e-post vid hög temp m.m.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
puratah
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

e-post vid hög temp m.m.

Inlägg av puratah »

Jag har ställt en server i en garderob och har lite nojja på att temperaturen ska stiga för mycket.
Kör webmin på servern och har där ställt i en övervakning med hjälp av lm_sensors i "System & Server Status", men vet inte om det fungerar då funktionen för att sända testmail saknas i den modulen, sen förstår jag inte om den e-postar om endast övervakningen går ner eller om den faktiskt gör det när temperaturen är för hög.

Finns det något annat bra alternativ för det här? Har läst lite om munin, men om jag förstod det rätt så måste man confa scripts o sånt för att få e-post? Borde finnas nått färdigt system för det här?
Sen vill jag ha samma på hårddiskarna, med S.M.A.R.T, att jag får en notis när det är nått skumt.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Re: e-post vid hög temp m.m.

Inlägg av Barre »

uppenbarligen länge sen jag läste på om lm-sensors, när jag gick igenom detta på mina maskiner så fanns inte stödet att skicka larm inbyggt. Jag fick konfigurera ett bash-script som hette sensormon för att skicka mail när ett tröskelvärde triggades.

Gällande håddisk S.M.A.R.T monitorering så går detta att få automatiska email skcikade m.h.a. smartd (/etc/smartd.conf)

Skulle dock rekommendera att du tar en titt på munin, det är inte så komplicerat som man tror och det finns MÄNGDER med färdiga pollers/script att använda sig av så du slipper att "koda" själv.

Inlägg av puratah »

Tack för svaren.
Men jag tror det är detta den modulen i webmin gör, men det står inte kontkret och just att man inte kan testa, så vet jag inte ens om mailen går fram, kan ju iofs sänka tempen till under normaltempen så bör den ju skicka ett mail iofs, jag ska testa det, har även en tråd igång i webminforumet men inte så snabba på svar där =)

Men munin verkade ju trevligt för övrigt, fanns ju massa annat kul och ha koll på där.
Användarvisningsbild
uppsalanet
Fadder

Inlägg av uppsalanet »

Hej,
Hänger på denna tråd då jag fastnade för Barres kommentar.
Om man har fler än en server, låt säga 15 stycken, kan man då samla informationen från dess på en webpage?
Hälsningar
Fredrik
puratah

Inlägg av puratah »

uppsalanet skrev:Hej,
Om man har fler än en server, låt säga 15 stycken, kan man då samla informationen från dess på en webpage?
Hälsningar
Fredrik
Jo, om jag förstått munin rätt så ska man kunna kör det med "noder", så att man kan samla in från olika servers.
Användarvisningsbild
tann
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av tann »

uppsalanet skrev:Hej,
Hälsningar
Fredrik
jag skulle isåfall rekommendera Nagios eller Icinga (fork av Nagios). mycket kompetenta lösningar med många plugins. kör själv op5 som är nagios-baserat.
Antec

Inlägg av Antec »

Jag undrar om lm-sensors finns längre som stöd i senare Ubuntu system, har inte kollat det än men jag har för mig att jag läst det förr i någon konfigurations-fil? Som sagt, säker på det är jag inte, kan ju minnas fel också. Jag tänkte att om det nu är så kan det ju vara bra att veta för framtida behov menade jag.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"