32 eller 64-bitars?
32 eller 64-bitars?
Står i startgroparna och ska installera Ububtu 10.10... Har en AMD 64 bitars processor, och funderar på om jag ska installera 32 eller 64 bitars.
Det stog att om man behöver stöd för 32-bitars ska man välja det... Men hur vet jag om jag kommer att behöva det?
Vad är det för fördelar med 64 bitars?
Det stog att om man behöver stöd för 32-bitars ska man välja det... Men hur vet jag om jag kommer att behöva det?
Vad är det för fördelar med 64 bitars?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: 32 eller 64-bitars?
En sak som kan bli svår med 64-bitars är bankid så behöver du det så rekommenderar jag 32-bitars. Tidigare gick det att få bankid att fungera med 64-bitars trots att det inte stödjs officiellt men nu går det inte ens att ladda ner bankid för 64-bitars från https://install.bankid.com/ . Sidan detekterar att man kör 64-bitars Linux och säger bara att plattformen inte stödjs. Det går nog att komma runt genom att ladda ner från annat ställe eller använda fribid eller genom att ändra identifieringssträng för webbläsaren men det kan vara klurigt.
Om du har mer än 3 Gb RAM behöver du 64-bitars för att kunna använda det som överstiger 3 Gb. Om du bara har ca 1 Gb är det bättre med 32-bit, annars kan det bli segare. (Vet inte exakt var gränsen går.) 64-bit förbrukar mer RAM.
Det kan även hända att det fortfarande finns vissa program som inte funkar lika bra på 64-bit. (Men jag har inte haft nåt problem med Flash i alla fall. Minns inte vad mer som brukar nämnas.)
Varför tänker du installera 10.10? Du vet väl att stödet för den upphör i april. Om du vill ha gnome 2 är det bättre du tar 10.04, den har stöd till april nästa år.
Det kan även hända att det fortfarande finns vissa program som inte funkar lika bra på 64-bit. (Men jag har inte haft nåt problem med Flash i alla fall. Minns inte vad mer som brukar nämnas.)
Varför tänker du installera 10.10? Du vet väl att stödet för den upphör i april. Om du vill ha gnome 2 är det bättre du tar 10.04, den har stöd till april nästa år.
Jag kör 32-bitars känns säkrare. Har 2,7 Gb RAM.
Varför 10.10... Ja du...
Provade 11.10 och blev rätt besviken... Har tidigare varit så imponerad av Ubuntu just för att det bara är att installera och använda, och dessutom smidigt att använda.
Nu är det visst slut med det...
10.04 provade jag, men jag saknar 10.10... Den perfekta tian, som det sas...
Sen får man väl köra Windows eller nåt annat kasst...
Varför 10.10... Ja du...
Provade 11.10 och blev rätt besviken... Har tidigare varit så imponerad av Ubuntu just för att det bara är att installera och använda, och dessutom smidigt att använda.
Nu är det visst slut med det...
10.04 provade jag, men jag saknar 10.10... Den perfekta tian, som det sas...
Sen får man väl köra Windows eller nåt annat kasst...
Men en fråga där... När stödet försvinner... Är det så farligt att bara fortsätta att köra?
När stödet försvinner får du inte längre säkerhetsuppdateringar. Om det visar sig finnas fler säkerhetshål som inte är tilltäppta då, så får du inga uppdateringar som täpper till dem.
Jag tyckte också bäst om 10.10... Nu kör jag Xubuntu på min jobbdator. Den är väl den som är mest lik "gamla gnome". Jag skulle då inte byta till Windows bara för att gnome2 försvinner...
För mig har det funkat lika bra out-of-the-box på senare versioner som på tidigare. (Men det kan ju variera beroende på vilken hårdvara man har.)
Jag tyckte också bäst om 10.10... Nu kör jag Xubuntu på min jobbdator. Den är väl den som är mest lik "gamla gnome". Jag skulle då inte byta till Windows bara för att gnome2 försvinner...

- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det finns även lubuntu och kubuntu att testa... xubuntu och kubuntu borde vara de mest stabila eftersom det var länge sedan de gjordes om ordentligt.
Efter två års provande av 64-bitars versioner av Ubuntu vid varje ny version är min erfarenhet att det är alltid några problem jag stöter på 64-bitars som inte existerar i när jag strax därefter installerar 32-bitars versionen. Om jag inte hade blivit så lat på äldre dar så hade jag sökt djupare i alla howto's för att lösa problemen, men jag har inte sett nåt i 64-bitars versionerna som skulle motivera mig att lägga ner det arbetet...tyvärr. 32:an funkar out of the box egentligen.
Ang. det här med minnet. Jag har kört PAE-versionerna av linux-kärnorna (linux mint idag) och jag kommer åt alla mina 8GB RAM. Är det bara bluff?
Ang. det här med minnet. Jag har kört PAE-versionerna av linux-kärnorna (linux mint idag) och jag kommer åt alla mina 8GB RAM. Är det bara bluff?
Jag har hört talas om att med PAE-kärnorna skulle man kunna komma åt mer av minnet, men vet inte hur det funkar, eller vad som är så speciellt med dem. Jag har bara läst att man inte kommer åt mer än 3 Gb med 32-bit, men jag har inte testat själv...
Men om man har mycket minne ska det väl gå snabbare med 64-bit?
Jag har inte haft nåt problem med 64-bit (Ubuntu Natty + andra distar), har inte försökt med e-leg, flash funkar bra.
Men om man har mycket minne ska det väl gå snabbare med 64-bit?
Jag har inte haft nåt problem med 64-bit (Ubuntu Natty + andra distar), har inte försökt med e-leg, flash funkar bra.
Jag kan inte påstå att jag märker någon större skillnad i den upplevda snabbheten när jag kör 64 bitars. Men som sagt detta är bara min erfarenhet som jag märkt. Och det är lite frustrerande då många i likhet med dig inte upplever några problem 

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kanske skulle lägga till att jag själv kör med 64-bitars och att det fungerar bra för mig, har även fått bankid att fungera så här långt (med version nedladdad innan spärren jag skrev om ovan infördes och med nspluginwrapper konfigurerad för att insticksmodulen ska fungera i Firefox).Christian Johansson skrev:En sak som kan bli svår med 64-bitars är bankid så behöver du det så rekommenderar jag 32-bitars. Tidigare gick det att få bankid att fungera med 64-bitars trots att det inte stödjs officiellt men nu går det inte ens att ladda ner bankid för 64-bitars från https://install.bankid.com/ . Sidan detekterar att man kör 64-bitars Linux och säger bara att plattformen inte stödjs. Det går nog att komma runt genom att ladda ner från annat ställe eller använda fribid eller genom att ändra identifieringssträng för webbläsaren men det kan vara klurigt.
Jag har använt 64-bit sedan 2007 och aldrig haft några problem med det. Jag ser ingen anledning att inte köra den versionen idag. Och att datorn skulle bli seg om man har 1GB RAM stämmer inte. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!