Felmeddelande vid uppdatering av unattended-upgrades

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Majo
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Felmeddelande vid uppdatering av unattended-upgrades

Inlägg av Majo »

Jag fick en uppdatering av unattended-upgrades när jag körde apt-get upgrade och följande felmeddelande dök upp:
Ställer in unattended-upgrades (0.55ubuntu6) ...
update-rc.d: warning: unattended-upgrades start runlevel arguments (none) do not match LSB Default-Start values (0 6)
update-rc.d: warning: unattended-upgrades stop runlevel arguments (0 6) do not match LSB Default-Stop values (none)
Detta hände för flera dagar sedan och jag testade att installera om unattended-upgrades men samma felmeddelande dyker upp igen.
Vad kan det ge för problem och hur rättar jag till det?

(Ubuntu Server 10.4)
Majo

Re: Felmeddelande vid uppdatering av unattended-upgrades

Inlägg av Majo »

Hittar inget där vare sig om lösning eller om vilka konsekvenser det ger.
Ingen som vet?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Jag har inte hittat en lösning, men det är ju en känd bugg. Du kan ju alltid testa att ominstallera paketet för att se om det hjälper kortsiktigt:

Kod: Markera allt

sudo apt-get purge unattended-upgrades && sudo apt-get install unattended-upgrades
Majo

Inlägg av Majo »

ubot skrev:Jag har inte hittat en lösning, men det är ju en känd bugg. Du kan ju alltid testa att ominstallera paketet för att se om det hjälper kortsiktigt:

sudo apt-get purge unattended-upgrades && sudo apt-get install unattended-upgrades
Ominstallation har jag som sagt redan provat utan framgång. Det verkar ju konstigt om det inte finns någon lösning på en bugg som är känd sedan länge. Förhoppningsvis betyder väl det att det inte är någon särskilt allvarlig bugg som påverkar funktionaliteten på något genomgripande sätt. :-\
Majo

Inlägg av Majo »

Nu startade jag om servern och tydligen fick problemet konsekvenser eftersom jag inte lämgre kan logga in och inga tjänster startar upp. Datorn startar upp och man kommer till inloggningsfönstret, men sen får man bara time-out efter att namn och lösen skrivs in. Jag testade att starta från installations-cd:n och avinstallerade unattended-upgrades från den men problemet kvarstår.
Gjorde även en fsck utan resultat.
Rejäl kris alltså. Hur går jag vidare nu?
ubot

Inlägg av ubot »

Vad får du för felmeddelanden exakt? Vad står det mer än time-out?
Majo

Inlägg av Majo »

Nu är jag inte i närheten av burken (och ssh bland andra tjänster funkar ju inte längre) så jag kan inte säga exakt, men i princip så skriver jag in användarnamn, får upp lösenordsförfrågan direkt, knackar in lösenordet och sen händer ingenting. Efter ca en minut kommer ett kort meddelande upp som säger typ "request timed out, no response..." - som sagt kan jag inte komma åt servern just nu så jag kan tyvärr inte återge ordagrant. Inga tjänster fungerar och servern svarar inte på ping.
Servern körs på mjukvaruraid (raid1) och disken är i tre partitioner med systemet på en egen partition. Tjänsterna som körs är i princip samba, winbind, cups och dhcp.
Eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska felsöka nu funderar jag på att kopiera /var och /etc och sedan installera om systemet och sedan peta tillbaka de konf-filer som behövs (passwd, shadow, samba, etc). Inte det mest effektiva kanske, men jag måste få igång servern i morgon. Annars uppstår kaos, eftersom den agerar bla filserver och domänkontrollant på jobbet. :-\
ubot

Inlägg av ubot »

Oj, oj. Jag vet inte vad som är fel med unattended-upgrades eller med din dator sedan omstarten. :|

Jag hittade den här lösningen när jag googlade lite. Testa på egen risk (om du kommer åt servern :|):

sudo sed -i 's/Default-Start:[\t ]*0 6/Default-Start:/' /etc/init.d/unattended-upgrades
sudo sed -i 's/Default-Stop:/Default-Stop:\t\t0 6/' /etc/init.d/unattended-upgrades 
sudo dpkg-reconfigure -u unattended-upgrades

Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"