IPTabels HowTo för oss intresserade nybörjare. Brandvägg.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
pompado
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

IPTabels HowTo för oss intresserade nybörjare. Brandvägg.

Inlägg av pompado »

IPTabels HowTo för oss intresserade nybörjare som vill skipa grafiskt-gräns-snitt.

Tänke starta denna tråd för jag skulle vilja lära mig fixa och trixa själv med brandväggen IPTabels från grunden, utan grafiskt smink, lära mig och utvecklas.

Målsättningen med denna tråd är att skapa olika mallar för olika alternativ med IPtabels.
Det vill säga, skapa en mall för tillförlitlighet, istället för genomströmning.
Listan kan göras lång.

Hoppas denna tråd ska inspirera andra och som vill dela med sig av egna förslag till färdiga mallar för hur dom kör IPTabels.

Ubuntus IPTabels HowTo: https://help.ubuntu.com/community/IptablesHowTo

MVH
Senast redigerad av 3 pompado, redigerad totalt 30 gång.
pompado

Re: IPTabels HowTo för oss intresserade nybörjare. Brandvägg

Inlägg av pompado »

Problem 1: Hur kopierar man texten eller out-put från terminalen, för att kopiera texten till textredigeraren.
Lärt mig Ctrl C för att kopiera och sedan Ctrl V för att flytta texten någon annanstans, men det fungerar inte med terminalen.

Kör UFW och vill ta mig ett titt på nuvarande inställningar med följande kommando:

Kod: Markera allt

sudo iptables -L
Visar gällande konfiguration.

Bild
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

pompado skrev:Problem 1: Hur kopierar man texten eller out-put från terminalen, för att kopiera texten till textredigeraren.
Lärt mig Ctrl C för att kopiera och sedan Ctrl V för att flytta texten någon annanstans, men det fungerar inte med terminalen.
Ett sätt är att markera all text du vill kopiera med musen. Klistra in gör du isf genom att klicka på mushjulet.

Jag har även för mig att just gnome-terminalen har shift+ctrl+c som tangentkombination för att kopiera.

Det går också att använda > för att dumpa in utdatan direkt till en fil:

kommando > heltny.txt
Om du inte vill att filen du dumpar till ska skrivas över så kan du använda >> istället:

kommando >> gammal.txt
Då hamnar utdatan längst ner efter allt som redan fanns i filen.

Eventuella felmeddelanden följer dock endast med om du lägger till 2>&1 på slutet:

kommando > heltny.txt 2>&1

kommando >> gammal.txt 2>&1
Sedan är det förstås bara att öppna filen i din textredigerare.
pompado

Inlägg av pompado »

Stort tack, nu blir det lättare att göra inlägg med exempel framöver i denna tråd.

MVH
pompado

Inlägg av pompado »

TIPS
Om hur du deltar i denna tråd med egna IPTabels mallar.

!!! Du går in i terminalen och väljer "redigera" sedan "Markera allt" då klickar du bara på muss-hjulet en gång och då har du kopierat allt i terminalen, sedan öppnar du textredigeraren och klickar en gång på muss-hjulet, så har du fört över allt och kan göra inlägg med din IPTables mall för oss andra att titta på !!!

Tänker köra grund-mallen i Ubuntus HowTo och sedan avancera.
Samt prova på och titta och förstå mig på olika loggar.

Ska jag stegvis analysera de olika funktionerna och grundläggande redogöra för vad som är vad, samt vad som följer av vad.
Just nu ser det ut som ett oskrivet blad med en massa kommandon som betyder ingenting, men det ska jag ändra på.

Hänger du på?
Visst är det spännande :-)

MVH
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"