Install frys.

al.ex

Install frys.

Inlägg av al.ex »

Hej Ubuntu Sverige!

Jag är helt ny på marknaden och hann inte komma särskilt långt innan jag fick problem. Så här ser min procedur ut fram tills att problem(en) uppstår:

Boot från CD -> install/start ubuntu -> "click" install -> CD spins for ~15-20min med en "install" terminal uppe, tom dock, utan taskbar och text -> CD slutar spinna, och inget mer händer.

Alternativt: boot -> install/start ubunut -> start gnome-terminal -> sudu su -> ins q (inget händer) -> orca --no-setup & -> ubiquity -> tiden går... -> Somthing Hung. Aborting.

Om någon har ett svar på mitt problem var det super om ni kunde svara. Som det kanske framgår av mitt inlägg så är jag inte allt för vass på datorer, så ju enklare era svar är, desto bättre (för mig ;)).  :)

/Alex
Okänd

SV: Install frys.

Inlägg av Okänd »

Hej och välkommen hos oss här, al.ex !! :)

Hade du tankat hem iso filen och brännde den på CD:n ?
Ibland är det problem med det. Man borde bränna iso filen i låg hastighet ( x2, x4 )
för att eliminera fel under proceduren.
Hur gjorde du ?

Hälsningar
/Peter
al.ex

Inlägg av al.ex »

Ja, jag laddade ner och brände. Körde med ngt brännings program som ubuntu.com rekommenderade, men hastigheten svajjade mellan x20 och x24. Antar att jag borde testa x4 om det går (läste det någonstans här i krokarna att det var en bra idé).

Tack, for now. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Lycka till och hör av dig !! ;) ;) ;)
al.ex

Inlägg av al.ex »

Kom upp lite nya grejjer, men inget som hjälpte. Nya CDn spann i 20min vid "install" men visade ingen information. Det kan inte vara något i stil med att cd'n blir överhettad eller så?

Jag läste något i stil med att install-iconen inte svarar till "orca", och att man måste gå en annan väg för installera ubuntu, stämmer det? Om ja, hur ska jag gå till väga istället?

Insert Q som vägledning säger att man ska trycka, till installation av .06, funkar inte. Det blir enbart ett q, och håller man inne enbart insert så blir det ]^2etc etc. (se mitt första post).

Panik! Har säkert repeterat mina handlingar i 12h. Hehe. Tålamodet tryter. :)
katxor

Inlägg av katxor »

Det låter som mitt första försök på min gamla laptop.
Live cdn fungerade felfritt men när jag sen skulle installera så spann cd och installationen hängde sig.
jag kom fram till att Ubuntu tar helt enkelt för mkt kräm så jag installerade xubuntu först sen kubuntu på det.

kan det vara något liknande problem för dig? för gammal dator?

fast åandra sidan så e jag inte särskild vass på datorer heller ;)
Senast redigerad av 1 katxor, redigerad totalt 5 gånger.
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
katxor

Inlägg av katxor »

al.ex skrev: och att man måste gå en annan väg för installera ubuntu, stämmer det? Om ja, hur ska jag gå till väga istället?
Nu vet inte jag vad alla Ubuntu experter säger, men om jag var dig så skulle jag prova installera xubuntu och sedan en "apt-get install ubuntu-desktop" på den.
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
al.ex

Inlägg av al.ex »

Ok, tack K. Jag testar en annan ubuntu då, och återkommer. Var nära att jag gav mig på Debian (the horror!!!).
katxor

Inlägg av katxor »

hojta om det fungerar / inte fungerar ;)
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
al.ex

Inlägg av al.ex »

edubuntu is up and running! Tack! Sjukt att det berodde pa vilken version jag anvande mig utav?

Det har dock uppstatt nya problem; ingen access till internet. Den autodetectar inte min lina. Sitter via en linksys router, kan det ha med den att gora? Jag ar helt borta nar det galler internet configs. Har tva datorer kopplade till routerna, ubuntu maskinen har 1a kanalen, dator #2 har den andra. Det ar ungefar sa mycket jag vet...  ???
katxor

Inlägg av katxor »

gå till terminalen/konsolen och skriv

"sudo dhclient" så kommer den att försöka låna ett ip av din router
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
al.ex

Inlägg av al.ex »

Kalas. Tack för hjälpen. Mitt blodtryck börjar sjunka ner till normala nivåer igen.
katxor

Inlägg av katxor »

sweet, nu kommer jag bli askaxig...    nu när man hjälpt sin första person :)   
satte mig ner med linux och ubuntu i veckan nu för första gången på allvar  ;D
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"