Xbuntu/Ubunto som TV-dator
Xbuntu/Ubunto som TV-dator
Hej
Jag har en PC som jag skulle vilja använda som dator till min TV. Det är en äldre dator så kanske Xbuntu skull passa bäst efter som jag förstått att den drar mindre resurser.
Jag använder nu min laptop (XP) till TV för att se på SVT Play och andra play kanaler samt hyrfilm från CDON och SF anytime.
Men det skulle vara mer praktiskt att ha en speciell dator för detta ändamål.
Är det möjligt att använda Xbuntu/Ubuntu till dessa tjänster? För några år sedan var det inte möjligt med SF-anytime har jag för mig?
Finns det andra begränsningar jämfört med Win XP?
Tips och trick som är bra att vet inför en sådan här installation mottages tacksamt.
//mvh John
Jag har en PC som jag skulle vilja använda som dator till min TV. Det är en äldre dator så kanske Xbuntu skull passa bäst efter som jag förstått att den drar mindre resurser.
Jag använder nu min laptop (XP) till TV för att se på SVT Play och andra play kanaler samt hyrfilm från CDON och SF anytime.
Är det möjligt att använda Xbuntu/Ubuntu till dessa tjänster? För några år sedan var det inte möjligt med SF-anytime har jag för mig?
Tips och trick som är bra att vet inför en sådan här installation mottages tacksamt.
//mvh John
- AndreasS
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Xbuntu/Ubunto som TV-dator
Hej!John skrev:Hej
//mvh John
SVT Play fungerar alldeles utmärkt under Linux -dock ej än SVT prima, tyvärr. Men jag tror mig minnas att en ändring från svt's sida är på väg.
Vad som gäller för SF-anytime vet jag tyvärr inte.
Hej
Återkommer till detta ämne som nu blivit akut. Min TV dators minne har gått sönder och jag måste åtgärda på nått sätt.
Enklast är att köpa nytt DDR minne för 850:-.
Ett annat är att köpa ett uppgraderingspaket för 1495:- med snabbare processor och DDR3 minne. Dock kommer min bundlade WIN XP inte att fungera.
MÖJLIGHET---> Ubuntu! Men...........
Jag hyr en del on-line film via SF-Anytime och CDON. Dessa kräver Windows och Internet Explorer så vitt jag förstått.
Har någon fått dessa tjänster att fungera via Ubuntu och hur isåfall?
Fungerar övriga såsom SVT Play, TV4 Play och så vidare i Ubuntu.
John
Återkommer till detta ämne som nu blivit akut. Min TV dators minne har gått sönder och jag måste åtgärda på nått sätt.
Enklast är att köpa nytt DDR minne för 850:-.
Ett annat är att köpa ett uppgraderingspaket för 1495:- med snabbare processor och DDR3 minne. Dock kommer min bundlade WIN XP inte att fungera.
MÖJLIGHET---> Ubuntu! Men...........
Jag hyr en del on-line film via SF-Anytime och CDON. Dessa kräver Windows och Internet Explorer så vitt jag förstått.
Fungerar övriga såsom SVT Play, TV4 Play och så vidare i Ubuntu.
John
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
SVT Play och TV4 Play fungerar utan problem.John skrev:Fungerar övriga såsom SVT Play, TV4 Play och så vidare i Ubuntu.
- fd.svensson
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Om jag vore du skulle jag gå in på ubuntutips.se . Där får du reda på det mesta i den vägen. Jag vet att han har tipsat om olika program för ubuntu.

Hej.
Tack för tipset, men jag hittade inget där.
Ett krav som jag glömde som måste uppfyllas är att ev work arounds måste vara så enkla att min icke datorintresserade hustru och min barn skall klara av det.
mvh John
Tack för tipset, men jag hittade inget där.
Ett krav som jag glömde som måste uppfyllas är att ev work arounds måste vara så enkla att min icke datorintresserade hustru och min barn skall klara av det.
mvh John
- lillmorten
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag fick idag till gång till hyrfilm på Cdon men har samma fråga som dig. Är det någon som fått detta att fungera under Ubuntu ? Går det att köra den sparade .exe film filen under Wine ?Jag hyr en del on-line film via SF-Anytime och CDON. Dessa kräver Windows och Internet Explorer så vitt jag förstått.
Jag vet inte om det fungerar. Dock vet jag att Internet Explorer (har ej testat) ska fungera. Enligt tidigare trådar på forumet. Här är i alla fall en:lillmorten skrev:Jag fick idag till gång till hyrfilm på Cdon men har samma fråga som dig. Är det någon som fått detta att fungera under Ubuntu ? Går det att köra den sparade .exe film filen under Wine ?Jag hyr en del on-line film via SF-Anytime och CDON. Dessa kräver Windows och Internet Explorer så vitt jag förstått.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=54517
Läs framför allt CyberDoc svar.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
- lillmorten
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Se nedan det verkar vara krav på Mediaplyer... Det ska visst gå att lägga in den i wine men så var det det problemet med Verifiering av "äkta Windows" som krävs för att lägga in, vilket jag inte har...Jag vet inte om det fungerar. Dock vet jag att Internet Explorer (har ej testat) ska fungera. Enligt tidigare trådar på forumet. Här är i alla fall en:
viewtopic.php?f=19&t=54517
Läs framför allt CyberDoc svar.
------Klipp från CDon hemsida ------
Q: Vad krävs för att se en film on demand?
A: I dagsläget krävs en bredbandsuppkoppling på åtminstone 2 Mbit/s vid Se Direkt alternativet (Streaming), Windows (XP eller senare version) samt Windows Media Player 11 eller senare för att nyttja tjänsten. Som MAC användare (Intelbaserad) väljer du Se Direkt alternativet som utnyttjar Silverlight som mediaspelare. Uppfyller du inte kravet på bredbandsuppkopplingens hastighet går det även bra att ladda ner filmen.
-----klipp slut-----