligen inte filen /etc/gdm/gdm.conf kan man skapa den med hjälp av adminrättigheter. Den blir den då helt tom men kanske ändå kan lura Mac4lins installations process. gdm.conf styr loginskärmen bl a och har man inte GDM installerat spelar den filen ingen som helst roll. Funkar det inte kanske man kan hämta gdm.conf på nätet nånstans, alltså om man inte har det installerat. Installera helst inte GDM eftersom GDM har hemskt många beroenden. Om du nu inte vill ha GDM som loginmanager.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Här kan man hämta allting manuellt;
http://mac4lin.svn.sourceforge.net/viewvc/

Och manuellt kopiera dit det hör hemma. Vad man behöver beror på vad man har för fönsterhanterare m m. Men basic borde vara GTK_icons, GTK_themes t ex. Filstrukturen är självförklarande. Där finns även en pdf man akn hämta och studera.

MEN, inget har uppdaterats på 16 månader och det finns ingen som helst garanti att det fungerar på nya 11.10.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Hej. ubot

Jag testade Macubuntu men sudo hittar inte två filer, gnome mint bl.a
hur som helst det fungerade inte.

jag har hittat ett program i Synaptic om Mac tools för encoding om det nu är någon hjälp för det handlar om Debian i förlängningen, alltså installera macubuntu i Debian,
men det står inte skrivet någonstans om, Debian som en variant för att kunna göra en installation.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

ubot

mappen AWN (plugin) innehåller, Mac4Lin_Install_v...idgin_AWN_32bit/pidgin_awn.so".

Det finns inte något delat bibliotek för delat program och inte heller går det att installera ett delat bibliotek!

Är det detta som gör att installera Mac4Lin går inte?
ubot

Inlägg av ubot »

Jag vet inte. Jag har aldrig använt Macbuntu eller Mac4lin. Om du inte är främmande för att installera om hela systemet så finns det en Ubuntu-version som heter Macubuntu och som ser ut som Mac OS X out of the box: http://www.oslike.se/
http://ie.archive.ubuntu.com/sourceforg ... buntu-iso/
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

ubot

Jag har hittat sidan hur man installerar macubuntu senaste version
genom att installera gnome-tweak-tool

Nu har jag ett problem var jag ska hitta gnome-tweak som jag installerat?

http://palupix.blogspot.com/2011/11/dow ... buntu.html
Lennie

Inlägg av Lennie »

Öppna en terminal och skriv:
gnome-tweak-tool

Jag laddade ner temat Adwaita-Cupertino och med hjälp av gnome-tweak-tool och i kombination med Mac4lin och Macbuntu som jag redan installerat "halvdant", så funkade det slutligen.

Men störande att behöva installera gnome-shell för att få tillgång till gnome-tweak-tool, för att kunna ändra temat i Unity...
Skriv svar

Återgå till "Internet"