problem med installation

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
bla89
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

problem med installation

Inlägg av bla89 »

Jag har ett litet problem med min installation av ubuntu. Jag installerar med usb och alla filer är kopierade och det ska börja installera så kommer en ruta upp som säger; "ett försök att konfigurera apt att installera ytterligare paket från cd-skocan misslyckades". Någon som vet vad felet är eller vad jag gör fel?
Användarvisningsbild
axel112

Re: problem med installation

Inlägg av axel112 »

Välkommen till forumet! :)

Jag hade provat att göra om förfarandet med usbminnet med en ny iso-fil.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Har kollat runt lite och det finns en risk att det är en liten bugg i systemet när installationen försöker lägga till cdromenheten för att installera fler paket.

Enligt det jag läst kan man komma runt det genom att ta bort filen som hänvisar till cdrom och sedan köra igång installationen.

Gör så här:
- Starta från usbstickan i "live"-läge.
- Starta terminalen genom att klicka på ubuntusymbolen uppe till vänster och skriv "terminal". Klicka sedan på Terminalikonen som dyker upp.
- Ta bort filen genom att skriva

Kod: Markera allt

sudo rm -f /usr/lib/ubiquity/apt-setup/generators/40cdrom
- Stäng sedan terminalfönstret genom att antingen trycka CTRL+D eller att skriva "exit" och sedan trycka ENTER.
- Kör igång installationsprogrammet och håll tummarna.
Antec

Inlägg av Antec »

Det måste vara ett specifikt problem för viss typ av hårdvara, jag har gjort likadant på 5 olika system och det har fungerat som tur är. Det kan ändå finnas en bugg men den måste då vara liten för jag hittar den inte själv i någon rapport. För ett antal versioner sen av Ubuntu fanns det ju en bugg med programmet för att skapa USB-installations media. Frågan är vart skapa du din installations USB? ..
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Antec skrev:Det måste vara ett specifikt problem för viss typ av hårdvara, jag har gjort likadant på 5 olika system och det har fungerat som tur är. Det kan ändå finnas en bugg...
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/658865
Antec

Inlägg av Antec »

ja det var nog den buggen jag menade den finns i 10.10 om jag fattat rätt? Det verkar finnas känningar av den även i 12.04 också, men jag ser inget nu direkt på 11.10 eller 11.04. Ser nu att 11.10 kan ha samma problem med den här buggen!

Det är faktiskt lite svagt att en så viktig sak ändå verkar hänga kvar från 10.10 ända fram till 12.04 om jag förstått rätt!
iggge

Inlägg av iggge »

Det är precis samma fel som jag har. Sjukt irriterande så har suttit utan dator i över en vecka nu tack vare detta. Laddar hem 10.04 LTS nu istället och får hoppas det går bättre då

Update: Samma resultat och ännu datorlös

Provar nu med att ladda hem 09.04 och sedan uppdatera till 11.10. Hoppas det funkar.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

iggge skrev:Det är precis samma fel som jag har. Sjukt irriterande så har suttit utan dator i över en vecka nu tack vare detta.
Funkar det inte att som ovan ta bort filen "40cdrom" och sedan köra installationen?
iggge

Inlägg av iggge »

axel112 skrev:
iggge skrev:Det är precis samma fel som jag har. Sjukt irriterande så har suttit utan dator i över en vecka nu tack vare detta.
Funkar det inte att som ovan ta bort filen "40cdrom" och sedan köra installationen?

Nej, Så jag installerade Ubuntu från min andra Ubuntu skiva(vilet är 09.04) och har därifrån uppdaterat till 11.04. Men nu när jag kommit så här långt så går det ändå inte installera Ubuntu 11.10. Följande fel visar Update Managern.

E:Encountered a section with no Package: header, E:Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/se.archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_oneiric_universe_binary-i386_Packages, E:Paketlistan eller statusfilen kunde inte tolkas eller öppnas.'

Vad är det som hänt egentligen. Varit ifrån Ubuntu i 4-5 månader och när jag kommer tillbaka fungerar inget nästa. Jag har precis samma dator som förr med samma hårdvara så för mig är detta ett stort frågetecken.

EDIT: Fick Update Managern att fungera igen med följande kommando

sudo rm /var/lib/apt/lists/* -vf
sudo apt-get update

Notera att jag fick köra samma kommando två gånger, Samt omstartning då börja allt fungera igen.
iggge

Inlägg av iggge »

Nu kraschade datorn när ca 50% av Ubuntu 11.10 var klart i en uppgradering från 11.04.
Aldrig haft några större problem med Ubuntu men vad har hänt? Inget verkar ju fungera längre?!

12 trasiga paket i Ubuntu 11.10(går igång) men inga program som tex Terminalen eller något av det andra programmen jag behöver för att installera och fixa dem trasiga programen finns med.

Nytt

Datorn kraschade nu, Ingen dator alls nu igen och jobbet med X antal timmar uppgradera från 9.04 var helt onödigt. Ger detta ett försök till innan jag ger upp och installerar Windows! Aldrig varit med om liknande(frusterad)

Överger Ubuntu...... Detta är ju helt sjukt jag har testat allt som jag kan komma på. Byta HDD, Byta skivor, Byta versioner, Köra via USB och mycket annat i hårdvaran. Det funkar helt enkelt inte.

Hjälp and detta skulle verkligen uppskattas. Det enda som fungerar är att installera Windows och sen via Wubi. Men jag vill bara ha ett operativsystem......

Ett av felen.
Senast redigerad av 2 iggge, redigerad totalt 23 gång.
iggge

Inlägg av iggge »

Skulle vara bra om någon vet något och kan hjälpa. Vill verkligen inte använda Windows med blir illa tvungen snart.
iggge

Inlägg av iggge »

Gått över till Windows nu. Ubuntu fungerar inte, och ingen verkar heller veta vad felet beror på.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

:-\

Jag funderar på om det inte kan vara något hårdvarurelaterat som gör att vissa saker helt plötsligt inte fungerar och att installationen hänger sig. Kanske minnet, något på moderkortet.

Hoppas att du får Windows att fungera bättre änd ubuntu gjorde.
iggge

Inlägg av iggge »

axel112 skrev::-\

Jag funderar på om det inte kan vara något hårdvarurelaterat som gör att vissa saker helt plötsligt inte fungerar och att installationen hänger sig. Kanske minnet, något på moderkortet.

Hoppas att du får Windows att fungera bättre änd ubuntu gjorde.
Saken är det att Ubuntu alltid har fungerar nästan felfritt på min dator. Men sen jag behövde en sak som ubuntu inte kunde erbjuda böt jag till Windows och nu när jag ska gå över igen så fungerar det inte. Windows fungerar bra men inte Ubuntu. Fattar absolut inget för min dator är precis likadan som förr.

Felet jag får fram är att det blir fel från skivan när hårddisken ska packa upp filer som behövs för att installera. Väldigt tråkigt då jag verkligen alltid gillat Ubuntu men nu får sitta men Windows :(

Ubuntu 9.04 fungerar att installera och därefter uppdatera till 10.04 men där tar det stopp. Sen om jag ska installera från skivan direkt en version som är högre än 09.04 så kommer samma fel upp.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Det verkar skumt. Har du provat någon annan distrubution?
Antec

Inlägg av Antec »

Hej du kan prova installera från en annan ISO-uppsättning av Ubuntu jag menar då den alternativa ISO-filen, det har hänt förr att jag varit tvungen att använda den för att kunna installera Ubuntu korrekt:
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/a ... e-download
iggge

Inlägg av iggge »

Tack :) Det ska jag göra
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"