Har sökt och sökt på internet, men inte hittat några lösningar som fungerar.
Jag kör UBUNTU via VirtualBox, har ändrat layout på tangentbordet, testat ctr+alt+2 samt höger alt+2. Har också testat att lägga till amerikanskt tangentbord mac edition, svenskt mac edition. Kontrollerade precis så rätt språk i systemet är installerat samt testade att ändra till olika varianter för "inmatningsmetod för tangentbord".
Har även testat att tala om för systemet vilken knapp som ska fungera för att kunna skriva tredje nivå, men inget hjälper.
Värt att veta, är också att inga tecken på tredje nivå fungerar, vilket jag precis upptäckte (hade hängt upp mig på @).
Vissa forum hänvisar till att man ska skriva saker i terminalen, men dessa har inte fungerat.
OBS: Till saken hör, att jag kan INGENTING om det här med att arbeta i terminalen. Så det jag gjorde när jag skrev in det man tipsade om, kan varit fel. Jag är helt och hållet nybörjare på UBUNTU/LINUX, installerade det i går för att jag är sugen på att testa något nytt.
Jag använder ett trådlöst Logitech tangentbord "mac edition".
Tacksam för hjälp.
Hur gör jag snabel-a (@) i UBUNTU som körs på MAC OS X Lion?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- Konservburk
Re: Hur gör jag snabel-a (@) i UBUNTU som körs på MAC OS X L
Tyvärr vet jag inte vad som kan tänkas orsaka detta eftersom jag inte brukar använda vare sig osx eller virtualbox.
Jag föreslår att du felsöker med programmet xev för att ta reda på vad din höger alt ger ifrån sig.
Skriv xev i terminalen och tryck enter. Då ska det dyka upp en liten vit ruta. Klicka på den och tryck sedan på tangenten du vill testa. Informationen om vad som hände kommer ut direkt i den ursprungliga terminalen.
Jag föreslår att du felsöker med programmet xev för att ta reda på vad din höger alt ger ifrån sig.
Skriv xev i terminalen och tryck enter. Då ska det dyka upp en liten vit ruta. Klicka på den och tryck sedan på tangenten du vill testa. Informationen om vad som hände kommer ut direkt i den ursprungliga terminalen.
Tackar,
Följande visas:
KeyPress event, serial 33, synthetic NO, window 0x4600001,
root 0x109, subw 0x0, time 499773, (113,-81), root:(347,496),
state 0x18, keycode 64 (keysym 0xffe9, Alt_L), same_screen YES,
XLookupString gives 0 bytes:
XmbLookupString gives 0 bytes:
XFilterEvent returns: False
KeyRelease event, serial 33, synthetic NO, window 0x4600001,
state 0x18, keycode 108 (keysym 0xffea, Alt_R), same_screen YES,
Hmm, börjar fundera på om det är något jag måste göra i VirtualBox? Hittade precis en manual bifogad i installationsfilen, den är dock stor med många sidor. Hinner nog inte läsa före nästa helg...
Någon som har erfarenhet av en "ren installation" på en mac (med intel processor), där man använder Boot Camp istället och lägger Ubuntu på en egen partition? Kan det fungera bättre tro?
Följande visas:
KeyPress event, serial 33, synthetic NO, window 0x4600001,
state 0x18, keycode 64 (keysym 0xffe9, Alt_L), same_screen YES,
XmbLookupString gives 0 bytes:
KeyRelease event, serial 33, synthetic NO, window 0x4600001,
state 0x18, keycode 108 (keysym 0xffea, Alt_R), same_screen YES,
Hmm, börjar fundera på om det är något jag måste göra i VirtualBox? Hittade precis en manual bifogad i installationsfilen, den är dock stor med många sidor. Hinner nog inte läsa före nästa helg...
Någon som har erfarenhet av en "ren installation" på en mac (med intel processor), där man använder Boot Camp istället och lägger Ubuntu på en egen partition? Kan det fungera bättre tro?
- Konservburk
Det står Alt_R, vilket är en standard alt som inte byter teckennivå. Så ser det ut med bland annat amerikansk layout. I normala fall borde det istället ha varit ISO_Level3_Shift på den högra alt-tangenten. Är du säker på att du har svensk layout inställt? Får du t.ex. fram åäö som vanligt?
Ja, Å, Ä och Ö fungerar... Misstänker att felet ligger i VirtualBox. Har börjat titta lite på att testa VMware fusion eller parallells desktop istället...